Škoda Superb vstoupila na trh ve své čtvrté generaci. Otestovali jsme sedan se základní motorizaci 1,5 TSI, která se však nabízí pouze v mild hybridní variantě. Bude to pro takový vůz dostačující?
Pohonná jednotka: úsporná, ale nenadchne
Foto: Jan Smékal
Škoda Superb s motorem 1.5 TSI mHEV (mild-hybrid) představuje zajímavý příspěvek do kategorie úsporných sedanů. Benzínový čtyřválec s výkonem 110 kW (150 k) využívá mild-hybridní technologii, která přispívá k nižší spotřebě a lepší emisní bilanci. Na papíře slibuje kombinovanou spotřebu kolem 5,5 l/100 km, což je lákavé číslo, ale v reálném provozu se spotřeba pohybuje spíše okolo 6–7 l/100 km. Výkon je dostačující pro běžné cestování, ovšem dynamika motoru nedosahuje úrovně, kterou nabízejí dieselové varianty tohoto modelu. Uvedená motorizace tak uspokojí spíše klidnější řidiče, kteří nepotřebuj často jezdit v plném obsazení a na delší trasy.
Komfortní jízda, ale diesel je lepší volba
Podvozek Superbu zůstává synonymem pro pohodlí. Tlumení nerovností je excelentní, a to i na méně kvalitních vozovkách. Auto skvěle filtruje nerovnosti na českých silnicích a poskytuje stabilní a tichou jízdu, což ocení hlavně dálniční řidiči. Benzínový motor však při vyšším zatížení ztrácí na pružnosti, kdežto dieselové motorizace, které Škoda nabízí, mají v této oblasti jasně navrch. Pokud často jezdíte s plně naloženým vozem nebo na delší trasy, diesel je stále optimálnější volbou.
Design: funkčnost na prvním místě
Exteriér Superbu sází na nadčasovou eleganci a jednoduché linie. Nová generace je mírně uhlazenější, ale stále se zaměřuje spíše na fleetové zákazníky, kteří hledají reprezentativní a funkční vůz. Interiér je ergonomicky slvěle propracovaný, ale některé změny mohou tradiční uživatele značky Škoda překvapit. Například ovládání rychlostních stupňů bylo přesunuto na sloupek volantu, což vyžaduje zvykání, stejně jako nové umístění ovládání stěračů na levou stranu. Trochu nehezky také působí obdélníkový displej před volantem, který se výrobce snažil "nacpat" do oválné kapličky. Tohle šlo určitě řešit elegantněji. Například jako u nového modelu Kodiaq.
Technologie: Laura zůstává slabinou
Foto: Jan Smékal
Škoda Superb přináší moderní technologie, mezi nimiž vyniká ovládání „Smart Dials“ – praktická fyzická kolečka pro snadné nastavení teploty, vyhřívání sedadel, hlasitosti a dalších funkcí. Na druhé straně je tu ale hlasová asistentka Laura, která má bohužel své limity. Hlasové ovládání často nepochopí, je potřeba říci přesně definované zadání, nebo funguje jen částečně, což může být občas frustrující. Pokud preferujete intuitivní a rychlé ovládání, fyzické ovladače budou asi spolehlivější volbou.
Sedan vs. kombi: praktičnost vyhrává
Testovaný sedan nabízí velkorysý prostor pro cestující, především na zadních sedadlech, a kufr s objemem 645 litrů. Přesto bude pro mnoho zákazníků praktičtější varianta kombi, která přidává ještě více úložného prostoru a praktičnost pro rodiny či aktivní jedince. Sedan si najde místo spíše u zákazníků, kteří hledají elegantní manažerský vůz.
Závěr: kvalita za vyšší cenu
Škoda Superb 1.5 TSI mHEV je kvalitní vůz s pohodlným podvozkem a moderními technologiemi. Cena je však poněkud vyšší, což může odradit individuální zákazníky ve prospěch fleetových odběratelů. Pro někoho může být mírnou překážkou ovládání rychlostních stupňů na sloupku volantu či limity hlasové asistentky. Pokud hledáte praktičnost, zvažte raději verzi kombi. Dieselové varianty zůstávají ideální volbou pro náročnější provoz, ale pro klidné městské a příměstské jízdy si Superb 1.5 TSI mHEV své fanoušky najde.