Hledali jsme Škodu Superb II v ceně do 100 000 Kč – má vůbec význam ji kupovat?

Foto: David Žídek

Možná se budete divit, ale má. Jenže všechno má svoje „ale“. Najít pěkný kousek, který ještě pár desítek tisíc kilometrů bez nákladů vydrží, vám dá totiž dost práce. Ale hledání stojí za to.


Největší škodovka měla vždy v našich končinách trochu zvláštní status a těžko lze uvěřit tomu, že nejlevnější vozy druhé generace už koupíte za méně než 100 000 Kč. Celkem logicky se tak bude jednat o nejstarší a nejvíce ojetá auta. Má tedy smysl vůbec o takovém ojetém Superbu uvažovat? 

Pokud kupujete Superba, musíte se smířit s tím, že bude mít opravdu hodně najeto. Taková auta u prvních majitelů totiž najíždějí klidně 50 000 km za rok
David Žídek; TestyOjetin.cz
 

Škoda Superb II přišla na trh v roce 2008 a na jaře 2013 prodělala facelift. Druhá generace vydržela ve výrobě do června 2015 a ještě na konci roku se daly koupit skladové či předváděcí kusy. Dodnes je Superb velice žádaná ojetina. 

Ve statistikách poruchovosti TÜV Report si Superb II vede docela dobře. Němci ho řadí na sdílené 23. místo s Volvem V70 a Opelem Insignia s 21,5% výkytem závad u jedenáctiletých aut. Průměrně má tou dobou Superb najeto 164 000 km, patří tedy mezi nejvíce ojetá auta ve statistikách vůbec. 

A z toho vyplývá jedna zásadní věc. Pokud kupujete Superba, musíte se smířit s tím, že bude mít opravdu hodně najeto. Taková auta u prvních majitelů najíždějí klidně 50 000 km za rok nebo i víc. Vozy s cenou do 100 000 Kč budou mít reálně najeto okolo půl milionu kilometrů, pokud nebudou poškozené a budou spolehlivě fungovat. Realita je ale taková, že Superb bez historie bude stejně stočený. Platí to zejména pro importované vozy, jejichž servisní a kilometrová minulost se ověřuje velice obtížně. 

Klasický trik vypadá tak, že podvodník koupí levně hodně ojeté auto bez ověřitelné minulosti (nejčastěji ze Španělska, Řecka, Itálie nebo Francie). Někde na vrakovišti sežene sedačky, pedály, řadící páku a volant v hezčím stavu, vymění je, aby maskoval stav těch nejexponovanějších dílů, a pak auto stočí klidně o 300 000 km. Poprvé se kilometry stejně zapisují až na dovozové STK v Česku a pokud auto několik let nevidělo v zahraničí autorizovaný servis, těžko někdo zjistí, kolik má skutečně najeto. 

Nabídka vozů do 100 000 Kč prozatím obsahuje pár kusů, buď mají diesel 1.9 TDI, případně 2.0 TDI. Našli jsme i Superba s motorem 1.8 TSI. U takto levného Superbu je asi zbytečné upozorňovat na jednotlivá rizika konkrétních motorů a převodovek, protože bude vždy záležet na celkovém technickém stavu auta a zda vůbec funguje. S vysokým nájezdem je potřeba počítat s už velkým opotřebením, spojkou na konci životnosti, unaveným podvozkem a motorem, který už nebude v původní kondici. Ale třeba budete mít štěstí a konkrétní auto, když si nebudete všímat kosmetických vad, může stále akceptovatelně fungovat. 

U dieselů 1.9 TDI-PD a 2.0 TDI-PD pozor na stav částicového filtru. Ačkoliv ho auto zpočátku nemuselo na některých trzích mít, hodně dovozových aut má mít dle výrobního kódu filtr už instalovaný, a pokud ho bývalý majitel odstranil, budete mít na STK problém. Z mechanických věcí hrozí u dieselů protékající vstřikovače, s vysokým nájezdem se může objevit opotřebovaná vačková hřídel či dokonce prasklá kliková hřídel, což postihuje hlavně auta, která dlouho jezdila s opotřebovaným dvouhmotovým setrvačníkem a spojkou, případně někdo původní "dvouhmotu" vyměnil za levnější pevný setrvačník. To ale neplatí jen pro Superb za sto tisíc korun, tohle může postihnout jakoukoli soudobou škodovku či koncernové auto s těmito motory. 

Benzinová jednotka 1.8 TSI umí potrápit vysokou spotřebou oleje, závadami turbodmychadla, nefunkčními vstřikovači či vytahaným rozvodovým řetězem. Celkem běžné jsou pak nefunkční katalyzátory, když auto žere už moc oleje. Velice opotřebované pak mohou být převodovky, automat DSG pak už bude zřejmě klepat z posledního. 

V té nejnižší cenové relaci doporučujeme co nejjednoduššího Superba bez technických složitostí. Asi nejbytelnější je motor 1.9 TDI-PD. V kombinaci s manuální převodovkou je to jednotka, která umí najet milion kilometrů, pokud dostává pravidelný servis. Pro takto stará a ojetá auta ale platí nezbytnost zkrátit původní dlouhý servisní interval. Výměnami oleje po 10 až 15 000 km nic nezkazíte, rozvody u starého dieselu měňte raději každých 90 000 km. 

Superb II sice normálně nerezne, ale hodně ojetá auta už budou mít osekanou kapotu od kamínků a ta korodovat bude. Koroze se objevuje také na poškozených a špatně opravených místech, typicky pak na rozích dveří, lemech blatníků a pod prahy. Občas reznou už i výklopné zadní dveře. S nimi souvisí ještě celkem běžná vada: nefunkční kabeláž a systém dvojitého otevírání kufru (u Superbu šel vyklopit jen zadní díl jako u sedanu, případně celé dveře včetně okna jako u hatchbacku). 

Celkem pravidelně u extrémně vytěžovaných aut odchází také elektroinstalace ve dveřích řidiče a spolujezdce, nefunguje palubní infotainment a klimatizace. Udržované auto s pravidelným servisem ale umí překvapit, a i když bude levné, opravdu je možné, že i po 400 až 500 000 km bude stále plně funkční a jen s více opotřebovaným interiérem. 

Otázkou ale je, jestli opravdu nutně potřebujete tak levného a ojetého Superba. Za ty peníze určitě koupíte hezčí a na opravy levnější Octavii. Tak si to dobře rozmyslete. Superba II za 100 000 Kč nezakazujeme, ale musíte vědět, do čeho jdete.

Hledali jsme Škodu Superb II v ceně do 100 000 Kč – má vůbec význam ji kupovat?

David Žídek

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.