Občas si dělají navzájem naschvály, ale po přijetí změny pravidel pro předjíždění cyklistů se vyznavači jedné stopy obávají, že zlomyslností od řidičů aut bude ještě více
Jsou to dva mnohdy nesmiřitelné tábory – cyklisté a motoristé. Na silnici se potkávají neradi, jenže jinak to většinou nejde. Cyklostezek je, především v Praze a dalších velkých městech, jako šafránu, a tak nezbývá, než se vzájemně naučit koexistovat a respektovat. Jenže občas se stane, že při setkání těchto dvou skupin dojde k nějakému tomu naschválu. Dělají je ale oba tábory. Cyklisté řidičům ztěžují život například tím, že v rozporu s pravidly jezdí vedle sebe, řidiči je potom například s chutí osprchují vodou z ostřikovačů nebo průjezdem kaluže. Velmi častým naschválem řidičů je potom také předjíždění cyklistů v jejich těsné blízkosti.
Stalo se mi to již mnohokrát – řidič, který mě předjížděl, zapnul ostřikovače, nebo přede mnou vjel do louže, aby mě „osprchoval“
Karel W.; cyklista, Mladá Boleslav
Foto: PixabayA právě těsné předjíždění cyklistů vedlo sociálního demokrata Petra Dolínka k iniciování změny pravidel, která upravují předjíždění cyklistů. Poslanci tak odhlasovali zákon, ve kterém bude nový paragraf, podle kterého budou muset řidiči vozidel při předjíždění cyklisty dodržet boční odstup minimálně 150 centimetrů s výjimkou úseků, kde je maximální povolená rychlost omezena na 30km/h. Tam bude platit minimální odstup 100 centimetrů.
Je naprosto běžné, že na silnici jedou dva cyklisté vedle sebe, někdy dokonce potkávám peleton, kde jsou vedle sebe třeba i čtyři
Monika F.; řidička poštovního vozu
Cyklisté i motoristé ale mají z přijaté novely zákona o předjíždění smíšené pocity. Motoristé se obávají, že na mnoha úzkých silnicích s plnou dělící čárou (Podélná čára souvislá V1a) nebude možno cyklistu předjet třeba i několik kilometrů a provoz se tak značně zpomalí. Cyklisté se zase obávají, že vzroste počet naschválů od frustrovaných řidičů, kteří je stejně budou předjíždět v těsné blízkosti, nebo při předjíždění například zapnou ostřikovače skel. „Je to mezi cyklisty známá věc, že občas řidič auta projede schválně blízko nebo například vymete kaluž, aby vás ohodil blátem,“ říká Karel W, který v okolí Mladé Boleslavi dojíždí na kole denně do svého zaměstnání.
Až praxe ukáže, jak bude přijatá novela zákona účinná a zda se nějak vztah cyklistů a motoristů změní. Námi oslovení řidiči a cyklisté si to však příliš nemyslí. Podle nich by se mělo spíše budovat více cyklostezek a pruhů pro cyklisty, než se snažit soužití obou skupin upravovat administrativní cestou.