Vozy kategorie MPV mizí z autobazarů závratným tempem. Není se co divit. Automobilky je v podstatě již nevyrábí a nahrazují je módními SUV. Jenže některá MPV jsou prostě nenahraditelná
Například takový Ford Galaxy. Ford totiž v roce 2011 vsadil na několik novinek. Mimo jiné i na facelift sesterských modelů Galaxy a S-Max, které se za dobu své existence osvědčily jako prostorné rodinné vozy s propracovaným interiérem i technickými detaily. Vzhled Fordu Galaxy lze subjektivně vnímat jako vyvážený. Opticky však v porovnání s předchozí generací vypadá menší. Dynamicky ale působí zejména silně skloněná příď s velkým čelním sklem a téměř trojúhelníkovými světlomety.
S délkou přes 480 centimetrů a šířkou téměř 176 centimetrů nabízí Galaxy velkorysý vnitřní prostor, takže se do jeho útrob vejde pohodlně sedm cestujících. Vnitřek zaujme výtečným dílenským zpracováním, prostorností a kvalitou materiálů. Ačkoli většina prvků pochází z modelu Mondeo, pro řidiče ani spolucestující to není nevýhodou, spíše naopak. Možná by ale mohla tmavé odstíny plastů a sedaček oživit kombinace světlejších tónů, čímž by se interiér v okolí řidiče a spolujezdce více rozčlenil.
Futuristicky, skoro jako v letadle, pak působí skutečně extravagantní ruční brzda. Přístrojová deska s klasickými analogovými ukazateli a velkým displejem je přehledná a ovládací prvky jsou rozmístěné přesně tam, kde mají být. Ergonomicky je prostor rozvržen bez jakýchkoliv připomínek. Sportovní sedadla jsou výrazně tvarovaná, pevná, ale zároveň pohodlná, s dobrým bočním držením těla v zatáčkách.
V interiéru Fordu jsou kromě sedadel řidiče a spolujezdce zabudovány dvě řady variabilních plnohodnotných sedadel, která se dají podle potřeby posouvat a sklápět. S třetí řadou sedaček dosahuje zavazadlový prostor 308 litrů, se sklopenou poslední řadou a druhou řadou v nejzazší poloze se zavazadlový prostor zvětší na zhruba 830 litrů. Při zachování dvou předních a sklopení všech zadních sedadel vznikne úplně rovná plocha. Zavazadlový prostor tak dosáhne úctyhodného objemu 2325 litrů.
Fordu Galaxy, který jsme měli možnost otestovat, tepal pod kapotou přepracovaný dvoulitrový turbodiesel s nově konstruovanou automatickou šestistupňovou převodovku PowerShift vybavenou dvěma spojkami s možností manuálního řazení. Podvozek využívá platformy Mondea s nezávislou zadní nápravou, což dodává automobilu výtečnou jízdní stabilitu.
Galaxy reaguje na řidičovy pokyny ochotně. S tvrdším podvozkem a v součinnosti s automatickou převodovkou se vůz i v náročných situacích, jako třeba při předjíždění či v ostrých zatáčkách, chová čitelně. Dokonce je skrz volant dobře cítit, co se s předními koly v takových situacích děje. Rovněž brzdy jsou velmi dobře dimenzované, ale nejsou přeposilované. O vlastnostech automobilu se člověk přesvědčí zejména na delších cestách, kde přijde ke slovu kultivovaný chod motoru s dostatkem výkonu k předjíždění bez nutnosti většího vytáčení.
Galaxy se startuje bezklíčkovým systémem pomocí tlačítka Power. Po nastartování se motor kultivovaně rozeběhne, jen zpočátku, když je studený, dává o svém běhu znát typickým vznětovým brumláním. Automobil je dobře odhlučněn, jízdní kvality představí především při jízdě po dálnici, kdy cestující netrpí nadměrným ruchem od podvozku nebo motoru.
Řazení automatické převodovky PowerShift je na vysoké úrovni, rychlostní stupně jsou vzhledem k jízdní situaci měněny přesně, rychle a bez cukání. O schopnostech převodovky se řidič přesvědčí třeba při předjíždění, kdy automat podřadí dolů téměř bez zpoždění v krátkém momentu, aby automobil využil vyšší točivý moment k akceleraci. Snad jen při jízdě po městě by převodovka mohla být ochotnější řadit na vyšší stupně trochu rychleji, resp. dříve.
Podstatné nedostatky se na tomto vozidle hledaly jen těžko. Může jím být snad jen horší výhled do rohu vozidla především vpředu. Ford se před lety vydal vlastní cestou výroby MPV a vůbec to není na škodu. Zákazníci z řad větších rodin z toho těží dodnes.