Pamatujete slang chlapíků v šusťákových teplákových soupravách, kteří v inzertních novinách nabízeli ojetá auta dovezená z německých nebo rakouských autobazarů? Internet tehdy nebyl, tak bylo potřeba upoutat specifickými výrazy
„Prodám Ford Scorpio 2,9 V6 Ghia, r.v. 1992, šestihrnek, automat, kormidlo v sekvoji, šíbr, židle v elektrice, na hlínách, fialová metla, 4x pytle, klima. Cena 349.000,- nebo výměna. Telefon: 858585…“ Vybavují se vám po přečtení tohoto „inzerátu“ devadesátá léta a inzertní noviny plné nabídek na dovezená auta z německých, rakouských, italských nebo holandských autobazarů? Po revoluci byl automobilový trh v tehdejším Československu tak hladový, že se v podstatě prodalo cokoliv, co mělo čtyři kola a volant.
Letos oslavíme 30 let působení na českém trhu, během kterých jsme se z jednoho malého showroomu v Poděbradech rozrostli do holdingu s 28 autosalony a 18 servisy po celé republice
Pavel Louda; Majitel louda Auto
Tedy i to, co se například v Německu nebo v Rakousku jevilo jako neprodejné. Tehdejší způsoby prodávajících však mnohdy nebyly úplně vybrané a mluva obchodníků s ojetinami také nebyla zrovna ze slabikáře. Kdo chtěl koupit nějaké to ojeté auto, musel se orientovat ve specifickém žargonu prodávajících. Znalost pojmů jako třeba „kormidlo v sekvoji“, „švihadla“, „šestihrnek“, „šíbr“, „houpačka“, případně „metla“ a „hlíny“ patřila k základním lingvistickým dovednostem zájemců o ojetinu.
Dnes, po více než třiceti letech od revoluce, vypadá český trh s ojetými vozy úplně jinak. Ojeté vozy se u těch největších prodejců prodávají v showroomech, stejně jako nové vozy. Kvalita služeb, celkové prostředí, vybavení servisů i prodejen, to vše je k nerozeznání od prodejen, kde se prodávají auta s nulovým nájezdem. K ojetým vozům jsou poskytovány záruky, různé certifikáty prověření, vůz lze mnohdy i vyměnit bez udání důvodu za jiný. Mnohdy tak jde vlastně o auta z první ruky, protože to, že jste druhý majitel, poznáte jen vy sami.
To, že se sázka na poctivý a způsob prodeje ojetých vozů vyplácí, potvrzuje i aktivita jednoho z největších českých hráčů na trhu nejen nový, ale i ojetých vozidel. Areál, který nemá v evropském kontextu v podstatě žádnou konkurenci, začala u Vrbové Lhoty u Poděbrad stavět společnost Louda Auto, která je největším tuzemským prodejcem vozů značky ŠKODA a Hyundai a současně také významným dealerem dalších devíti automobilových značek na českém trhu. A právě tato společnost je jednou z těch, kteří jsou na českém trhu s automobily již dlouhých 30 let a kdy někteří jejich zaměstnanci možná ještě to zmíněné „kormidlo v sekvoji“ pamatují. Můžete si s nimi o tom popovídat například na oslavách třicetiletého působení firma na českém trhu. Slavit se bude velkolepě na golfovém hřišti v Poděbradech dne 11.6. od 13 do 19 hodin
Víte, co to znamená mít v autě „kormidlo v sekvoji“ nebo "šestihrnek"? Napište nám do diskuze.