Kilometrové kolony na dálnicích před zúžením do jednoho pruhu jsou mnohdy důsledkem neznalosti silničních pravidel. Někdy je ale také na vině nesmyslné „vychovávání“ od řidičů, kteří se rozhodnou blokovat volný pruh.
Zúžení vícepruhové komunikace do jednoho pruhu není rozhodně nic, co chcete na takové komunikaci zažít. Tím spíše když se to stane například v ranní špičce, nebo třeba v pátek odpoledne. Mnohdy totiž před zúžením vznikají i kilometrové kolony aut. Velká část řidičů totiž vůbec netuší, jak se před zúžením chovat. Je-li například levý pruh dálnice sveden do toho pravého, stojí většina řidičů v pravém pruhu již stovky metrů před zúžením. Toho, kdo jede v levém pruhu až k zúžení, navíc považují za nevychovaného řidiče. Není výjimkou, že takového řidiče ti ostatní zablokují. Často se takto baví především řidiči kamiónů, kteří prostě do volného pruhu najedou a udělají „špunt“.
Není to nic neobvyklého. Zipovat Češi prostě neumí. Navíc se občas někteří řidiči snaží „vychovávat“ ty, kteří pravidlo zipu znají a jedou ve volném pruhu až k místu zúžení. V Rakousku je za to pokuta až tisíc euro
Martin K;. Řidič zájezdového autobusu
Policie ČR na svém webu uvádí, jak se v situaci, kdy dojde ke snížení počtu jízdních pruhů, správně chovat. Říká se tomu „Pravidlo zipu“, tedy střídavého řazení. Toto pravidlo platí všude, kde řidič nemůže jet dál ve svém jízdním pruhu a je zřejmé, který pruh je průběžný. Jedná se tedy o situaci snížení počtu jízdních pruhů, místo dopravní uzavírky a omezení, nebo místo dopravní nehody. Jak se v tomto případě správně chovat? Řidiči by měli do místa, kde se dva pruhy sbíhají v jeden, přijíždět v obou pruzích (souběžná jízda). Až před místem zúžení by se měli řidiči zařadit do průběžného jízdního pruhu střídavým způsobem. Je tedy důležité užívat obou jízdních pruhů po celé jejich délce a až před samotným místem zúžení se zařadit. Jedním z omylů a chybného pochopení pravidla je, že řidič se zařadí mezi vozidla v průběžném pruhu velmi brzy, kdy pruh následně končící je bez vozidel. V praxi to vypadá tak, že před zúžením je v pravém pruhu kilometrová kolona a levý pruh zeje prázdnotou.
Někdy je to ale i proto, že některý z čekajících řidičů do volného pruhu úmyslně vybočí a blokuje tak průjezd těch řidičů, kteří jedou správně až k místu zúžení, kde by se následně zařadili. A jak definuje pravidlo zákon, konkrétně č. 361/2000 Sb., o silničním provozu? Paragraf 12 tohoto zákonu jasně říká, že „…Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu…“
Setkáváte se v místech dopravních uzavírek s podobnou situací? Napište nám do diskuze.