Upřímně, kdybych v Karoqu s litrovým tříválcem neseděl, a neujel s ním skoro 700 kilometrů, asi bych si možná klepal na hlavu. Je ale pravda, že litrový motor se subjektivně ke Karoqu (nejen) hodí více, než motor 1,5 TSI
Foto: Jiří SoukupTažení unijních ochránců životního protředí způsobilo v automobilovém průmyslu revoluci. Snad všechny automobilky praktikuji tzv. „downsizing“, tedy snižování objemu motoru a v některých případech i montováním systému pro vypínání válců, nebo rovnou jejich snižování. U malých aut typu Fiat 500, Škoda Fabia nebo třeba Ford Fiesta je to OK. Ale u rodinného SUV? Na první pohled nemyslitelné. Škoda Karoq 1,0 TSI s tříválcovým motorem o výkonu 85kW však všechny tyto předpoklady staví na hlavu.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ TEST ŠKODA KAROQ 1,5 TSI
Foto: Jiří SoukupAčkoliv možná automobilka počítala s prodejem tohoto základního motoru v Karoqu pouze v nízkých jednotkách procent, není se vůbec co divit,, že je zájem o tuto motorizaci mnohem větší. Pochopitelně záleží na tom, jakým způsobem chcete auto využívat, ale na cesty po městě, víkendové výlety po Čechách nebo na chalupu a dvakrát do roka na dovolenou do Alp nebo k moři, tenhle motor bohatě stačí. Navíc je potřeba vzít v potaz cenový rozdíl, který v porovnání s motorem 1,5 TSI činil v době uvedení na trh u výbavy Ambition 45.000,-Kč.
Foto: Jiří SoukupJe motor 1.0 TSI dostatečný?
Motor 1,0 TSI je překvapivě tichý, od nějakých 1.700 otáček se hezky vytáčí a jde tzv. „za plynem“, zrychlení má také poměrně slušné. Samozřejmě, je to benzín, takže je potřeba motor trochu více vytáčet. Kdo je zvyklý nechat povalovat dieselový motor pod dvěma tisíci otáček, ten si příliš dynamiky s tímhle Karoqem neužije. Výkonová špička je sice kolem pěti tisíc otáček, ale v běžném provozu není potřeba motor takto vysoko vytáčet. Při svižné, ale klidné jízdě, budete motor točit kolem hodnoty 3500 otáček za minutu a se spotřebou se vejdete do 6,5l/100km. Ano, dá se jezdit i za méně, ale chce to jistou míru sebeovládání. Při skutečně defenzivní jízdě v klidném mimoměstském provozu jsme jezdili za 5,6l/100km.
Foto: Jiří SoukupKoupí Karoqu s motorem 1,0 TSI chybu neuděláte, jestliže jsou vaše potřeby podobné těm z úvodu článku. Také berte v potaz, že s tímto motorem nemáte možnost vybrat verzi 4x4 a ani automatická převodovka není na seznamu příplatkové výbavy. Na druhou stranu Karoq lze vybavit opravdu luxusně. V „našem“ modelu nechyběla navigace, automatická klimatizace, vyhřívaná sedadla, parkovací kamera, tempomat nebo třeba LED denní svícení. Uvažujete-li nad Karoqem, nelámejte nad motorem 1,0 TSI hůl a jděte si ho k prodejci vyzkoušet. Pravděpodobně zjistíte, že pro vaše potřeby bude úplně dostačující.
Máte vlastní zkušenost s tříválcovým motorem 1. TSI, nebo čerpáte pouze z médií? Napište nám do diskuze.