Býval to hit českých autobazarů, než její pozici nejprodávanější ojetiny převzala mladší Fabia. Nyní se ale Felicia opět vrací na scénu. Pro někoho jako investiční auto, pro jiného jako jediná možnost levné mobility. Felicia nebyla takovou revolucí jako její předchůdce Favorit. Jedno významné prven-ství si ale připsala – poprvé se ve škodovce představil vznětový motor. To ale trochu předbíháme. Když vůz přišel do prodeje, v roce 1994, nabízel se pouze s jedinou po-honnou jednotkou ve dvou výkonových verzích. Osmiventilový agregát 1.3 vybavený jednobodovým vstřikování byl přitom znám už z modelu Favorit.
Nejprve se začal prodávat pětidveřový hatchback, kombi přišlo na trh až v červenci 1995. Od léta téhož roku byla rozšířena příplatková výbava o položky, které majitelé škodovek dříve neznali – poprvé se v ceníku objevil protiblokovací systém brzd ABS a čelní airbagy. V září 1995 přišla další změna, když se do vozidel začal montovat také osmiventilový motor Volkswagen o objemu 1,6 litru. Na přání bylo možné automobil vybavit posilovačem řízení. Následující rok se prvně do škodovky nastěhoval diesel. I v tomto případě šlo o motor Volkswagen. Vozy s motory 1.9 D a 1.6 se začaly standardně nabízet s posilovačem řízení a motor 1.3 dostal vícebodové vstřikování. V únoru 1998 proběhl facelift vozu. Auto dostalo novou masku, čímž se vzhledově přiblížilo modelu Octavia, jež vstoupil na trh v roce 1996. Současně proběhla modernizace, která přinesla například posílení bezpečnosti montáží výztuh do dveří (i tak zůstala velmi slabou stránkou vozu) nebo vylepšení antikorozní ochrany. Příplatkovou výbavu rozšířil protiprokluzový systém a boční airbagy.
Výroba vozidla byla ukončena v dubnu 2001. Výprodej skladových zásob ale trval ještě několik měsíců. Celkem opustilo brány továrny 915 853 hatchbacků, 351 895 vozů Combi, 127 595 užitkových Pick upů a 5168 užitkových vozidel Van Plus (mají nástavbu jako Pick up, ale na celé karoserii verze Combi, tedy včetně zadních bočních dveří, které vedou do nákladového prostoru. Zapomenout nesmíme ani na automobil pro volný čas pod názvem Fun. Toho se vyrobilo celkem 3992 kusů, vycházel z provedení Pick up a dodával se výhradně v kanárkově žluté barvě s černo žlutým interiérem. Automobil měl unikátní konstrukci dvou plnohodnotných sedadel v kabině a dvou rozkládacích výsuvných do nákladové části vozu. Společnost Metalex uvedla i kabriolet, šlo však jen o úpravu, nikoli tovární produkci. O vůz nebyl zájem a poslední auta se prodávala značně pod cenou – i tak hledala kupce těžko.
Pohonné jednotky v praxi
Základní motor o výkonu 40 kW je ve Felicii nejčastější. Již z uvedeného výkonu je jasné, že se snahou zrovna nepřetrhne a tak může stačit jen klidným řidičům. Jeho silnější provedení s výkonem 50 kW pracuje o poznání lépe. Běžně jej lze pořídit za stejnou cenu jako slabší motorizaci a proto je naším tipem. Pozor ale na přehřívání třináctistovek, to by vedlo k rychlému zkroucení hlavy motoru a poškození jejího těsnění. Stává se tak z důvodu nefunkčnosti chlazení či příliš rychlé jízdy. Rozhodně se nevyplatí auto příliš hodit, na to zkrátka není stavěné. Šestnáctistovka o výkonu 55 kW s lehkou Felicií pěkně cvičí. Jenže si za ni už nějakou tu korunu připlatíte a navíc ji nezřídka trápí nerovnoměrné otáčky. Jasně nejhorší volbu představuje atmosférický diesel 1.9 D/47 kW, který byl zastaralý už v době, kdy se pod kapotu Felicie dostal. Kromě toho, že je líný a extrémně hlučný, je i velmi nespolehlivý a servisně náročný (krátké servisní intervaly). Ani spotřeba není vzorová. Značná hmotnost motoru má pak přímý vliv na kratší životnost zavěšení přední nápravy.
Na silnici
Foto: ŠKODA Auto; favcars.comFelicia má poměrně strohou palubní desku z tvrdého plastu a velice prostorný interiér. Ani ve Fabii nenajdete tolik místa. Sedadla ale nebudou vyhovovat každému. Horní část opěradel totiž vystupuje, což může u někoho vyvolat bolesti zad. Hatchback nabídne zavazadelník o objemu 272 litrů, kombík přepraví náklad o objemu 445 litrů. Vzhledem k tomu je poměr cena-užitná hodnota vynikající. Nízké ceny ale plynou nejen ze stáří konstrukce, ale i z absence prakticky jakékoli výbavy a velice nízké bezpečnosti. Nemluvě o stavu mnohých vozidel. Podle našich záchranářů jsou nehody ve favoritech a feliciích jedny z nejhorších. Karoserie nemá potřebnou tuhost a posádka při nárazu není dostatečně chráněna. Řízení vozidel bez posilovače (je jich naprostá většina) vyžaduje větší sílu zejména při parkování. Navíc delší převod řízení omezuje manévrovací schopnosti vozu. Řazení sice není vzorem přesnosti, ale soudobé francouzské převodovky jsou ještě horší. Avšak pochvalu si jistě nezaslouží brzdy. Pokles brzdného účinku vlivem přehřátí je značný.
Jízdní vlastnosti má Felicia dle předpokladu rozhodně lepší než její předchůdce Favorit, který neměl ani přední příčný stabilizátor. Na zahraniční konkurenci ale nestačí. Z tohoto pohledu je tedy jasně pod průměrem. Hůř je na tom užitkové provedení Pick up a to nejen kvůli vyšší stavbě karoserie. Z důvodu většího možného zatížení totiž využívá listová péra na zadní nápravě.
Časté problémy
Když už padla řeč na Pick up, tak zmiňme často zničené zámky nástaveb a také ulámané panty jejich dveří. Pro všechny modely pak platí, že snadno podléhají korozi. Špatně jsou na tom zejména lemy blatníků a páté dveře v oblasti příčné lišty, pod níž se dostává voda. Důkladně prověřte ale i výfuk, podběhy a podlahu vozu. Nezřídka koroduje maska či kapota, která má poškozený lak od odlétávajících kamínků. Vyskytují se potíže s kabely zapalování, u motorů 1.3 běžně chrastí rozvodový řetěz. Někdy se lze setkat s poruchou řídicí jednotky motoru či vadným snímačem otáček. Obehranou písničkou je únik motorového a převodového oleje. Ten prosakuje okolo simerinku řazení. Kloub řazení postrádá jakýkoli kryt a tak se zanáší nečistotami, což postupem času vede až k jeho zatuhnutí. Vyskytují se problémy s dobíjením, diesely často trápí nefunkční startér, všechny verze mohou mít potíže se zaseknutou spínací skříňkou. Hatchback a Combi se mnohdy potýkají s opotřebenými vzpěrami pátých dveří nebo jejich vylamováním ze sloupků, což je důsledek koroze v místě uchycení.
Podle statistik německé TÜV je Škoda Felicia ve své věkové kategorii jedno z nejporuchovějších vozidel vůbec. U nás se drží v popředí prodejů díky nízké ceně, dostupným a v případě druhovýroby často velmi levným dílům a jednoduchému servisu, který si dokáže zručnější motorista obstarat sám.
LÍBILO
široká nabídka ojetin
levný a dostupný servis
kombi s velkým zavazadelníkem
vnitřní prostornost
NELÍBILO
velmi slabá ochrana proti vloupání
absolutně nedostatečná antikorozní ochrana
mizerná bezpečnost
bez posilovače těžké řízení
vadnutí brzd vlivem přehřátí
velice chudá výbava
hlučné pohonné jednotky
nepovedený a zastaralý diesel