Možná se to stalo i vám – vjedete do jednosměrky a proti vám jede popelářské vozidlo, nebo například multikára, jejíž obsluha vysypává odpadkové koše. Páchá přestupek nebo ne?
Asi každý víme, že zapnutý modrý maják na vozidle policie, záchranné služby nebo například hasičů, dává řidičům těchto vozidel možnost využívat práva přednostní jízdy, což upravuje paragraf 41 Zákona č. 361/2000 Sb. - Zákona o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů. Jak je to ale s vozy, které využívají světelné majáky oranžové barvy? Mají také právo přednostní jízdy, nebo co jim vlastně zapnuté světlo oranžového majáku umožňuje?
Výše uvedený zákon říká, že řidič vozidla vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy smí tohoto světla užívat jen tehdy, mohla-li by být jeho jízdou nebo pracovní činností ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Jestliže to vyžaduje pracovní činnost tohoto vozidla, není jeho řidič povinen dodržovat ustanovení pravidel provozu na pozemních komunikacích uvedených v § 4 písm. c), § 7 odst. 1 písm. b), § 11 odst. 2, § 12 odst. 1, 2 a 4, § 13, § 14 odst. 1 a 2, § 18 odst. 2 písm. b), § 22 odst. 3, § 24 odst. 4 písm. a), c), d), e), f) a g), § 25 odst. 1, 2 a 3, § 26 odst. 3, § 27, § 28 odst. 2, § 30, 36, 37 a § 39 odst. 4 a 5; je však povinen dbát zvýšené opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
V praxi to například znamená, že při splnění zákonných podmínek může vozidlo vybavené zapnutým světlem oranžového majáku například jet na červenou, neřídit se dopravním značením (tedy například vjet do jednosměrky z druhé strany), jet mimo obec v jiném než pravém pruhu, jet podél nástupního ostrůvku vlevo, otáčet se a couvat na dálnici nebo například vjet do pěší zóny. Řidič ale musí vždy dbát zvýšené bezpečnosti silničního provozu, kterou nesmí ohrozit. Uvedený zákon dále říká, že řidiči ostatních vozidel musí vozidlu podle odstavce 1 umožnit jízdu nebo pracovní činnost a podle okolností snížit rychlost jízdy, popřípadě i zastavit vozidlo.
Ale pozor, to že na voze bliká oranžový maják, ještě neznamená, že řidič takového vozu může využívat všech uvedených výjimek. Multikára ani popeláři by se tak v jednosměrce z druhé strany objevit neměli. Naopak například stavební stroj, který opravuje komunikaci, se v protisměru samozřejmě objevit může. Další ukázkou, kdy rozhodně nelze zneužívat oranžového majáku, je například jízda vozidla odtahové služby po kolejích, nebo třeba objíždění tramvajového ostrůvku z levé strany jenom proto, aby řidič vozu s majákem nemusel stát v zácpě. Kdo jezdí každé ráno například po pražské Radlické ulici, možná ví, o čem je řeč.