Snaha uspořit finance při instalaci garážových vrat, nebo vjezdové brány, vede mnohdy k úvaze nad odkladem instalace motorového pohonu na pozdější dobu. Paradoxně však takové řešení celkové náklady spíše navýší.
Nárůsty cen energií, dopravy a sazeb hypotečních úroků nutí mnohé stavitele k úvahám nad možnostmi úspor. Odkládají se tak nejen například stavby bazénů, budování zahrad, zimních teras a venkovních krbů, ale mnohdy se šetří i na řešení automatizovaného vstupu na pozemek, resp. do objektu. Podle analýzy společnosti Benincà, která na českém trhu nabízí kompletní řešení pro motorové pohony garážových vrat a vjezdových bran, se však taková „úspora“ může v budoucnu výrazně prodražit.
„Klienti, kteří chtějí uspořit, zvažují nejčastěji dvě varianty“, říká Eva Kolarov, ředitelka společnosti BENINCA' CS s.r.o., tedy české pobočky společnosti Benincà Group. Jedním dechem však dodává, že ani jedna ze zamýšlených variant k úspoře pravděpodobně nepovede: „Klienti se buď rozhodnou pro nákup levných motorů asijské výroby, nebo odloží instalaci motoru a dalšího příslušenství na pozdější dobu. Bohužel často i v tom případě, že si k bráně již natáhli elektroinstalaci. Ani jedna z variant ale ke úspoře pravděpodobně nepovede“.
Nákup levného asijského motoru se nevyplatí
Podle Kolarov jsou totiž motory vyráběné v Asii montované z levných, často plastových komponentů. „Stačí si vzít do ruky nejběžnější motor na malou bránu u rodinného domu a potěžkat jej. Motor Benincà bude až o 5 kilogramů těžší než srovnatelný asijský. Důvod je zřejmý. Motory vyráběné v Itálii obsahují kovové a mosazné komponenty, ty asijské jsou poskládané z plastu“, vysvětluje Kolarov, podle které vydrží motory Benincà pracovat bez jakékoliv údržby až 15 let.
Odklad instalace motoru na později vyjde draho
Kolarov také vysvětluje finanční úskalí druhé varianty, kterou v poslední době klienti, ve snaze uspořit finanční prostředky, někdy volí: „Jestliže bude chtít klient uspořit finance tím, že si nyní nechá naistalovat bránu bez motorového pohonu, musí počítat s tím, že ho dodatečná instalace přijde v budoucnu pravděpodobně mnohem dráž. A to i v tom případě, že nyní zainvestuje do elektrické přípojky a další kabeláže“. Podle Kolarov totiž může během roku, například vlivem počasí, dojít k poškození kabeláže. „Mnohdy se navíc při takovém řešení zapomene připravit kabeláž na fotobuňky. Fotovoltaické, které kabeláž nepotřebují, však stojí cca dvakrát tolik, než ty klasické“, vysvětluje Kolarov.
Podle Kolarov je jediným správným, a ekonomicky nejvýhodnějším, řešením výběr správného motoru, který se v úsporném režimu úplně vypne. „Jakkoliv se to nezdá, v konečném důsledku mohou takové motory uspořit na elektrické energii nezanedbatelnou částku, která za několik let motor kompletně zaplatí“, vysvětluje Kolarov, podle které je navíc před koncem roku ta nejlepší chvíle pro nákup.