Kdo by alespoň občas nechtěl zažít jízdu s větrem ve vlasech. Na trhu je spousta ojetých kabrioletů nebo roadsterů, ale BMW Z4, nebo-li „Zeta“ je ta nejvíc největší stylovka ze všech stylovek. A s šestiválcem 3,2i o výkonu 252kW je to auto s charakterem s dokonce i nějakým investičním potenciálem.
Roadster s kódovým označením E85 představila mnichovská automobilka na podzim roku 2002. Automobil dostal do výbavy klasickou plátěnou střechu a nabízel se s dvojicí šestiválců, které bylo možné spojit buď s pětistupňovou přímo řazenou, nebo samočinnou převodovkou. Následující roky přinesly nové pohonné jednotky, na podzim 2005 se do vozu nastěhoval šestistupňový manuál a ke slovu se dostal i vrcholný model Z4 M Roadster. Ten pohání řadový šestiválec 3.2i/252 kW. O rok později spatřilo světlo světa také kupé pod kódovým označením E86. I to vyjelo na silnice ve špičkovém provedení Z4 M Coupé s agregátem 3.2i/252 kW. Model Z4 se dočkal stejnojmenného nástupce v roce 2008. Tentokrát jde o vůz vybavený pevnou skládací střechou, díky níž dokáže zastoupit jak kupé, tak roadster. Výrobce mu přidělil kódové označení E89.
Pohonné jednotky v praxi
Nejmenším motorem v nabídce je dvoulitrový čtyřválec. Něco takového ale do BMW nepatří, zejména pak do „zet-čtyřky“! Výkon 110 kW není nijak ohromující, spíš naopak a po zvukové stránce je to bída. Zato šestiválce rozehrají takový koncert, že vám hned stoupne hladina adrenalinu. S autem nejvíce hýbou třílitrové motory a samozřejmě agregát v Z4 M. Menší motory mají ale citelně příznivější spotřebu, která je u třílitrů opravdu vysoká. Jako ideál se tak jeví šestiválcový motor 2.5 Si o výkonu 160 kW. Nežere tolik jako objemnější jednotky a přitom jede jako z praku.
Na silnici
Nízký posez, přesné řízení s výbornou zpětnou vazbou, přesné řazení a pohon zadních kol. To jsou vlastnosti, které BMW Z4 předurčují k mimořádným řidičským zážitkům. Sedadla potěší velice zdařilým bočním vedením těla, což oceníte v zatáčkách. Jejich tvarování ale stojí i za nízkou únavou při jízdě na delší vzdálenosti. Pokud máme vozidlu něco vytknout, tak je to málo odkládacích míst. Tvrdý podvozek znamená pořádné natřásání při jízdě po nekvalitní vozovce, na druhou stranu v zatáčkách auto doslova přilepí k silnici. Pokud k tomu přičteme výkonné brzdy, citlivě zasahující ABS a částečně, či zcela deaktivovatelný stabilizační systém, vyjdou nám mimořádně zdařilé jízdní vlastnosti. V tomto směru „zet-čtyřka“ nemá konkurenci.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ TEST OJETÉHO BMW 3
Časté problémy
Pohon zadních kol svádí k driftování, které model Z4 zvládá excelentně. S tím jsou ale spojena i různá opotřebení, pneumatikami počínaje, přes silentbloky zadní nápravy, uložení kardanu a Hardy spojkou konče. To vše je třeba před koupí ojetiny důkladně zkontrolovat. Nikdy nemůžete vědět, jak se předchozí majitel k autu choval. Objevují se také vůle v silentblocích předních ramen, což je důsledek jízdy po našich zbídačených silnicích. Tvrdé naladění podvozku si tak vybírá svou daň. Výjimkou není nadměrně opotřebené brzdové obložení. Zde se při výměně nedoporučuje šetřit. Levné komponenty udělají z brzd jen přibržďovadla a navíc mizí citelně rychleji než kvalitní třecí segmenty osvědčených značek. Pozor si dejte také na závady vnějšího osvětlení. Někdy se motory potýkají s poruchami zapalovacích cívek, zlobit může také snímač polohy škrticí klapky.
LÍBILO:
- excelentní jízdní vlastnosti
- výkonné a kultivované řadové motory
- pomalý pokles hodnoty vozu
- image značky
- dobrá tuhost karoserie
- kvalitní antikorozní ochrana
NELÍBILO:
- méně odkládacích prostor v interiéru
- vyšší ceny některých náhradních dílů
- menší nabídka ojetin
- vyšší ceny ojetin
- riziko odcizení
- dražší značkový servis
Foto: favcars.com