Najet z nulové rychlosti z odstavného pruhu rovnou do toho dálničního, to se vidí málokdy. Takový manévr je totiž téměř sebevražda. Přesto někteří řidiči takto z odstavného pruhu najíždějí.
Říká se tomu odstavný pruh, ale je to zpevněná krajnice. Slouží pro odstavení nepojízdného vozidla a nelze v něm s vozidlem jet. A to ani v případě, že řidič z dálnice sjíždí na nedalekém sjezdu. Například v Německu je za takový přestupek pokuta 75 eur. Je ale ještě jeden horší přestupek, který má s odstavným pruhem souvislost. Je to najíždění zpět na dálnici ve chvíli, kdy se podaří defekt odstranit.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích říká, že krajnice není určena k jízdě motorových vozidel. Podle § 11 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb. smí řidič motorového vozidla vjet na krajnici jen při zastavení a stání nebo, jestliže je to nutné, při objíždění, vyhýbání, odbočování nebo otáčení; přitom musí dbát zvýšené opatrnosti. Při vzniku kolony na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla mohou řidiči z krajního jízdního pruhu vjet na krajnici, je-li to nutné k vytvoření průjezdného pruhu pro vozidla s právem přednostní jízdy.
Je ale pochopitelné, že z odstavného pruhu se musí řidič po odstranění defektu zase nějak dostat. Ovšem dát blinkr a vjet na dálnici jako když se u nákupního centra vyjíždí z parkovacího místa, to udělá skutečně jenom velký hazardér. Tím spíše, když sedí za volantem běžného vozidla a ne například nějakého modelu od Ferrari, Lamborghini nebo Tesly, což jsou vozy, které umí z nuly na stovku zrychlit během tří sekund. Někdy i rychleji.
A jak tedy na dálnici z odstavného pruhu najet? Není na tom nic složitého. Je potřeba vyčkat na okamžik, kdy bude pravý pruh dálnice relativně volný. V tu chvíli by se řidič měl rozjet a co nejvíce zrychlovat. Stále by ale měl jet v odstavném pruhu. Ve chvíli, kdy vůz dosáhne rychlosti alespoň 60km/h a pravý pruh dálnice je stále volný, měl by vjet do dálničního pruhu a i nadále zrychlovat. Při manévru nesmí ohrozit, ale ani omezit, ostatní účastníky silničního provozu.
Řidič rozhodně nesmí z pozice stojícího vozu rovnou vjet do dálničního pruhu. A to ani v případě, kdy se mu zdá, že je dálnice volná. Auto jedoucí rychlostí 130km/h totiž za vteřinu ujede 36 metrů. Během pouhých tří vteřin tak za vámi může brzdit auto, které jste při vjezdu do pruhu v zrcátku neviděli. Bylo totiž 100 metrů daleko a mohlo se zdát, že je to dostatečná vzdálenost. Ale není. A navíc, nedělejme si iluze, že všichni dodržují povolenou rychlost. Při rychlosti 150km/h ujede auto za zmíněné tři sekundy vzdálenost 42 metrů.
Zažili jste někdy nebezpečnou situaci ve chvíli, kdy někdo na dálnici najížděl z odstavného pruhu? Napište nám do diskuze.