Za jízdu s prasklým čelním sklem hrozí pokuta ve správním řízení až 10 000 Kč. Záleží ale na tom, kde prasklina je. Někdy se totiž dá i s prasklým sklem legálně jezdit
Zažila to bohužel asi většina řidičů. Kamínek, který odletěl od vpředu jedoucího vozidla, vlétl do čelního skla a poškodil ho. Někdy jde jen o malou „tečku“, jindy je poškození větší a vytvoří ve skle jakousi hvězdičku. Jsou ale i případy, kdy je poškození skla zcela fatální a sklo se musí vyměnit. Opravit se ale musí i v případě, že jde sice o malé poškození, ale v zorném poli, resp. výhledu řidiče. Někdy však bývá takový pojem sporný. Na otázku, co je to „zorné pole a výhled řidiče“ však v principu odpovídá plocha, kterou stírají přední stěrače.
Vyjížděl jsem z lesa přes takový výmol. Asi se ale nějak moc zkroutila karoserie a prasklo mi sklo. Bylo to jenom na spodním okraji, jenže cestou se prasklina roztáhla skoro přes celé čelní sklo
Martin P.; Praha
Podle zákona je jízda s prasklým sklem samozřejmě zakázána. Ale to pouze v tom případě, že prasklina zasahuje do zorného pole řidiče. A to je právě ta záludnost. Praskliny na čelním skle vozidla ve stírané ploše o délce větší než 20 mm jsou totiž vždy považovány za závadu ohrožující bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Vozidlo s takovou závadou proto nesmí být užito v provozu na pozemních komunikacích. Porušením této povinnosti se řidič dopustí přestupku podle § 125c odst. 1 písm. a) bod 3 zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Jenže někdy se může stát, že prasklina do zorného pole nezasahuje, ale v průběhu cesty, třeba po najetí na nějakou větší nerovnost, nebo obrubník, se zvětší a do zorného pole zasáhne. Podobnou situaci popisuje i náš čtenář, který v průběhu cesty sledoval, jak se mu prasklina na čelním skle zvětšuje přímo před očima: „Cestou z lesa, asi 50 kilometrů od domova, mi prasklo čelní sklo. Asi se nějak při přejezdu výmolu zkroutila karoserie. Prasklina ale byla dole, těsně u těsnění, takže to nevypadalo, že bych mohl mít nějaké problémy. Jenže cestou se prasklina zvětšovala v podstatě při každém najetí na nějaký hrbol, o které není na venkovských silnicích nouze. Murphyho zákony pak zafungovaly naprosto dokonale. Deset let mě nestavěla policie, až nyní. Hrozili pokutou až 10 tisíc korun ve správním řízení, ale nakonec to spravila pětistovka“.
Zákon je v tomto ohledu totiž opravdu poměrně striktní. Stanovuje, že není možné jezdit vozidlem s prasklým čelním sklem ve stírané ploše (v dosahu stěračů), pokud je prasklina větší než 20 mm. S takovouto prasklinou ve skle je možné pouze nouzově dojet domů nebo do servisu. Je ale na řidiči, aby dokázal, že se jedná právě o takovou cestu. Za jízdu s prasklým čelním sklem totiž skutečně hrozí pokuta ve správním řízení až 10 000 Kč a 5 trestných bodů.
Prasklo vám někdy čelní sklo, Napište nám do diskuze.