Automobilový průmysl se rychle mění a kromě elektromobilů či hybridů se čím dál více mluví o robotických taxících. Automobilky investují miliardy do vývoje autonomních vozidel, ale jak ukazuje nejnovější studie Americké automobilové asociace (AAA), většina Američanů zůstává skeptická. Hlavním důvodem je bezpečnost – lidé se obávají, že technologie není dostatečně spolehlivá.
Strach z neznámého
Podle průzkumu AAA, kterého se zúčastnilo 888 respondentů, se důvěra v samořídící auta mírně zvýšila z loňských 9 % na 13 %. Přesto 61 % Američanů autonomním vozům stále nevěří a 26 % si není jistých. Klesá také počet těch, kteří jsou z této technologie nadšení – oproti 18 % v loňském roce je to nyní jen 13 %. Naopak 78 % respondentů chce, aby se automobilky zaměřily na vylepšení bezpečnostních systémů v běžných autech místo vývoje plně autonomních vozidel.
Tesla jde proti proudu
Tesla je jednou z nejhlasitějších společností propagujících autonomní řízení. Její systém Full-Self Driving (FSD) je však často kritizován kvůli zavádějícímu názvu i bezpečnostním incidentům. Generální ředitel Elon Musk nedávno oznámil, že Tesla plánuje spustit robotaxi službu v Austinu už letos v červnu a postupně ji rozšířit do dalších měst. To je ale v přímém rozporu s tím, co si většina Američanů přeje – ti chtějí spíše spolehlivější bezpečnostní technologie v současných vozech než vozidla, která se řídí zcela sama.
Bezpečnost na prvním místě
Studie AAA ukazuje, že 64 % respondentů preferuje aktivní bezpečnostní systémy, jako je autonomní nouzové brzdění (AEB), před plně autonomními vozy. Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) proto nařídil, aby všechny nové modely vozidel od roku 2029 byly tímto systémem vybaveny. Automobilky se tomuto kroku brání, ale data jasně ukazují, že technologie AEB snižuje počet nehod. Mezi další oblíbené bezpečnostní prvky patří asistent pro udržování v jízdním pruhu a adaptivní tempomat.
Robotaxi na rozcestí
V současnosti provozuje rozsáhlou službu autonomních taxíků v USA pouze společnost Waymo. General Motors naopak kvůli problémům zrušil svou divizi robotaxi Cruise. I Waymo se však potýká s nehodami a vyšetřováním ze strany NHTSA. GM i Ford se proto nyní soustředí na zdokonalování pokročilých asistenčních technologií pro běžné řidiče místo vývoje plně autonomních vozidel.