Renault Mégane druhé generace bylo opravdu hodně extravagantní auto. Zatímco ve Španělsku, na Kanárských ostrovech a samozřejmě ve Francii jich jezdily stovky tisíc, v Čechách se nápadný design příliš neujal. Jsme přeci jen méně ochotni vyčnívat z davu. Ojetý Mégane II ale rozhodně není špatnou volbou. Je totiž za dobrou cenu.
Na rychlejším poklesu cen má podíl nejen design, ale především už dost pošramocená pověst značky Renault. Její vozy řada motoristů vnímá jako dost poruchové a statistiky jim dávají za pravdu. Avšak komu to nevadí, má příležitost pořídit mladší automobil za cenu staršího konkurenčního vozu.
I když v případě druhé generace Mégane je otázka, zda můžeme ještě použít slovo „mladší“. Snad jen v porovnání s jinými vozidly, protože druhá řada tohoto modelu spatřila světlo světa již v roce 2002 a výroba byla ukončena v roce 2008. Během této doby vyjel vůz ve verzích hatchback, kombi GrandTour, sedan a také v provedení kupé-kabriolet se skládací střechou z pevných dílců. Tato varianta je známá kroucením karoserie, jež má za následek problém v podobě nezapadajících kotev střechy do zámků, při jejím zavírání (nasazování). Když už se rozepisujeme o jednotlivých karosářských verzí, zmiňme i originální tvary zádě hatchbacku. Nejen, že se řadě motoristů nelíbí, ale zakulacené okno dveří zavazadelníku navíc dělá potíže některým myčkám (neumyjí jej celé). Navíc tvar zádě znamená i velice nepraktický tvar zavazadelníku, což výrazně snižuje jeho využitelnost.
Pohonné jednotky v praxi
Základní čtrnáctistovky toho na silnici moc nepředvedou a tak je lepší volit mezi zážehovými motory silnější jednotku o objemu 1,6 litru. Vykazuje nižší spotřebu než dvoulitr a sil má dostatek. Kdo zatouží po dieselu, měl by dobře vybírat. Turbodiesely 1.5 dCi mají vyjma agregátu o výkonu 60 kW sil dost, ale všechny se potýkají s problematickými vstřikovači common railu, objevují se i potíže s mazáním a vstřikovacím čerpadlem. Proto je lepší tento motor obejít velkým obloukem. Větší turbodiesely při vysokém kilometrovém proběhu nezřídka trápí vadné turbo (repasované seženete i za 10 000 Kč), jinak ale většinou pracují bez citelnějších potíží. Dvoulitrový motor bylo možno pořídit i s automatickou převodovkou. Ta neřadila nijak rychle a výkonový potenciál dvoulitru trochu degradovala. problémem bylo taky čidlo tlaku oleje, které trpělo častými závadami a přepínalo převodovku do nouzového režimu.
Na silnici
Pokud nahlédnete do interiéru, zjistíte, že s výběrem materiálu se v Renaultu moc nenamáhali. Nenarážíme ani tak na tvrdý plast palubní desky, jako zejména na čalounění, jež vykazuje malou odolnost vůči opotřebení. Na tak exponovaném místě jako je sedadlo řidiče by určitě měl být použit lepší materiál. Naopak pochvalu zaslouží množství odkládacích míst. Najdete je například ve dveřích nebo v podlaze, podobně jako tomu bývá u vozidel kategorie MPV. V hatchbacku vzadu moc místa nenajdete. U sedanu a kombi je situace lepší, protože mají prodloužený rozvor. Jízdní vlastnosti vozu nejsou vůbec špatné, pokud jedete po suché silnici. Jakmile se adhezní podmínky zhorší, automobil se až nečekaně moc promění. Jistou úlohu zde bude hrát velký odklon předních kol v rejdu. Kladně však hodnotíme vynikající brzdy s bleskovým nástupem. To je pro vozy značky Renault typické. Karosářské varianty se liší naladěním odpružení. Hatchback má tužší podvozek, sedan a kombi jsou komfortnější.
Časté problémy
Některé časté poruchy jsme už zmínili v části, věnující se motorizacím. Co dalšího Mégane II nezřídka trápí? Test ojetého Renaut Megane II ukázal, že především je to uvolňování bočních oken a závady elektroniky. Můžete se pak setkat s nefunkčními stěrači, ovládáním oken či ventilace. Obehranou písničkou jsou nefunkční čtečky startovacích karet, jež v těchto vozech nahrazují klasický klíček. Na přední nápravě vznikají vůle v čepech, nepříjemný je průnik vlhkosti do světlometů, nepotěší ani koroze výfuku. Známé jsou také závady převodovek. Kupé-kabriolety navíc nezřídka trápí potíže s těsněním střechy i s jejím stahováním.
LÍBILO:
- řada karosářských verzí
- nízké ceny ojetin
- úsporné turbodiesely 1.5 dCi
- výkonné brzdy se skvělým nástupem
- kombi s prostorným zavazadelníkem (520 l)
NELÍBILO:
- častější výskyt poruch
- malá odolnost čalounění
- slabá odezva jednotek 1.4 16V a 1.5 dCi/60 kW
- slabší jízdní vlastnosti na mokré vozovce
- „letecká“ parkovací brzda (ale to je subjektivní dojem)