Modernizovaná Škoda Octavia žádnou designovou revoluci nepřinesla. Proč také. Nadčasový design čtvrté generace moc změn nepotřeboval. Ty, co proběhly, stačily, ale některé chyby oktávce bohužel zůstaly. Škoda…
Čtvrtá generace prodejního bestselleru domácí automobilky prodělala lehkou designovou změnu. Změny proběhly i pod kapotou a v interiéru. K testu jsme měli zapůjčenou verzi s oblíbeným naftovým motorem 2,0 TDI, výkonem 110 kW a automatickou převodovkou DSG ve výbavové verzi Sport Line. Zkušenost to byla klasicky dobrá, ale několik drobnějších nedostatků jsme přeci jen zaznamenali. Ale začněme nejdříve designovými změnami.
Upravená přední část
Ty se udály především v přední části vozu, která dostala upravenou masku chladiče a nové LED světlomety. Ty s technologií Matrix mají 36 segmentů a umí minimalizovat odrazy například od reflexních dopravních značek. U nové Octavie navíc, díky výkonnějším světlometům, zmizely přední mlhovky. Drobnou změnu zaznamenala i zadní světla. Ta mají technologii LED, a v případě, kdy jsou přední světla vybavena Matrix technologií, jsou rozděleny do segmentů a mají dynamická směrová světla.
Skvělý diesel 2,0 TDI 110 kW
Pod kapotou jsme měli asi nejoblíbenější motorizaci, tedy dvoulitrový naftový čtyřválec s výkonem 110 kW, tedy 150 koní. Žádná raketa, ale na dálničních 180 km/h to v pohodě stačí, navíc se spotřebou se i při svižné jízdě budete pohybovat kolem 6 litrů na 100 km. Převodovka řadí naprosto neznatelně, jezdit s manuálem si už ani nedovedeme představit. Manuál ale ve výkonové verzi 110 kW stejně nenajdete.
Změny v interiéru
Foto: Jiří Soukup; ŠKODA Auto
Změny se odehrály také v interiéru. Zaujme především skvělý head-up display, který ukazuje nejen rychlost, ale také navigační pokyny a přečtené dopravní značky. Díky rozsáhlým možnostem nastavení na něj bez problémů uvidí i řidič nižšího vzrůstu. Už ve standardu nabízí displej virtuálního kokpitu velikost 10 palců. Stejnou velikost má potom středový displej, který však může mít velikost i 13 palců. Při své výšce 190 cm jsem ale nenašel polohu sezení za volantem, která by mi byla pohodlná kvůli „výdechům“ klimatizace. Ty jsou totiž příliš vystouplé a při jízdě tlačí do pravé nohy.
Nový infotainment
Celý infotainmet modernizované Octavie dostal výkonnější hardware a nový software, nabízející podobně jako u modelů Kodiaq či Superb mnohem intuitivnější ovládání, a podporu umělé inteligence ChatGPT. V našem případě se ale nejednalo o úplně bezchybnou záležitost. Za nás by například prostě bylo lepší ovládat klimatizaci tlačítky, než hledat tu správnou frázi, které Laura porozumí. To samé se týkalo navigace. Zadali jsme adresu, navigace začala navigovat, aby přibližně po dvaceti kilometrech z ničeho nic zahlásila: „Dobře, naviguji na benzínovou pumpu Shell…"
Knoflíky versus hlasové ovládání
Problém s hlasovým ovládáním se ale netýká pouze škodovky. S většími či menšími problémy jsme se setkali snad u všech modelů všech značek, které jsme měli k testování. Za nás bychom se bez hlasových asistentů rozhodně obešli. Je to totiž mnohdy rychlejší, než "hádání" se s hlasovým asistentem, jestli je v autě zima a na kolik stupňů si přeji nastavit klimatizaci. Prostě otočím knoflíkem, a je to…
Nová Škoda Octavia začíná s cenou na poměrně příjemné částce 569.900,-Kč za verzi Essence. Verze Sport Line s motorem 2,0 TDI 110 kW, pak začíná na ceně 899.900,-Kč.