První letošní test offroadu padl na model Nissan Navara ve verzi Tekna -1°. Jde o starou známou Navaru, ovšem v limitované edici, která odkazuje na zeměpisnou polohu pouští na severu Španělska. Vůz je určen výhradně pro evropský trh a vychází z nejvyšší výbavové verze Tekna.
Jakkoliv jde spíše o pracovní nástroj, ve verzi Trek -1°bude pravděpodobně plnit roli stylovky, která se do drsnějšího terénu asi moc nepodívá. Test jsme proto pojali trochu jinak, než by se možná na klasický offroad slušelo. Žádný tankodrom, žádné brodění, žádné sjíždění sjezdovek v Harrachově. Naopak, auto jsme svěřili sice zkušené řidičce, nicméně řidičce bez výrazných zkušeností s vozem tohoto typu. A jak se jí Navara líbila?
Hodnocení naší řidičky Evy:
„Staré přísloví říká, že nikdy nedostaneš druhou šanci udělat první dojem. A první dojem z této Navary je skvělý. Bílá barva a černá kola, spolu s černým rámem, autu opravdu sluší. Na střešním rámu jsou upevněné LED svítilny, které dravý dojem z auta jenom umocňují. Jejich praktické využití je však podle mě trochu diskutabilní. Sice svítí úžasně, ale příliš vysoko, což samozřejmě vyplývá z jejich umístění. V noci tak svítíte spíše do korun stromů než na silnici. Navíc ovládání světel působí trochu nesmyslně. Určitou logiku sice dává fakt, že se zapínají extra tlačítkem na středovém panelu, logické už ale moc není to, že se potom nedají přepínat ovladačem dálkových světel. Rychlé přepínání je tak za jízdy velmi komplikované, až možná nebezpečné.“
Naše testovací řidička byla také trochu překvapena z tenkého věnce volantu. U aut takového typu by čekala mnohem tlustší věnec. Humorně pak podle ní působil tón houkačky, který by slušel spíše miniaturní Mikře než „chlapáckému“ offroadu. V interiéru pak nepříjemně překvapilo i pár dalších drobností. Například loketní opěrka vlastně vůbec není opěrkou, ale spíše úložným prostorem. Loktem na ní nelze dosáhnout. Také přístup do boční kapsy na dveřích je komplikovaný. Hrana kapsy se totiž v podstatě dotýká sedadla a ani drobná dívčí ruka se do ní nedostává snadno.
No a pak tady máme zavazadlový prostor, tedy spíše nákladový prostor na korbě. Ten je ve verzi Trek -1° uzavřen efektním krytem, jehož otevírání je však za trest. Nejdříve je totiž nutné otevřít klíčem čelo nákladového prostoru, potom stejným klíčem odemknout kryt a následně jej zvednout. Pro holku nic příjemného ani snadného. Pro drobné tašky tak lze využít spíše zadní sedačky, tedy pokud na nich samozřejmě nikdo nesedí.
S Navarou jsme ujeli cca 850 kilometrů. Z poloviny dálnice, třetina okresní silnice a třetina polní cesty a nenáročný terén. Na dálnici Navara překvapila poměrně klidnou jízdou, na okreskách už bylo znát, že na nějaké divočení tohle auto opravdu není. Automatická převodovka řadila bez připomínek a diesel o výkonu 190 koní neměl s autem příliš práce. Nutno ale podotknout, že jsme jezdili ve dvou a bez nákladu. Spotřeba během našeho testu se ustálila na hodnotě 8,7l/100km, což není na auto této kategorie vůbec špatné.
Suma sumárum – jako stylovku si asi žena vybere spíše jinou značku, nicméně jako chlap bych jí bral. Problémem však může být cena, která u nového vozu začíná na 1.175.000,-Kč, což není málo, obzvláště vezmeme-li v úvahu docela značný pokles ceny v čase. Řešením by tedy mohlo být koupit Navaru jako mírně ojetou, kdy ceny za verzi Tekna z roku výroby 2017 začínají již okolo 30.000€.