Segment SUV láme prodejní rekordy a to u všech značek, které tuto kategorii vyrábějí. Ostatně podle průzkumů má být v roce 2025 každé druhé prodané osobní auto na zeměkouli právě z kategorie SUV.Také mnichovská automobilka BMW vsadila na segment SUV a podle prodejních čísel udělala rozhodně dobře. Jen v České republice se totiž v loňském roce prodalo 1.014 kusů modelu X5, modelu X1 pak dokonce 1.166 kusů. Co stojí za prodejním úspěchem „iks jedničky“ jsme zjišťovali během týdenního testu.
K dispozici jsme měli nejslabší dieselovou variantu, tedy motor 1,8d s výkonem 150 koní, točivým momentem 330Nm a osmistupňovou automatickou převodovkou. Tahle čísla možná některým zájemcům o auto moc neřeknou, těm by tedy měla být k užitku informace, že byť se jedná o nejslabší motor, auto rozhodně není žádnou brzdou provozu. Motor pohání přední kola, v případě snížené adheze pak elektronika připojí i zadní nápravu. Do těžšího terénu to sice není, nicméně pro jízdu na hory, nebo třeba na zdolání mokré polní cesty k chatě na samotě, pohon xDrive určitě oceníte.
Automatická převodovka řadí velmi jemně, skoro ani není poznat, kdy změnila rychlostní stupeň. Při dodržování rychlostních předpisů a mixu jízdy polovina ve městě, polovina na dálnici a na okreskách, jsme po ujetí cca 800 kilometrů zaznamenali spotřebu 6,4l na 100km. Při jízdě po německých dálnicích v rychlostech kolem 160 – 170 km/h pak spotřeba stoupne o cca jeden litr. Systém Start/Stop funguje tak, že příliš neobtěžuje, vypínali jsme ho jen v Praze na Jižní spojce při dlouhé zácpě. Tam se nám zdálo, že časté vypínání a startování motoru je spíše ke škodě. Jinak ještě pro odpůrce automatu - zkuste někdy hodinu popojíždět v pražské zácpě a nebudete chtít jinak ;).
PŘEČTĚTE SI TEST BMW 220d GRAN TOURER
Velmi se nám líbil interiér a jeho zpracování. To sice u vozů BMW není žádné překvapení, nicméně v nové „iks jedničce“ se sedí docela vysoko a subjektivní dojem řidiče je takový, že sedí minimálně v modelu X3. Volant padne krásně do ruky, jen „pádelka“ pro manuální řazení jsme nevyužívali a stejně tak je asi nebude využívat většina řidičů. Ačkoliv nejsme žádní nováčci a s vozy BMW jsme najezdili desítky tisíc kilometrů, pořád si tak nějak nedokážeme zvyknout na specifické ovládání blinkrů a pár dalších drobností. Na druhou stranu, právě tyto odlišnosti majitelé BMW oceňují.
Nejvíce novou „iksjedničku“ ocenila naše řidička Eva: „Strašně se mi líbí, jak se v autě sedí vysoko. Krásně z něj vidím a cítím se hodně bezpečně. Couvací kamera je fajn, parkování je totiž moje slabina, ale tady to docela šlo. Zmatená jsem byla z páčky blinkrů, chce to cvik, ale po týdnu jsem to už dávala :). Hodně mi vadilo ovládání opěradla sedadla váhou těla, to bych u BMW nečekala. Obzvláště, když se třeba bočnice sedadla ovládaly elektricky. Navíc při mojí výšce jsem neviděla údaje na info displeji před volantem, viz. foto. Moc se mi líbilo jak auto jelo jakoby „hladce“, komfortní režim byl pro jízdu asi nejvíc příjemný. No a co se na autě líbilo úplně nejvíc? Světla. V noci skoro jako ve dne. Haha, to jsem vymyslela dobrý slogan, že … :)“
Cenová politika není na prémiovou značku nastavena špatně. Ale pozor – u BMW se můžete s celkovou cenou dostat do závratných výšin. Testovaná verze sice začíná s cenou na docela rozumných 932.100,-Kč včetně DPH, nicméně po započítání prvků příplatkové výbavy je konečná cena novinářského vozu cca 1.350.000,-Kč, což například odpovídá základní ceně designově atraktivního modelu BMW X4 xDrive 2,0i s výkonem 184 koní a automatem Steptronic.