Když chcete utratit částku přesahující milion korun za koncernové SUV, ale na Touarega nebo Audi Q5 nedosáhnete, budete pravděpodobně velmi vážně přemýšlet nad modelem ŠKODA Kodiaq. Jenže jakou verzi vybrat? Sportovně laděný SportLine, decentní luxus ve výbavě Laurin & Klement nebo snad vrchol nabídky ŠKODA Kodiaq RS?. Vyzkoušeli jsme všechny tři…
Byl to skvělý týden. Před redakcí nám zaparkovala bílá ŠKODA Kodiaq ve verzi Laurin & Klement, červená ve verzi SportLine a modrý kousek ŠKODA Kodiaq RS. Vzhledem k právě probíhajícímu mistrovství světa v hokeji jsme tak měli unikátní možnost oslavovat úspěchy českého týmu v pojízdné trikolóře. Všude kam jsme přijeli, jsme okamžitě vzbudili velký rozruch a vášnivé debaty. Nejen na téma Kodiaq, ale také na téma hokejového mistrovství. Lidé se u aut fotili, uzavírali sázky na výsledek a všichni si mysleli, že jde o nějakou akci automobilky. Nešlo, jen jsme prostě měli štěstí na načasování našeho testu. No a jak testování dopadlo? Pro někoho možná trochu překvapivě, ale myslíme si, že naše resumé dává smysl.
TEST ŚKODA KODIAQ 2,0 TSI 140 kW 4x4 DSG SPORTLINE
Červená barva karoserie v kombinaci s černými koly, zrcátky, střešními ližinami a aerodynamickými prvky pod předním nárazníkem a na bocích zadního okna, verzi SportLine opravdu sluší. Vlastně si tuhle verzi ani v jiné barvě nedokážeme představit. Vizuálně se vlastně verze SportLine od vrcholu nabídky, tedy modelu RS, zase tolik neliší. To je na jedné straně velké plus pro verzi SportLine, ale na druhé straně mínus pro „ereso“. Pod kapotou byl benzínový čtyřválec s výkonem 140 kW, sedmistupňové DSG a pohon 4x4. Na svižné dálniční přesuny, ať již k moři nebo do Alp na lyže je to naprosto ideální kombinace. Bohužel je ale nutné u benzínové verze počítat se spotřebou nad 9 litrů na 100 km. SportLine jede i za míň. Ale upřímně – kdo by si takové auto koupil aby s ním nakonec jezdil v ekonomickém režimu devadesátkou po dálnici, že… Pro ekonomicky smýšlející řidiče má však automobilka v nabídce naftový motor se stejným výkonem
Testovaná verze měla interiér se sportovními sedadly vyvedenými v tmavě šedé alcantaře. Skvěle se v nich sedí a díky elektrickému nastavovaní polohy si za volantem najdete pozici na milimetr přesně. Virtuální kokpit místo klasických budíků má určitě něco do sebe, nám se ale nelíbí jeho grafika. Nicméně toto je věc osobního vkusu a je asi objektivní pravdou, že kdo vyžaduje sportovní vzhled exteriéru, očekává, že také interiér bude méně konzervativní a navodí sportovnější atmosféru. Tu ostatně navozuje i zvukový výstup z reproduktorů, který by měl imitovat sportovní zvuk motoru. Někomu se to líbí, někomu naopak ne. Nám by se asi více líbily laděné koncovky výfuku, aby byl dravější zvuk slyšet i vně vozidla.
TEST ŚKODA KODIAQ 2,0 TSI 140 kW 4x4 DSG LAURIN & KLEMENT
„Tak tohle je tedy kočár“, pronesl jistý golfista na parkovišti zbraslavského golfového areálu, kam jsme o víkendu vyrazili se sněhově bílým modelem ŠKODA Kodiaq ve verzi Laurin & Klement na golfový turnaj. Bílá barva, společně se zatmavenými skly od „B“ sloupku, střešními ližinami ve stříbrné barvě a efektními 19“ antracitovými koly Sirius, skutečně dodávala vozu jistou dávku elegance a noblesy. Přesně v takové míře, která se nám líbila. Tedy nic okázalého, ale přesto na první pohled jasně říkajícího: „Jsem elegán, žádný raubíř…“ Také tenhle kousek měl pod kapotou benzínový dvoulitr s výkonem 140 kW, pohon 4x4 a sedmistupňový automat DSG, takže zmíněného raubíře z auta uděláte, ale ono se vám nebude chtít. Tohle je prostě „kočár“ na pohodovou a klidnou jízdu.
Klid navozuje i interiér vyvedený v kombinaci krémové perforované kůže a tmavých doplňků. Za nás je tohle asi nejkrásnější interiér, který lze v současnosti pro Kodiaq objednat. Samozřejmě, že světlá barva interiéru není úplně vhodná pro převážení špinavého horského kola, loveckého psa nebo třeba zednického materiálu na stavbu, ale tohle pochopitelně potencionální kupec ví. Luxusnímu a vzdušnému dojmu z interiéru pomohla i panoramatická střecha, zakrytá v interiéru krémovou roletkou. A když jsme začali golfem, tak u něj také skončíme – do kufru, s elektricky ovládaným víkem, se bez problémů vešel golfový bag, elektrický vozík i větší sportovní taška aniž by bylo nutné stahovat krycí roletku. Pro golfisty tedy jasná volba...
TEST ŚKODA KODIAQ RS 2,0 Bi-TDI 176 kW 4x4 DSG
Kodiaq ve verzi RS jsme už v testu měli. Dvoulitrový diesel se dvěma turby dává slušný výkon 176 kW, tedy 241 koní. Dvacetipalcová kola, dynamický podvozek DCC, jakoby karbonové doplňky v interiéru a Dynamic Sound Boost pak nabízejí jakési vysvětlení, proč je na masce vozu označení vRS. Jenže… Nebudeme se opakovat a zmiňovat to, co mediálním prostorem rezonuje od samého uvedení modelu na trh. Tedy že ŠKODA Kodiaq ve verzi RS je fakt skvělé auto, ale není to „ereso“. Na druhou stranu, kdo chce závodit v karlštejnských serpentinách, nebude si na to určitě kupovat sedmimístné SUV. Takže o co jde? Z našeho pohledu o hodně. Model RS by měl být jednoznačně identifikovatelný a každý by měl na první pohled vidět, s kým že má tu čest. Jenže aktuální Kodiaq RS rozezná od verze SportLine jenom znalec. A to je velká škoda (s malým „š“).
Osobně bych nepotřeboval pod kapotou rodinného SUV bi turbo s výkonem skoro 176 kW. Pro běžné užívání vozu mi bohatě stačí benzín nebo diesel s výkonem 140 kW. Co bych ale chtěl, když už musím mít na mřížce chladiče logo RS, je výrazné odlišení exteriéru od „běžné verze“, resp. verze SportLine. Třeba výraznější spojler nad zadním oknem, jiný přední spojler, aerodynamické kryty vnějších zrcátek, laděné koncovky výfuku, propracovanější grafiku virtuálního kokpitu nebo třeba druhé LED svítilny denního svícení v předním spojleru/nárazníku. No a rozhodně bych se obešel bez imitace karbonu v interiéru. To se mi opravdu moc nelíbí. Pochvalu si naopak zaslouží perfektní sedadla, kterým k dokonalosti chybí snad jen masážní funkce.
A naše resumé? Pro nás je vítězem verze Laurin & Klement. Čistá elegance a vzdušný světlý interiér nás prostě učarovaly. Při nákupu bychom ale spíše zvažovali naftovou motorizaci. Na pomyslnou druhou příčku jsme umístili verzi SportLine. Ne že by byla lepší než verze RS, ale poměr výkon/cena se nám prostě u verze SportLine zdá příznivější. Cenový rozdíl 333 tisíc je totiž dle našeho názoru propastný a to i s ohledem na výkonnější motor a bohatší výbavu verze RS.