Značka Audi má v ČR velmi specifické postavení. Stačí říct, že jezdíte v „audině“, a hned jste v očích kolegů považován za zámožného podnikatele nebo rentiéra. Značka Audi má totiž takovou prestiž, že jí neuškodí ani patnáct let stará ojetina.
Foto: Jan SmékalPrvní řada Audi A6 byla úspěšná, ale v roce 1997 už přišel čas vyklidit pole. Na její místo nastoupil model druhé generace. Modernější, pohlednější a propracovanější. Nejprve se představil v provedení sedan, později přišlo také velice prostorné kombi Avant. Rok 1999 byl příznivý pro sportovně založené řidiče, automobilka totiž uvedla model S6 quattro s pohonem všech kol a výkonným osmiválcem 4.2 V8/250 kW. O dva roky později prošla „á-šestka“ faceliftem a modernizací. Choulostivá přední náprava se dočkala úpravy, která prodloužila její životnost, avšak ani tak není ideální. V roce 2003 se objevil vrcholný model – sportovně laděné provedení RS6 s motorem 4.2 biturbo o výkonu 331 kW. Třetí generace Audi A6 dostala slovo v roce 2004. Nástupce se tehdy dočkal sedan, Avant se vyráběl ještě o rok déle, než byl nahrazen kombíkem na základě nové generace. Audi A6 si mezi ojetinami vede vyloženě dobře. Obchodníci moc dobře vědí, že nejde o žádný ležák. Majitele si nachází snadno. Zejména pokud se jedná o vozidla s úspornými turbodiesely TDI.
Pohonné jednotky v praxi
Foto: Jan SmékalNabídka pohonných jednotek začíná atmosférickou dvacetiventilovou osmnáctistovkou a končí extrémně výkonným osmiválcem s dvojicí turbodmychadel. Rozhodně je tedy z čeho vybírat. Základní motorizace ale přebytkem koní neoplývá, proto je lepší hledat mezi silnějšími agregáty. Dvoulitr není žádné terno, když u něj hrozí nadměrná spotřeba motorového oleje, ale přeplňovaná osmnáctistovka už nepředstavuje zlou volbu. Samozřejmě tu jsou i silnější šestiválcové agregáty 2.4 30V/121 kW, 2.7 T 30V//169 kW, 2.8 30V/142 kW, 3.0 30V/162 kW, a také osmiválce 4.2 40V/221 a 250 kW, 4.2 biturbo/331 kW. Svezení je s nimi pěkné, ale při doplňování pohonných hmot nám, co nevlastníme ropný vrt, trochu tuhne úsměv.
Pravý opak představují úsporné turbodiesely. Tradičně nejlevněji jezdí čtyřválce 1.9 TDI/81 a 96 kW. I po výkonové stránce jsou pro velkou „á-šestku“ dostačující. Jen pozor na váhu vzduchu a u vozidel s vyšším počtem ujetých kilometrů i na turbo. To však může trápit také šestiválcové turbodiesely 2.5 V6 TDI o výkonech 110, 114 a 120 kW či nejvýkonnější vznětový motor 2.5 V6 TDI/132 kW. Nevýhodou šestiválců je hrubý běh. Například s diesely od BMW se vůbec nemohou rovnat. Motor 2.5 V6 TDI/110 kW se navíc vyznačuje opravdu velkým turboefektem.
Na silnici
Předností Audi A6 je bezpochyby precizní dílenské zpracování a dobrá volba materiálů použitých v prostoru pro cestující. Díky tomu působí interiér hodnotně. Jedinou vadou na kráse jsou některé ovladače nebo držáky nápojů. Časem z nich totiž slézá černá povrchová úprava a ukazuje se jasně bílý plast. Tímto neduhem trpí všechna vozidla z koncernu Volkswagen.
Z hlediska prostornosti si není na co naříkat. Místa zde najdete dost ve všech směrech, a to i na zadních sedadlech. Zavazadelník sedanu převeze náklad o objemu 550 litrů, v případě, že jde o vůz v provedení quattro, je tato hodnota 434 litrů. Důvodem je mělčí zavazadlový prostor, pod nějž se musí vejít pohon všech kol, respektive diferenciál zadní nápravy. Avant nabízí v základním uspořádání objem jen 455 litrů. Jde ale o měření po roletku zavazadelníku. Praktičtější karoserie kombi přitom dovoluje v praxi naložit více a roletku zkrátka nezatáhnout. Po stránce jízdních vlastností patří automobil spíše k průměru. Měkce naladěný podvozek lehce překonává nerovnosti, aniž by posádka byla rušena. V zatáčkách se ale auto poměrně dost naklání. Navíc je následkem těžší přídě a ne zrovna nejlepšího rozložení hmotnosti nedotáčivé.
Časté problémy
Známé jsou potíže se zablokovaným imobilizérem, poruchami dobíjení či ovládání elektrických oken. Zejména u vozidel vyrobených do modernizace se vyskytují vůle na drahé přední nápravě. Ta je z hliníku a má kratší životnost, což je na našich silnicích poměrně problém. Mnoho ojetin má právě zde vůle, oprava přitom nemusí být zrovna levná (čepy nelze měnit samostatně). U atmosférických i přeplňovaných osmnáctistovek se častěji objevují potíže se zapalovacími cívkami. Diesely někdy trápí nadměrně opotřebený dvouhmotový setrvačník. Zejména motorizace 1.9 TDI/96 kW je výskytem tohoto problému známa. Občas se objevují netěsnosti chladicího systému nebo citelné vibrace pohonné jednotky přenášející se do interiéru – důvod hledejte ve vadných silentblocích uložení motoru.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ TEST AUDI A6 V AUTOMATU
LÍBILO
- prostornost
- existuje s pohonem všech kol
- velmi úsporné diesely
- dobrá antikorozní ochrana karoserie
- komfort odpružení
NELÍBILO
- choulostivá přední náprava (zejména do modernizace)
- jednotka 2.5 V6 TDI/110 kW s citelným turboefektem
- zájem zlodějů o vozy Audi
- často vysoký počet ujetých kilometrů
- problémy některých motorů po neodborném chip tuningu