Před rokem 1989 nebylo vůbec ničím výjimečným, že se pětileté ojetiny prodávaly za stejné ceny jako nové vozy. Současná situace na trhu nejžádanějších ojetin zažívá v některých případech podobné situace
Zatím to samozřejmě není tak, že by pětileté ojetiny stály stejně jako když byly nové, ale ceny těch nejžádanějších ojetin poměrně výrazně rostou a začínají se přibližovat tehdejší ceně nových vozů. Kvůli uzavření prodejen a nedostatku nových aut se totiž začíná projevovat poměrně silný nedostatek nejoblíbenějších ojetých vozů. Jejich majitelé tak mohou prodejní ceny poměrně výrazně šroubovat.
Přetlak poptávky a nedostatek nových i ojetých vozů způsobuje, že se ceny ojetin poměrně výrazně šplhají nahoru
Petr Přikryl; předseda APPAA
Příkladem může být třeba oblíbená Škoda Fabia III s motorem 1,2 TSI. Ve výbavě Monte Carlo se v roce 2016 prodávala za ceny od 335.900,-Kč. Dnes lze na inzertních serverech najít verzi 1,2 TSI Monte Carlo s nájezdem necelých 50 tisíc kilometrů za cenu 314.000,-Kč, případně „obyčejnou“ verzi kombi za 269.000,-Kč. Ta má sice podle prodávajícího najeto pouhých 15 tisíc kilometrů, ale stejně se její cena dost natěsno přibližuje ceně tehdejšího nového vozu.
Předseda Asociace autobazarů APPAA Petr Přikryl k tomu dává vysvětlení: „Je to klasická ukázka toho, jak funguje trh. Přetlak poptávky a nedostatek nových i ojetých vozů způsobuje, že ceny poměrně výrazně šplhají nahoru.“ Podle Přikryla se dá v letošním roce očekávat, že ceny těch nejžádanějších ojetin vzrostou v průměru až o deset procent. Navíc není dnes žádnou výjimkou, že ojeté auto koupené před rokem, se letos prodá za stejnou cenu, nebo i o pár tisíc dráž.
Nedostatek ojetých vozů může ale vést i ke snaze majitelů prodávat velmi nekvalitní vozy se skrytými vadami. Podle společnosti Cebia je totiž problémem zejména kvalita a stále se zvyšující stáří dovezených ojetých vozů. V loňském roce překonalo průměrné stáří českého vozového parku v kategorii osobních vozidel pomyslnou hranici 15 let. Průměrné stáří prodávaných aut bylo 9,5 let. Vozy, které se k nám dovážely, však vykazovaly průměrné stáří 10,7 roku, v roce 2019 to přitom bylo „jen“ 10,3 roku.
Na celkovém stáří vozového parku se podílí poměrně vysoký počet dovezených aut, která byla starší 10 let. Tento podíl vzrostl meziročně o 2,5 procentního bodu na 54 %. Ještě ke konci loňského září tvořil podíl takových aut 53,6 %, je tedy zřejmé, že trend dovozu čím dál starších vozidel pokračuje. Není proto překvapením, že v prosinci 2020 se k nám dovážely vozy v průměru 10,8 let staré, zatímco o rok dříve bylo jejich průměrné stáří jen 10,1 roku. Podíl aut starších 15 let stoupl loni z 19 na 22 procent