Na trhu s ojetými vozy se stále objevuje velké množství podvodů a nekalých praktik. Zatajování havárie, původu vozu nebo pravdivé informace o počtu majitelů patří mezi ty nejčastější prohřešky.
V loňském roce zaznamenal trh ojetých aut několik trendů. V první řadě se zvýšila nabídka osobních ojetých vozů meziročně o 8,3 % a bylo tedy více z čeho vybírat. Na trhu přibylo Octavií, a to především v bílé barvě (meziročně o 25,7 %), která je typická pro vozové flotily firem. Narostl také počet aut s českým původem, což je opět důsledek toho, že firmy začaly více obnovovat své vozové parky. I jednotlivci častěji prodávali svá auta s českým původem a měnili je za novější. Pomohlo k tomu zpomalení zdražování, kdy sice ceny aut stále rostly, ale tempo nárůstu se snížilo téměř na polovinu.
V loňském roce se tak prodalo meziročně více aut než předloni, a to o 1,5 %, tedy cca o 10 000 ks. Celkový počet prodaných osobních ojetých aut dosáhl loni 671 000 ks. Prodávala se více zejména auta s českým původem. Počet aut dovezených v loňském roce klesl o 4,5 %, tedy o 7 273 kusů na 153 913 kusů. V posledních dvou letech dochází k propadu dovozu ojetých aut podobnému tomu, který byl na trhu zaznamenán v době prvního roku pandemie covidu. Loni však jejich pokles oproti předloňskému roku zpomalil.
Průměrné stáří loni dovezených aut se snížilo z 10,8 roku na 10,6 let. Počet aut, která dosahovala vyššího stáří než 10 let, klesl z 52,6 % na 49 %. Podíl aut starších 15 let klesl o půl procentního bodu na 23,3 %. Loni však vzrostlo průměrné stáří aut, která byla do České republiky dovezená v dřívějších letech, a v minulém roce se dále přeprodávala. Průměrné stáří všech aut se zahraničním původem bez ohledu na rok dovozu narostlo z 10,8 na 11 let. Stáří aut s českým původem zůstalo na 8 letech a celý trh ojetých aut vykázal opět průměrné stáří 9,5 let.
Podíl aut s českým původem vzrostl meziročně zhruba o desetinu z 45,1 % na 50,2 %. Ukazuje to, že lidé a firmy začali opět více prodávat a nakupovat ojetá auta. Právě auta s českým původem si v posledních letech déle nechávali, ať už se jednalo o vozy z operativních leasingů, nebo v držení jednotlivců. Jednalo se především o vozy, které byly v držení prvních majitelů. V loňském roce se situace začala opět vracet do dlouhodobého normálu a lidé i firmy začali opět měnit auta za novější.
Naopak se ale loni snížil podíl aut s německým původem, a to z 20,5 % na 18,9 %. Pro kupující je to však dobrá zpráva, protože právě auta dovezená z Německa mívají často stočený tachometr či bývají po vážnějších, i opakovaných nehodách. Navíc každé páté auto ve skutečnosti ani z této země nepochází a je tak falešně prodávané s německou identitou. V loňském roce meziročně klesl také podíl aut dovezených i Itálie (z 2,1 % na 1,8 %), Rakouska (z 2,2 % na 1,8 %), Slovenska (z 2,2 % na 1,9 %) i dalších zemích.
U každého čtvrtého auta pak prodejci neuvádějí v inzerci žádný původ. Jedná se o netransparentní praktiku při prodeji, kdy zákazník bez doptání se prodejce neví, z jaké země auto pochází a zdaleka ne ve všech případech se po dotázání dozví skutečnou zemi původu. Lze ji však zjistit prověřením historie vozidla přes Cebia. Průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut loni meziročně vzrostla o 5,79 % z 288 000 Kč na 304 700 Kč. Oproti situaci na konci třetího kvartálu loňského roku se jedná o nárůst o 2,25 %. Ojetá auta tedy opět zdražují nejen meziročně, ale také mezikvartálně, dobrou zprávou pro kupující však je, že tempo nárůstu zpomalilo. V předloňském roce totiž narostly ceny aut meziročně o 11,2 %.
Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných ojetých osobních vozů klesla loni meziročně jen velmi mírně ze 148 000 km na 146 000 km. Častému stáčení tachometrů nahrávají nereálné požadavky ze strany kupujících na kilometrový nájezd a cenu vozu. Průměrné stočení navyšuje u průměrného vozu cenu o 20 %, stejnou částku si pak v následujících letech vyžádají neočekávané opravy a údržba spojené právě s vyšším kilometrovým nájezdem. Řada zejména menších dovozců se na prodej vozů se stočeným tachometrem zaměřuje. Stočené tachometry se totiž častěji vyskytují u aut se zahraničním původem. V případě, že auto nemá dohledatelnou historii najetých kilometrů, podstupuje kupující velké riziko, že si koupí auto s větším kilometrovým nájezdem, než se domnívá. Průměrné stočení se pohybuje okolo 100 000 km.
V reakci na opětovně rostoucí míru stáčení tachometrů zavedla Cebia nový produkt, který byl spuštěný v druhé polovině uplynulého roku. Jedná se o takzvaný Základní výpis z historie vozidla. Nabízejí ho velcí prodejci aut a díky němu si mohou zákazníci zdarma a online prověřit historii najetých kilometrů, odcizení, financování, zda auto nebylo provozováno jako taxi a technický popis vozidla včetně výbavy. Na zbytek informací od Cebia dostanou slevu ve výši 50 %. Jedná se tak o další krok Cebie v boji proti stáčení tachometrů a podvodům při prodeji ojetých aut.
Ojetá auta se loni prodávala o něco pomaleji než v předloňském roce. Mohlo za to další zdražování, byť již výrazně zpomalilo, a nejistota spojená s finanční situací v letošním roce. Přesto byl rozdíl jen relativně mírný. Zatímco předloni se auta prodávala v průměru za 63 dní, loni se počet dní, po který auta stojí v prodejním místě, zvýšil na průměrných 66 dní. Průměrná doba prodeje ojetého auta s Cebia REPORTem činila 54 dní, Cebia REPORT tak zkracoval dobu prodeje průměrně o 12 dní.
Nejčastěji prodávaným ojetým autem byly opět vozy Škoda Octavia, které zvýšily svůj podíl z 9,4 % na 10,1 %. Nejčastěji se prodávaly v bílé barvě (21,5 %) těsně následované šedou barvou (21,1 %). Právě aut v bílé barvě letos přibylo nejen na trhu (z 17,8 % na 23,9 %), ale právě také mezi Octaviemi. Jejich podíl v loňském roce dosáhl 19,6 %, přičemž nejprodávanějšími Octaviemi byly loni šedé (20,1 %).
Pravděpodobně v souvislosti s mírným nárůstem doby prodeje a častějším přeprodejem starších vozů se zahraničním původem došlo loni k nárůstu aut prodávaných bez platné STK z 20,3 % na 22,9 %. Z pohledu paliva žádné dramatické změny v podílu aut na naftu a na benzín nenastaly. Narostl však podíl elektromobilů, a to téměř na dvojnásobek. Zatímco předloni tvořily auta na elektřinu jen 0,47 % nabídky, loni se jejich podíl navýšil na 0,93 %, což znamená, že zhruba každé 11. prodávané auto má elektrický pohon.
Podíl aut, u kterých se v inzerci uvádí, že jsou po prvním majiteli, zůstal meziročně téměř beze změny. Zatímco předloni se prodávalo jako po prvním majiteli 46,4 % ojetých aut, loni činil jejich podíl 47,9 %. Ve dvou případech ze třech se ale bohužel jedná o klamavou informaci, která má za úkol zatraktivnit auto a zvýšit jeho cenu až o 5 %.
Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni 99,4 %. Podíl aut, která se prodávala bez informace o havárii, je dlouhodobě vysoký a prakticky neměnný a neodpovídá skutečnému podílu aut, která nebyla v minulosti havarovaná. Ve skutečnosti je po větším poškození či havárii zhruba 60 % prodávaných aut. Zatajování havárií a poškození je dlouhodobě nejčastější – a také nejvýnosnější – nekalou praktikou při prodeji ojetých aut.