Americká automobilka Ford se rozhodla bojovat s rostoucí konkurencí čínských elektromobilů masivní investicí ve výši 4,4 miliardy eur. Tyto finance mají pomoci restrukturalizovat evropské operace společnosti, snížit dluh a podpořit konkurenceschopnost. Ford zároveň vyzývá evropské zákonodárce k větší podpoře elektrifikace.
Ford čelí silné konkurenci čínských elektromobilů
Sílící vlna levných elektromobilů z Číny, například značek BYD nebo MG společnosti SAIC, nutí tradiční automobilky k zásadním krokům. Ford v posledních letech v Evropě zaznamenal značné ztráty, což vedlo k rozhodnutí o restrukturalizaci a snižování nákladů.
Již v listopadu společnost oznámila plánované propuštění až 4 000 zaměstnanců do roku 2027, což odůvodnila nižší poptávkou, než se očekávalo, a rostoucím tlakem nových konkurentů.
Teď Ford přichází s dalším investičním balíčkem ve výši 4,4 miliardy eur, který má pomoci stabilizovat jeho evropské aktivity.
Investice do restrukturalizace a snížení dluhů
Ford v pondělí oznámil, že kapitálová injekce bude využita primárně na snížení zadlužení jeho německé dceřiné společnosti Ford-Werke GmbH, která v současnosti čelí dluhu ve výši přibližně 5,8 miliardy eur (6,3 miliardy USD).
Podle místopředsedy představenstva Ford Motor Company Johna Lawlera je tento krok klíčový pro dlouhodobou konkurenceschopnost značky v Evropě. „S touto investicí podporujeme naši transformaci v regionu a posilujeme naši novou produktovou řadu,“ uvedl Lawler.
Zároveň zdůraznil nutnost zjednodušení firemních struktur, snižování nákladů a zvyšování efektivity, pokud chce Ford v Evropě obstát proti agresivně expandujícím čínským výrobcům.
Ford volá po jasnější politické podpoře elektromobility
Lawler zároveň apeloval na evropské zákonodárce, aby vytvořili jasnější a stabilnější regulační prostředí pro rozvoj elektromobility. Podle něj je klíčové, aby byl politický program sladěn s reálnou poptávkou spotřebitelů, jinak hrozí, že trh zaplaví levné vozy z Asie, zatímco evropské značky budou bojovat o přežití.
Velké investice do modernizace výroby
Ford už v Evropě v posledních letech masivně investoval do výroby elektromobilů. Například 2 miliardy dolarů vložil do modernizace svého výrobního závodu v Kolíně nad Rýnem, kde se vyrábějí elektrické modely Explorer a Capri.
Navíc Ford v prosinci představil svůj čtvrtý elektromobil pro evropský trh – Puma Gen-E, který se vyrábí v Rumunsku. Tento model by měl posílit postavení značky v segmentu kompaktních elektromobilů.
Sílící konkurence ze strany čínských výrobců elektromobilů a změny v tržní dynamice nutí tradiční automobilky hledat nové strategie. Ford sází na masivní investice, restrukturalizaci a modernizaci výroby, ale zároveň varuje, že bez jasnější politické podpory by mohla Evropa v závodě o elektromobilitu zaostat.
Vyplatí se tato obří investice Fordu, nebo budou čínské automobilky i nadále získávat stále větší podíl na trhu?