Ford Focus ST170 už sice dospěl do důchodového věku, ale stále je milovaným hot-hatchem, který má skvělé řízení, výtečný podvozek a točivý motor, čímž dokáže vykouzlit opravdu velký úsměv na tváři nejednoho řidiče. Jeho vnuk, Fiesta ST 1.5 EcoBoost, zase patří mezi nejzábavnější prcky současnosti a v nejednom světovém magazínu se umístil na stupních vítězů sportovního auta roku.
Je fajn sledovat jak se mladý puberťák stále drží svého děda a v lecčem ho dokonce překonává. Podobností je totiž víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Je to krásná ukázka toho, že nová sportovní auta opravdu nejsou horší než ta stará. Je hezká podzimní neděle, venku skoro 20 stupňů, slunce svítí a já si říkám, že bych mohl vytáhnout na projížďku svojeST170, které přeci jen už v té garáži stojí 3 měsíce. Sice nevím, jestli nebude vybitá baterka, ale jedu tam. Z čelního okna odfoukávám vrstvu prachu, kontroluji olej a otáčím klíčkem. Motor se okamžitě probouzí k životu a usazuje na dunivém volnoběhu. Po krátkém zahřátí vyjíždím směr myčka, abych chudáka zanedbaného pořádně vydrhnul. Dojedu tam a koho nepotkám, kamaráda s vymazlenou Fiestou ST 1.5 EcoBoost Performance Pack. Oba jsme auta vymydlili, utřeli od kapek a vyrazili na společnou projížďku.
ST170 je známá klasika, u které sice všechno čekáte, ale stejně vás každou projížďku nějak překvapí. To auto je tak jisté, hravé a lehké, že si zaslouží poklonu. Jasně, má svoje mouchy. Třeba pozice za volantem je otřesná, sedí se v něm jako na záchodě a interiér se hodně lidem nelíbí. Nicméně je v něm dost místa, má slušná sedadla, automatickou klimatizaci a rádio, co víc chtít? Dokonce i karoserie dnes působí docela nadčasově. Jenže všechno je jedno, protože na klikatých okreskách vám bude vyvolávat úsměv na tváři úplně něčím jiným. Motor je potřeba ždímat do poslední kapky, aby ze sebe dostal to nejlepší, za což se odvděčí ostrými reakcemi na plyn, solidním zátahem a hutným zvukem, který doprovází jemné bublání při ubrání plynu (hlavně na neutrál).
A to je pouze začátek, protože to nejlepší na ST170 teprve přijde. Ano, nízká hmotnost v kombinaci s brzdami, řízením a podvozkem. Brzdy se dají dobře dávkovat a vadnou minimálně, což na okreskách nejeden blázen ocení. Jakmile ho dostanete na správnou nájezdovou rychlost, tak stačí pohnout volantem, přední kola se okamžitě zakusují do asfaltu a posílají předek vstříc apexu. Na komunikativní řízení reaguje tak fantasticky rychle, že si ho musíte zamilovat. Nedotáčivost přichází až při opravdovém extrému, v 95 % situací se chová vyváženě a lehce. Pokud vás chytne nezbedná nálada, stačí si najet skandinávským švihem a v zatáčce ubrat plyn či klepnout do brzdy, přičemž přední kola chytnou trakci a ta zadní je naopak ztratí. Dá se tak lehce utahovat stopa, ale občas to přejde v pořádný smyk, který rozesměje i toho největšího suchara.
Na zpáteční cestu si měníme auta a já se nestačím divit jak je Fiesta nabroušená a dychtivá po rychlé jízdě. Každou vteřinu za volantem vás nutí jet jako magor, ale přesně tohle má správný hot-hatch dělat. Když neodoláte a rozdáte si to s ním, zamilujete se. Ale ještě se na chvíli vrátíme zpět, protože tento "prcek", který je vlastně stejně velký jako starý Focus, umí zaujmout i správně agresivním designem. Uvnitř vás pak dokonale obepnou sedadla Recaro a tlustý volant dobře padne do rukou. Jen ten displej v podobě tabletu možná není úplně oku lahodící, ale čert to vem. Kde jsme to skončili? Jo, už vím, chtěl jsem jet jako magor.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: POZOR NA DIESELOVÉ FOCUSY BEZ SERVISNÍ HISTORIE
Jako první si všímám podivně gumového řízení, které není tak živelné jako u předchozí generace 1.6 EcoBoost a zdaleka nemá tu čistotu ST170. Naštěstí je to jediná vráska na kráse, protože zbytek je výjimečný. Oturbený tříválec, řeknete a odplivnete si, ale pozor! Tenhle motor je možná tím nejvýraznějším prvkem na tomto autě. Nejenže pod plynem zní hrubě, prská do výfuku a dobublává při ubrání, ale má návykově výbušnou povahu. Táhne už od spodní hranice otáčkoměru a nepolevuje až do nějakých 6000 ot./min, a to dost dravě, navíc má ostré reakce na plyn. Před zatáčkou se desky zarývají do kotoučů, což Fiestu umí roztancovat. Předek se stáčí s chutí a daleko před apexem lze jít po plynu, kdy se o slovo přihlásí samosvor. Ten doslova vtahuje předek dovnitř zatáčky a můžete si s ním dovolit mnohem vyšší rychlosti na výjezdu.
A to ještě není zdaleka všechno, protože v prudkých pasážích umí Fiesta stylově zvedat vnitřní zadní kolo a "očurávat" krajnici. No a aby toho nebylo málo, vychutnat si můžete i extrémně přetáčivé choutky, které jsou díky samosvoru, užším pneumatikám a celkovému naladění ještě výraznější než u ST170. Jakmile se přední kola zakousnou a začnou stáčet čumák k apexu, stačí prudce ubrat plyn, zadní kola přijdou o přilnavost a Fiesta se veze ukázkově bokem, občas až děsivě velkým.
Je zajímavé sledovat, co všechno tato auta spojuje - rozměry, hmotnost, obratnost a chuť se klouzat, respektive bavit řidiče. Focus ST170 musíte ždímat do poslední kapky, kdy vám ukáže své největší přednosti v podobě lehkosti, celkové přesnosti a čistoty jízdy. Dávám 8 z 10 hvězdiček. Fiesta ST 1.5 EcoBoost si zaslouží o jednu hvězdičku víc, protože je prostě skvělá, jen to řízení by mohlo být lepší. Ale to, jak nutí řidiče letět tak, jako by ho právě ukradl, je k nezaplacení. Zjištění? Ford hot-hatche uměl, umí a doufejme, že bude umět i nadále.