TEST OJETINY – TOYOTA YARIS


Zvenku mrňous, uvnitř prostorný automobil. To je Toyota Yaris, která ve své druhé generaci nabídla ještě více vnitřního prostoru než generace první. Ve spojení s výbornou spolehlivostí je Toyota Yaris skvělou volbou pro výběr ojetiny třeba jako druhého vozu do rodiny.


Malé automobily se neustále nafukují a zvětšují. Vlastně se tak děje ve všech třídách, tak proč by měla být kategorie malých aut výjimkou? Dokonalé obestavění vnitřního prostoru znamená více komfortu pro posádku při zachování kompaktních rozměrů, což se u městského vozu cení. I proto se stal Yaris druhé generace představený v roce 2005 ihned středem zájmu. V Evropě se nabízel v provedení tří a pětidveřový hatchback. V Japonsku a USA byl prodáván od roku 2006 také pohledný sedan. Světlo světa spatřila i verze pro dravější řidiče – Yaris T-Sport s motorem 1.8 VVT-i o výkonu 98 kW. Rok 2008 přinesl novou šestistupňovou manuální převodovku, zážehová třináctistovka byla posílena z 64 na 74 kW a dostala Start-Stop systém. Éra druhé generace končí rokem 2011, kdy by se měl představit nástupce. 

Pohonné jednotky v praxi

Nabídka motorů začíná litrovým agregátem. Možná to mnohé řidiče překvapí, ale už tak malý motor může leckomu vyhovovat. Je překvapivě svižný, velice úsporný a kultivovaný. Kdo chce ale zdolávat delší trasy, udělá lépe volbou třináctistovky. I ta pracuje úsporně a navíc si lépe poradí s větším vytížením auta a předjížděním ve vyšších rychlostech. Motory 1.5 16V/80 kW a 1.8 VVT-i/98 kW platí spíš za výjimku. Menší pohonné jednotky jsou tak povedené, že tyto objemnější můžeme nazvat zbytečným luxusem. Totéž platí pro turbodiesel 1.4 D-4D/66 kW. 

Na silnici

Palubní deska vozu zaujme na první pohled přístrojovou kapličkou umístěnou uprostřed. Ano, mnoho motoristů toto řešení kritizuje, protože přístroje nejsou v zorném úhlu řidiče. Ten k nim musí stáčet zrak, zatímco jejich běžné umístění za volantem by dovolovalo sledování periferním viděním nebo jen krátkým sklopením očí. Na druhou stranu, v druhé generaci Toyoty Yaris je centrální umístění přístrojového štítu asi nejméně rušivé. Je to dáno natočením displeje směrem k řidiči a jeho výbornou čitelností. Kladem automobilu je bezesporu vynikající dílenské zpracování nebo opravdu příkladné obestavění vnitřního prostoru. Posádka má tak k dispozici překvapivě dost místa. Dobře musíme hodnotit také zavazadelník nabízející objem 270 litrů. Zmínku si zaslouží povedená sedadla, která zajistí pohodlí i při jízdě na delší vzdálenosti.

Tím však výčet kladů nekončí! Yaris má totiž velice dobře naladěný podvozek, který stojí za velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Současně ale zajistí i pěkný cestovní komfort posádce, takže není nijak tvrdý. Držení jízdní stopy hodnotíme v rámci třídy jako nadprůměrně dobré. Jedinou, avšak o to větší máme výtku k převodovce MMT se samočinnou spojkou. Ta totiž řadí hrubě, při změně převodových stupňů škube vozem a znatelně tlumí temperament motoru. V automatickém režimu trvá změna převodu dlouho, při manuálním sekvenčním řazení je o trochu rychlejší. Převodovce dělají potíže rozjezdy a popojíždění, kdy řidič pracuje s plynem jen jemně. Auto v takové situaci buď poskakuje, nebo doslova vystřelí vpřed. Rozhodně je tedy lepší hledat pouze mezi vozy s manuálním řazením, a převodovce MMT se vyhnout. 

Časté problémy

Toyota Yaris je pro japonskou automobilku velice dobrým reprezentantem. Patří totiž k vůbec nejspolehlivějším vozidlům. Dokazují to jak žebříčky německé TÜV, tak zkušenosti prodejců ojetin nebo servisů. Ani tak se autu některé potíže nevyhýbají. Skutečně velice často dochází k praskání žárovek v potkávacích světlometech. Problém na první pohled banální, avšak v pravém světle se žárovka nemění lehce. Je zde totiž málo prostoru. Vlevo je situace o poznání lepší. Objevují se vozidla s hučícími ložisky kol, což značí konec jejich životnosti. Ložiska kol jsou méně odolná, než by bylo vhodné, a tak dochází k jejich zvýšenému opotřebení. Známé jsou závady centrálního zamykání, nepříjemné může být vrzání pedálů, jež se někdy objevuje. Většinou se jedná o pedál spojky. 

 

LÍBILO:

  • dobré jízdní vlastnosti
  • příkladné obestavění vnitřního prostoru
  • dostatek odkládacích míst v interiéru
  • vysoká spolehlivost
  • nízká spotřeba motorů
  • na danou třídu velký zavazadelník

 

NELÍBILO:

  • vyšší ceny ojetin
  • vyšší ceny některých originálních dílů
  • omezená nabídka dílů z druhovýroby
  • nepovedená robotizovaná převodovka MMT

TEST OJETINY – TOYOTA YARIS

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.