První generace Ceedu byl pro značku Kia nesmírně důležitý model. Přišel v těžké krizové době, ale ukázal, že se Korejci naučili dělat auta. Byla to první Kia, kterou začal evropský trh brát vážně. Dokonce se mohla směle měřit se zavedenou konkurencí a některé (zejména francouzské) modely dokonce porážela. Druhá generace je ještě dál a sedmiletá záruka, líbivý design, motor 1,6 CRDI, slušná výbava i cena ojetin, to vše nahrává tomu, že tato generace modelu Kia Ceed je v autobazarech žádaným zbožím. Jenom pozor na kusy z firemních fleetů. K testu jsme měli tentokrát Ceed 1,6 CRDI z roku 2014, tedy druhou generaci, s nájezdem 81.000km, kterou si v době testu cenil prodejce na 156.000,-Kč
Dnes už je ale první Ceed odkázaný do role levné ojetiny na dojetí, protože začíná po letech reznout a servisy se nechtějí v unavených korejcích za padesát tisíc hrabat. Špatně se na ně shánějí druhovýrobní díly a kupovat originální kus na starý pekáč nikdo nechce. Naštěstí je tu ale druhá generace Ceedu, která posunula hru o kus dál. Největší zájem je o kombíky a klasické pětidveřové hatchbacky, třídveřový hatchback se později špatně prodává. Výrobce se dokonce nebál podpořit slibovanou kvalitu sedmiletou zárukou, kterou sice omezil nájezdem 150 000 km, ale i tak lze ještě dnes koupit šestileté auto, které má do této mety daleko a pokud prodejce dodržoval servisní plán, nebudou mít u Kie problém záruční opravy uznat i teď. To je něco, o čem si může kupující ojeté šestileté škodovky nechat jen zdát.
Ale v záruce se toho řešilo jen málo. Vlastně se jen měnila přední světla, ve kterých přestaly fungovat LEDky pro denní svícení. A některým lidem už musela Kia dát nový motor 1.4 CVVT, který se moc nepovedl. Ale o tom za chvíli. Zajímavé je, že reálnou spolehlivost moc nepodporují statistiky německého TÜV Report, které sbírají data ze stanic technických kontrol. Šesti až sedmileté ceedy odkazují do horšího průměru na 89. příčku s téměř dvacetiprocentním výskytem závad. Ale nejsou k dispozici údaje, co to znamená. Pod motory bývá obvykle sucho, takže spíše jen půjde o opotřebené brzdy a možná unavený podvozek. I když zavěšení ceedu obvykle vydrží poměrně dost.
Kia Ceed druhé generace se skutečně ukazuje ve velmi dobrém světle. Zatím nerezne (uvidíme, co za osm českých zim udělá ta plechová palivová nádrž), elektronika jí nezlobí a mechanické věci zatím opravdu drží. Tohle auto se povedlo a není důvod ho v bazaru obcházet. Naopak! Kontroverzním motorem je základní atmosférická čtrnáctistovka CVVT, které je lepší se v ojetině vyhnout. Tenhle motor systémově potkávají vážné mechanické závady a poruchy katalyzátoru. Jsou lidé, kteří s ním problémy nemají (mění včas olej a tankují kvalitní aditivovaný benzín), ale než riskovat vraždenou investici přes 100 tisíc korun do generálky motoru, to raději berte jiný motor.
S šestnáctistovkou GDI je to lepší, ale i u ní jsou nějaká ta rizika. Má přímé vstřikování a po větších nájezdech bude i tenhle motor zakarbonovaný. Pozná se to podle toho, že auto „nejde za plynem“ a místo obvyklých sedmi litrů bere osm a půl na 100 km. Profesionální dekarbonizace sání a motoru se tak nevyhnete. Jinak ale jede 1.6 GDI hezky a mechanické problémy tento motor netrápí, pokud se nevykašlete na běžnou údržbu. Zajímavá by mohla být tato šestnáctistovka s dvouspojkovým automatem, ale to jen s nějakým rozumným nájezdem. V případě zájmu o takovou motorizaci, resp. automatickou převodovku, vždy raději dobře zvažte, kde auto kupujete a k prodejci s sebou vezměte někoho, kdo vám s nákupem poradí.
Malý diesel 1.4 CRDI není špatný, pokud jde o spolehlivost, ale firemní řidiči z něj za pár let vymlátili duši a navíc je poměrně hlučný. Vyhoví jen opravdu velmi klidným řidičům, kteří nejezdí po dálnici. Raději berte naftovou šestnáctistovku CRDI, reálně nejlepší motor v Ceedu. Na bytelné auto s poněkud vyšší hmotností měla dostatek síly, neztratila se ani na dálnici a především se jedná o jeden z nejlepších a nejspolehlivějších malých dieselů na trhu. Ovšem až bude Ceedu deset let, přeci jen nebude motor v takové kondici jako u tříletých kusů.
Výhodou motoru 1.6 CRDI je, že díky více než pětilitrové olejové náplni lépe snáší typický nešvar firemních bazarovek z operativních leasingů, tedy využívání servisních intervalů na maximum (v tomto případě 30 000 km). U auta s nájezdem 200 000 km to bude problém (navíc už je po záruce), ale nějaký kus s nájezdem do 100 tisíc kilometrů bude ještě v pořádku. Vy ale měňte olej po roce a maximálně po 20 000 km. A pomáhejte motoru kvalitní naftou.
Kdo nechce řadit, má i u motoru 1.6 CRDI možnost automatu, nejprve lepšího klasického s hydrodynamickým měničem, od června 2015 se prodávala už jen sedmistupňová dvouspojka. V ojetině bude vždycky lepší klasický měnič, ale měňte v převodovce nejpozději každé čtyři roky olej. A to samé platí i pro převodovky mechanické, které jsou asi jediným slabším článkem jinak velmi spolehlivého pohonu. Lidé, kteří jsou zvyklí si na autech dělat všechno sami, budou možná naštvaní ze zakrytovaného spodku auta a špatně přístupného palivového filtru dieselu, ale to je jen malinká vada na kráse tohoto jinak velmi spolehlivého a kvalitního auta. Korejci zkrátka tu sedmiletou záruku museli podpořit opravdovou kvalitou a to se jim povedlo. Naším tipem je hledat jeden z posledních ceedů s motorem 1.6 CRDI s relativně nízkým nájezdem. Tříletý kombík s nájezdem do 60 tisíc bude opravdu dobrá koupě.
Foto: favcars.com; netcarshow.com