Dobrý den, prosím Vás, co to je za auto? To je Fantomasovo…

Foto: Jiří Soukup

Pamatujete si auto, ve kterém jezdil Fantomas? Tehdy to byl Citroen DS a v automobilovém světě vzbudil nebývalý rozruch. Dnes je DS svébytná značka, která na silnice vypustila svůj první sedan DS9


Foto: Jiří SoukupCitroen vždy vyráběl vozy s individuálním charakterem, což potvrdil v roce 1955, kdy na autosalónu v Paříži představil model DS. Tohoto extravagantního vozu se vyrobilo celkem téměř jeden a půl miliónu kusů. Vůz byl na svou dobu neskutečně inovativní a celých dvacet let se nenašel žádný konkurent. Jedním z inovativních řešení byl například revoluční způsob odpružení. V roce 1975 byl Citroen DS nahrazen modelem CX a od té doby, jakoby se po označení DS slehla zem. 

Teprve v roce 2009 představil Citroen malý hatchback Citroen DS3 a tím znovu uvedl označení DS na trh. Od té doby uplynula nějaká doba a z „pouhého“ modelového označení DS se stala samostatná automobilka, DS Automobiles. Ta vznikla v roce 2014 jako samostatná prémiová značka. V portfoliu má zatím jediný sedan, model DS9. A právě ten jsme ve verzi Performance Line měli k týdennímu testu. 

Foto: Jiří SoukupVzhled vozu nenechá nikoho na pochybách, že jde o auto pro individualisty. Někomu se však design může zdát příliš obyčejný a obzvláště v testované modré barvě to opravdu žádný designový uragán není. Jenže při detailnějším a delším pohledu je zřejmé, že si designéři s „déesdevítkou“ skutečně pěkně pohráli. Tak například třetí brzdové světlo. To není umístěno na horní hraně skla, kde bývá u většiny aut, ale pásek LED je na zadní hraně víka zavazadlového prostoru. Paráda. Nebo třeba oranžové poziční svítilny. Skoro takové, jako měla původní DS9. U nové generace jsou umístěny v horní části zadního sloupku. Fakt pěkný detail. 

Foto: Jiří SoukupAtrakcí, především tedy pro kolemjdoucí, jsou potom přední světlomety, jejichž krystaly se, stejně jako například u modelu DS7, při zapnutí a vypnutí světel efektně protočí. Je to nesmysl, který v případě poruchy majiteli auta asi řádně provětrá peněženku, nicméně „wow“ efekt je zaručen. To nám ostatně potvrdila i obsluha parkoviště na pražském Těšnově. Obsluhující pánové se se zálibou dívali jak se světla protáčí, aby se nakonec osmělili a přišli se zeptat: „Dobrý den, prosím Vás, co to je za auto?“. Že to je DS je trochu zmátlo, ale jakmile jsme řekli, že v předchůdci tohoto vozu jezdil filmový Fantomas, hned měli jasno. 

Foto: Jiří SoukupInteriér vozu také není tuctový, ale dle našeho názoru by si zasloužil více individuality. Některé ovladače totiž najdeme i v běžných Citroenech nebo Peugeotech, a to by se asi mohlo změnit. Přeci jen u vozu, který chce konkurovat třeba modelu BMW 5 nebo Audi A6, by míra individuality měla být někde trochu jinde. Co třeba volič řadicí páky ze skla? Například u takového Volva XC90 ho najdeme, a když už si DS s těmi krystaly tolik hraje… 

Motor pod kapotou byl asi největším překvapením. Benzínová „jednašestka“ pod kapotou prémiové limuzíny nemá dle našeho názoru co dělat. Třeba konkurenční Audi u své „šestkové“ řady pod objem dva litry nejde jak u benzínu, tak i u nafty. Stejně tak BMW u „pětkové“ řady, kde pod objemem 2 litry je pouze dieselový motor 1,8. Ne snad, že by motor v „déesce“ byl brzdou pro svižnou jízdu po dálnici, ale přeci jen by si takové auto zasloužilo alespoň dvoulitr, když už ne šestiválec. Toho se ale v současné „zelené“ Evropě už asi nikdy nedočkáme. 

Pro někoho nedůstojný motor pod kapotou ale vynahrazuje prediktivní adaptivní podvozek, který reaguje na reálný stav silnice před vozem. Systém používá kamery, čidla akcelerace a čidla na nápravách. Načtená data potom dokáže zpracovat během 100 milisekund a podvozek okamžitě přizpůsobit stavu silnice. V reálném provozu systém funguje skvěle a cestující na zadních sedadlech (nejen) si libují, že cestují jakoby na létajícím koberci. Prostě led nechrastí a skleničky necinkají… 

Suma sumárum – DS9 je auto, které na českých silnicích asi často vídat nebudeme. Přesto, kdo chce utratit přes 1,2 milionu za luxusní auto kategorie sedan, neměl by si testovací jízdu v modelu DS9 nechat ujít.

Dobrý den, prosím Vás, co to je za auto? To je Fantomasovo…

Jiří Soukup

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.