Když jsem v roce 2013 testoval Citigo s robotizovanou převodovkou, moc nadšený jsem z tohoto ústrojí nebyl. Po pěti letech jsem vstoupil do stejné řeky a vyzkoušel, zda se v nejmenší škodovce s převodovkou ASG něco změnilo.
Foto: Martin FilipiNezměnilo. Auto jako takové sice prošlo za těch pět let drobnou modernizací. Té padl za oběť například odnímatelný displej navigačního systému Move&Fun. Nyní zůstal na „palubce“ pouze držák, do kterého dáte svůj chytrý telefon a spojíte ho s elektronikou palubního počítače. Další drobné úpravy zaznamenal interiér nebo třeba světla, barvy a design kol. No a jak tedy fungovalo ASG? Tady odkáži na pět let starý text, který jsem napsal po vyzkoušení první verze Citiga s ASG. Na mém vnímání tohoto ústrojí se totiž nezměnilo vůbec nic. Takže:
Robotizovaná převodovka ASG, se u značky Škoda objevila v roce 2013 vlastně vůbec poprvé. Ale pozor, nejde o klasický automat a je potřeba s tím počítat. V opačném případě totiž může dojít ke značnému rozčarování, protože robotizovaná převodovka neposkytuje tolik komfortu jako "klasický" automat, resp. koncernové DSG.
Foto: Martin FilipiCo to vlastně je robotizovaná převodovka? Jedná se v podstatě o standardní mechanickou převodovku kdy „vyšlápnutí“ spojky a ubrání, resp. následné přidání, plynu řídí elektronika. Elektronika tedy svým způsobem nahrazuje nohy řidiče, které při řazení s manuální převodovkou musí vyšlápnout spojku a pustit plyn a po zařazení rychlosti opět přidat plyn a pustit. Většina z nás si ještě pamatuje na své první rozjezdy a „houpavou“ jízdu při každém přeřazení rychlosti. Důvodem byly „pomalé“ nohy. Nevěděli jsme, kde přesně zabírá spojka, kolik přidat plynu, chyběl cit. A přesně tak řadí ASG. Prostě nemá cit a je moc pomalá. Motor se vytočí, ale v okamžiku přeřazení na vyšší rychlostní stupeň ubere automatika plyn a motor nemá výkon. Jakmile systém zařadí rychlost, plyn opět přidá. Prodleva je však tak dlouhá, že si v autě připadáte jako na koni. Houpete se zezadu dopředu a zpět.
Foto: Martin FilipiProblematické je také parkování do těsného prostoru. Reakce na plyn je velmi pomalá, takže centimetrové posuny autem vpřed a vzad vlastně nepřipadají v úvahu. To samé platí například v situaci, kdy chcete vyjet z vedlejší silnice na hlavní s velkým provozem. Čekáte na vhodnou mezeru, která za chvilku přijde. Přidáte plyn a chcete se rychle zařadit. Jenže ouha. Autu se moc nechce a než se rozjede, už na vás troubí přijíždějící auto z hlavní silnice. Řešením není ani řazení voličem ASG. Trochu pomáhá, když „vychytáte“ okamžik přeřazení a sami rychle uberete plyn, abyste jej následně opět rychle přidali. Chce to trochu cviku, ale pak se dá jízda s ASG zvládnout bez náběhu na srdeční příhodu. Napadá mě ale, že když se řidič naučí takto ovládat ASG, může se vlastně naučit i řadit s manuální převodovkou.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ TEST OJETÉ ŠKODA OCTAVIA
Foto: Martin FilipiŠkoda Citigo je velmi kvalitní vůz, který překvapí svými vnitřními rozměry, perfektní kvalitou materiálů v interiéru i jejich zpracováním. Jde o vozidlo, které by za určitých okolností molo být využíváno i jako jediné v rodině. Ani design není k zahození a neurazí dvacetiletého řidiče ani toho, komu je přes padesát. Jestli se vám Citigo líbí, neváhejte. Jestli ale uvažujete nad převodovkou ASG, půjčte si auto na několik desítek kilometrů ve městě. Třeba potom názor změníte. Ale jinak, jinak je Citigo skvělé auto s neuvěřitelným vnitřním prostorem. A už brzo přijde jeho elektrická verze. To pak bude auto do města a na kratší cesty jako dělané