Mnoho lidí nedá na nové auto dopustit. Jenže dává ekonomický smysl kupovat „funglovku“? Zkusil jsem srovnat nový Kodiaq a osm let staré Porsche Cayenne. Neporovnatelné? Přesně tak…
Nikdy by mě nenapadlo porovnávat nový Kodiaq s osm let starým Cayennem. Jenže náhoda tomu chtěla, že jsem z měsíc staré Škody Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 ve verzi Sport Line přesedl na pár dní do ojetého Porsche Cayenne 3,0 TDI 193 kW 4x4. Vystoupil jsem ze škodovky, nasedl do Porsche, ujel pár kilometrů a říkal si: „Cože? To je nějaký vtip, ne?“
Foto: Jan Smékal
Nebyl. Osm let staré Porsche, které jsem měl zapůjčené od AAA Auto, mě ihned po usednutí a nastartování elektrickým posunem volantu upozornilo na to, že sedím ve skutečné „prémiovce“. A nebyl to jen volant. To byla drobnost. Porsche ani po osmi letech provozu a nájezdu necelých 200 tisíc kilometrů nenechá posádku, byť jen na sekundu, zapochybovat o tom, že jde o luxusní auto. Se vším všudy. Čím začít? Třeba interiérem. Ten jsem hodnotil jako první.
Foto: Jan Smékal
Kožená sedadla s kompletním elektrickým ovládáním, včetně délky sedáku, patří podle mě k těm nejlepším, ve kterých se dá v moderních SUV sedět. Při vší úctě ke škodovce, Porsche mi nabídlo větší možnost nastavení a více pohodlí. Elektrické nastavování vnějších zpětných zrcátek fungovalo s chirurgickou přesností. Pomalu, plynule, na milimetr přesně. Žádné „skokové“ pohyby jako u mnoha jiných aut.
Foto: Jan Smékal
Kovová tlačítka, precizně slícované plasty, nikde nic nevrzalo. To se bohužel o Kodiaqu říci nedá. Vrzání přístrojové desky bylo hodně slyšitelné. Ale přiznávám, že bez porovnání s Porsche by mě ani nenapadlo to řešit. Přišlo mi to normální. Jenže osm let stará ojetina byla v tomto ohledu lepší.
Foto: Jan Smékal
Když si vybírám auto, vždycky se snažím koukat nejen na čísla, ale i na pocit z jízdy. Teď mám před sebou dilema, které by mohlo zajímat každého, kdo nechce své auto držet déle než dva roky. Na stole jsou dvě možnosti: nová Škoda Kodiaq Sportline 4x4 s motorem 2,0 TDI 142 kW, nebo prémiové ojeté SUV s třílitrovým šestiválcem, vzduchovým podvozkem, koženým interiérem a panoramatickou střechou, najeto kolem 190 tisíc kilometrů.
Foto: Jan Smékal
Kodiaq je samozřejmě lákavý – je nový, moderní, spolehlivý a praktický. Na papíře vyjde na 1,34 milionu korun a v prvních dvou letech ztrácí na hodnotě kolem třetiny. Po dvou letech bych ho mohl prodat za cca 800–850 tisíc. Náklady na provoz jsou nízké, servisní starosti minimální. Navíc má jistotu záruky, moderní asistenční systémy a vypadá dobře i pro rodinu nebo firmu. Prostě auto, u kterého víte, že vás nezradí.
Foto: Jan Smékal
Na druhou stranu tu je prémiová ojetina. Za polovinu ceny Kodiaqu dostanete auto, které vypadá a jezdí jako z vyšší ligy – výkon 193 kW, vzduchový podvozek, luxusní interiér a kompletní servisní historie. Po dvou letech provozu bude propad ceny menší, odhadem kolem 20–25 %, takže prodejní cena by mohla být kolem 500–520 tisíc korun. Náklady na servis jsou samozřejmě vyšší a spotřeba paliva větší, ale zážitek z jízdy je úplně jiný. Už jen sednout do vozu a podívat se kolem sebe je radost.
Foto: Jan Smékal
Když to shrnu, pokud jde čistě o čísla, tak mě po dvou letech vlastnictví, při nájezdu 20 tisíc kilometrů za rok, bude jen na PHM stát tohle konkrétní Porsche cca 125 tisíc korun. Na ztrátě hodnoty přijdu o cca 150 tisíc korun, pojištění za 2 roky přijde na cca 70 tisíc korun. Případné opravy nepočítám, nevím, co mě může čekat.
Foto: Jan Smékal
Škoda Kodiaq mě na naftě za stejné období a při stejném nájezdu přijde na cca 100 tisíc korun. Z dva roky přijdu na propadu ceny přibližně o 400 tisíc korun a pojištění jsem na webu našel za 50 tisíc korun.
Foto: Jan Smékal
Přiznávám, že do celkové matematiky může „hodit vidle“ například porucha pneumatického podvozku u Porsche, nebo cokoliv jiného a budu s kalkulací jinde. Ale pro mě není nákup auta jenom věcí kalkulačky. Jsou to také zážitky, komfort a pocit prestiže. A právě tady prémiová ojetina boduje – dává mi radost z jízdy, luxus, který bych u Kodiaqu musel hledat v doplňcích (a stejně nenašel), a navíc se cítím jako někdo, kdo řídí víc než jen praktické rodinné auto.
Takže kdybych měl shrnout své rozhodnutí: pro čistou jistotu a bezstarostný provoz zůstane Kodiaq výbornou volbou. Ale pokud chcete auto, které vám opravdu zvedne náladu, které vzbudí obdiv a bude bavit při každé jízdě, prémiová ojetina je sázka, která se vyplatí – i s vědomím, že případný servis může celou matematiku zbourat. Takže za mě jednoznačná volba. Kdybych měl vybírat, beru tohle Porsche.