Chrysler Neon patří v Čechách mezi raritní vozy. V autobazarech na ně narazíte málokdy a individuální dovoz nedoporučujeme. Přesto někteří fandové amerických aut zrovna po Neonu touží.
Malý američan Chrysler Neon dorazil na trh v roce 1993. V USA a Kanadě se prodával také jako Dodge a Plymouth, Evropa jej zná jenom jako Chrysler. Na to, že má původ za velkou louží je Neon poměrně malým vozem. Navíc pod svým kabátem neukrývá nijak závratnou techniku, a jinak tomu nebylo ani při jeho příchodu na trh. K pohonu používá výhradně zážehové motory, překvapivě nijak velkých objemů. Bariérovým testem Euro NCAP nikdy neprošel, a tak se můžeme o jeho bezpečnosti jen dohadovat. Pokud jde o spolehlivost, tak v tomto směru se nemá moc čím chlubit. Ve výrobě se udržel do roku 2000, kdy byl nahrazen stejnojmenným modelem druhé generace.
Pohonné jednotky v praxi
Do Neonu se montovaly výhradně čtyřválcové zážehové agregáty. Na výkonné šestiválce v tomto případě zapomeňte. Od počátku výroby se nabízel šestnáctiventilový dvoulitr o výkonu 98 a 107 kW, v roce 1996 se v nabídce objevily motory 2.0 16V s výkony 109 a 118 kW. Následující rok dostala slovo i šestnáctiventilová osmnáctistovka využívající 85 kW. Poslední dva roky výroby se vozidlo ale nabízelo jen s pohonnou jednotkou 2.0 16V/118 kW. Na našem trhu se nejčastěji setkáte s dvoulitrem o výkonu 98 kW, objevuje se i osmnáctistovka. I ta má sil dostatek, i když dvoulitry jedou samozřejmě lépe. Avšak jejich snahu dokáže tlumit automatická převodovka, která je zde pouze třístupňová! Není tedy nutné nijak zdůrazňovat, že manuál představuje nesrovnatelně lepší volbu. Poznáte to i na spotřebě, která ale ani tak nepatří k nejnižším.
Pozornost věnujte teplotě motoru. Zejména v případě dvoulitrů. Ty se totiž nezřídka potýkají s vadným těsněním pod hlavou, což může být navíc skombinováno s nefunkčním ukazatelem teploty chladicí kapaliny. Dostatečně dlouhá testovací jízda je tedy nutností, následně zkontrolujte, zda nevaří voda v expanzní nádobce. Po vypnutí motoru by to bylo slyšet i v interiéru (šelestivý zvuk hluboko z palubní desky).
Na silnici
Vozidlo nabídne dostatek místa pro posádku, potěší pohodlná sedadla i dobré tlumení nerovností. Designově zdařilou palubní desku ale tvoří laciný tvrdý plast. Z hlediska jízdních vlastností také nečekejte žádné zázraky. Neon se řadí k podprůměrným automobilům. Ze zavazadelníku o objemu 364 litrů si také na zadek nikdo nesedne. Jeho víko navíc postrádá vnitřní výplň a panty jsou řešeny nejjednodušším způsobem. Po zavření víka tak trochu omezují využitelný prostor pro zavazadla.
Časté problémy
Kromě zmiňovaného prasklého těsnění pod hlavou motoru se nezřídka setkáte také s různými pazvuky v interiéru, ale i únikem motorového nebo převodového oleje. Někdy se objevují problémy s elektrickou výbavou. Nepřítelem automobilu je koroze, která napadá především výfukový systém, objevuje se však i na karoserii. Výjimkou není vadný katalyzátor, naopak vůle na podvozku tak časté nejsou.
LÍBILO:
- většinou bohatá výbava
- nízké ceny ojetin
- komfortní odpružení
- dostatečně výkonné motory
NELÍBILO:
- malá nabídka ojetin
- podprůměrné jízdní vlastnosti
- pouze omezená nabídka dílů z druhovýroby
- vyšší spotřeba
- jen třístupňová automatická převodovka
- podprůměrné dílenské zpracování
Foto: favcars.com