Čistě elektrické SUV Volvo C40 Recharge je designová lahůdka, která vzbuzuje zájem i u zapřisáhlých odpůrců elektromobility. Auto navíc nemusíte vlastnit. Volvo nabízí i pronájem.
Foto: Jan SmékalVnímání designu je věc sice čistě subjektivní, nicméně Volvo C40 Recharge svým designem zákazníky rozhodně osloví. Ty mladé bezpochyby. Žádné krabicoidní tvary, ale crossover se svažující se zádí ve stylu coupé. Sice to není originální nápad, před lety přišlo s podobným tvarem karosérie například BMW u modelu X6, ale co na tom. Je to líbivý tvar, který navíc údajně vznikl na základě náhodné skici Yuryho Zamkavenka, jednoho z návrhářů u Volva.
Foto: Jan SmékalK testu jsme dostali nejvýkonnější a také nejlépe vybavenou verzi C40 Recharge Ultimate se dvěma motory, pohonem 4x4, systémovým výkonem 408 koní a točivým momentem 670 Nm. To umožní autu zrychlit z nuly na sto za 4,7 sekundy. Při svých cestách tak málokdy potkáte výkonnější auto. Spotřebu dle metodiky WLTP udává výrobce 17,7 kWh/100 km, ale při lednovém testování jsme se ji ani zdaleka nepřiblížili.
Foto: Jan SmékalS autem jsme ujeli asi 600 kilometrů, přičemž přibližně 70 procent byly jízdy po dálnici, zbytek v pražském provozu. Rychlostní limity jsme nepřekračovali, přesto jsme se spotřebou atakovali hodnotu 30 kWh. Reálný dojezd tak v našem případě byl necelých 300 kilometrů, místo udávaných 507. Ale podle našich zkušeností s jinými elektrickými vozy by v létě dojezd zcela určitě přesáhl hodnotu 400 kilometrů. Nižší aktuální dojezd je prostě daň za zimní počasí. I benzínová auta mají v zimě vyšší spotřebu.
Foto: Jan SmékalA jak se nám jezdilo? Jednoduše fantasticky. Výkon motoru i pohon 4x4 zaručuje skvělou trakci i na aktuálně mokrých a namrzlých silnicích. Na křižovatkách jsme byli zdaleka nejrychlejší a veškeré předjížděcí manévry byly lahůdkou. Stačilo trochu přišlápnout „plyn“ a z devadesátky bylo na tachometru 130 během okamžiku. V tomto ohledu nemají elektromobily konkurenci.
Foto: Jan SmékalTrochu rozpaky u nás vzbuzovala funkce „One pedal drive“. Při zapnutí tohoto módu v podstatě nepotřebujete brzdu. Stačí povolit pedál „plynu“ a auto ihned začne brzdit. Podle nás ale brzdí až moc. Bylo by fajn mít možnost míru rekuperace individuálně nastavit. Jakmile se ale naučíte jezdit „na jeden pedál“, minimálně ve městě už nebudete chtít jinak. Při dálničním provozu jsme však tuhle funkci vypínali a při povolení „plynového“ pedálu využívali „plachtění“ vozu.
Interiér C40 Recharge je typické Volvo. Severská strohost ale rozhodně není na škodu. Spíše naopak. V autě jsme se hned cítili jako doma. Mohla za to i prosklená střecha, která interiér opticky zvětšovala, a také použité materiály. Materiály z recyklovaných PET láhví byly použity nejen na výplně dveří, ale také na dekor palubní desky, který má evokovat scenérie švédského národního parku. Dekor je navíc osvětlen bílým ambientním světlem, což dojem útulnosti ještě zvyšuje.
Foto: Jan SmékalAbychom ale jenom nechválili, musíme zmínit jednu věc, která nás trochu překvapila. Příplatkový kamerový systém 360° sice funguje fantasticky a obrazový výstup na středovém displeji je téměř v HD kvalitě, ale „bojácnost“ automatického systému, který má při couvání zabránit srážce, je podle nás až příliš vysoká. Při couvání do vjezdových vrat, kde na každé straně bylo minimálně 30 – 40 centimetrů místa (viz. foto), začaly pípat parkovací senzory a na displeji se zobrazila červená plocha přesně v tom místě, kde bylo mezi autem a vraty zmíněných cca 30 centimetrů.
To je samozřejmě v pořádku. Ale v okamžiku, kdy řidič vědomě pokračoval do úzkého vjezdu, zasáhl asistent a auto „na fleku“ zastavil. Bylo to dost překvapující a nepříjemné. Nejdříve jsme mysleli, že je v dráze auta nějaký předmět, fotbalový míč, nebo třeba pes. Ale nikoliv. Auto mělo prostě pocit, že vrata zbouráme, podobně jako pan Pávek ve filmu Vesničko má středisková. Možná jde někde v menu nastavit citlivost systému, nebo vzdálenost, ale tuhle funkci jsme neobjevili.
Volvo C40 Recharge je jeden z nejlepších elektromobilů, které jsme doposud vyzkoušeli. Je ale velká škoda, že elektrická auta jsou na trh chrlena v situaci, kdy ještě není vybudována dostatečně silná dobíjecí infrastruktura. Kdyby tomu tak totiž bylo, pohled na elektromobilitu by byl u veřejnosti rozhodně mnohem příznivější. V každém případě je ale Volvo C40 auto, které bychom chtěli ve své garáži mít. Tím spíše, když Volvo nabízí zajímavou možnost jeho pronájmu. Ostatně, ono vlastnit auto nebude už v blízké budoucnosti vůbec „in“.
Pronajali byste si elektrické auto? Napište nám do diskuze.