V devadesátých letech nepatřily automobily značky Hyundai mezi „hitovky“ českého automobilového trhu. Nyní je ale situace úplně jiná. Vozy Hyundai se zabydlely na českých silnicích a získávají si stále větší oblibu i mezi ojetinami
SUV Hyundai Santa Fe si získalo řadu příznivců především díky výbornému ovládání připomínajícímu běžné osobní vozy. Přestože vůz má některé mouchy, jeho klady výrazně převažují. Jedním z nich je i líbivý design a zlepšující se kvalita zpracování. Automobilka Hyundai uvedla model Santa Fe na trh v roce 2000 a ihned s ním sklidila nečekaný úspěch. Auto se výborně prodávalo a i dnes, kdy se jeho první generace vyskytuje výhradně na trhu ojetin, patří k nejžádanějším „es-ú-véčkům“. Navíc za dobrou cenu.
Zpočátku se vozidlo vyrábělo pouze se zážehovými motory. Nejmenší z nich o objemu dva litry a výkonu 99 kW se však do ČR nedovážel. V roce 2001 se ale dostal pod kapotu auta také turbodiesel 2.0 CRDi/83 kW, na nějž řada řidičů čekala. Následující rok se objevilo ještě jeho silnější provedení 2.0 CRDi-VGT/92 kW vybavené variabilní geometrií lopatek turba. V roce 2005 prošel vůz drobným faceliftem, přičemž jeho výroba byla ukončena s příchodem druhé generace o rok později.
Pohonné jednotky v praxi
Zatímco zážehové motory platí za žíznivé, vznětové pracují velice úsporně. Oba turbodiesely mají dostatek výkonu, zejména silnější z nich můžeme doporučit. U obou si však dejte pozor na stav turba a vstřikovačů, které jsou velice drahé. Zážehové pohonné jednotky mají dobrou pověst z hlediska spolehlivosti. Pokud jde ale o spotřebu, motoristy nešetří. O šestiválci 2.7 V6/127 kW to platí dvojnásob. Automobil se dodával s manuální, nebo samočinnou převodovkou. Ta však není nejzdařilejší.
Na silnici
Santa Fe má stálý pohon předních kol, zadní se připojují až při prokluzu přední nápravy. Zde můžete pocítit drobnou prodlevu. Auto se vyrábělo také jen s pohonem předních kol, tato verze se však na náš trh nikdy oficiálně nedovážela. Auto patří do kategorie SUV, nejde tedy o off road, jedná se o vůz pro volný čas. To znamená, že si poradí s lehčím terénem, na nějaké vyjížďky do divoké přírody ale není. Tomu napovídá i poměrně malá světlá výška. Na silnici vůz překvapí na SUV opravdu dobrými jízdními vlastnostmi a výbornou ovladatelností. Tu mnoho motoristů přirovnává k běžným osobním automobilům. Proto po Santa Fe mnohdy sáhne i řidič, který by jinak velké SUV obešel obloukem. Pochválit ale nemůžeme slabší brzdy.
V prostorném interiéru najdeme palubní desku z laciného tvrdého plastu, která dobrý dojem z auta trochu kazí. Komfortní sedadla, a stejně tak podvozek, ale můžeme hodnotit jedině kladně. Do zavazadelníku je přístup rozměrnými pátými dveřmi nebo jen přes jejich vyklápěcí okno. Santa Fe převeze v základním uspořádání náklad o objemu 469 litrů. Sklopením zadních sedadel se dá přepravní prostor rozšířit až na 2100 litrů. Pod podlahou zavazadelníku jsou navíc menší odkládací prostory a další, určený na povinnou výbavu, najdete ve výplni dveří zavazadelníku. Ty se otevírají nahoru, což považujeme za praktičtější řešení než otevírání do stran, kdy zpravidla překážejí.
Časté problémy
Mnoho vozů trápí potíže s elektrickým ovládáním zpětných zrcátek, objevují se vůle na přední nápravě (zejména na táhlech stabilizátoru) i poruchy dálkového centrálního zamykání. Z hlediska poruchovosti ale Santa Fe první generace patří k průměru. Nejeden automobil má nadměrně opotřebenou spojku, která je poddimenzovaná. Setkat se můžete s korozí výfuku. Pozor si dejte, aby automobil nebyl poškozen neopatrnou jízdnou v terénu.