Škoda Fabia druhá generace patří mezi nejprodávanější ojetiny na českém trhu a je to auto, které potkáváme denně po stovkách. Celé druhé generaci se budeme v testech ojetin věnovat někdy jindy, dnes se podíváme na jeden specifický model a vrcholné provedení celé řady, na Škodu Fabia RS s motorem 1.4 TSI. Jako příklad takové ojetiny nám poslouží pěkné "ereso", které jsme si vypůjčili na test. Vůz je z roku 2010, ujel zatím jen 43 000 km a prodejce za něj v době testu požadoval 235 tisíc korun. Píšeme to skoro u každého ojetého auta, ale u "eresa" to platí dvojnásob: kupujte jen vůz, který jste si řádně prověřili. Nečekaný servis by vám mohl totiž pěkně provětrat peněženku.
Tato verze přišla do nabídky později, až srpnu 2010 po faceliftu, který se představil v březnu na autosalonu v Ženevě. Model RS je velmi specifický a když přišel, nestačili jsme mezi novináři valit oči. V době velmi konzervativního uvažování celé značky přišel model s velmi složitým motorem, který bychom čekali spíše v nějakém vyhraněném koncernovém modelu. A první jízdy ukázaly, že Fabia RS 1.4 TSI je vážně zajímavé auto plné osobitého charakteru. A to se u škodovek v době, kdy šla Fabia druhé generace na trh, jen tak nevidělo. A protože se Fábií RS jako nových zase tolik moc neprodalo, jde o docela zajímavou ojetinu.
Velikou zajímavostí je přítomnost výhradně sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG. Škoda totiž neměla k dispozici šestistupňový manuál, který by se do vozu vešel a přenesl všechen točivý moment silného motoru. A s pětistupňovou převodovkou by to asi nebylo úplně ono. Převodovka ale posouvá zážitek z této Fabie do trochu jiné sféry a k charakteru auta se rozhodně hodí. Zajímavostí je také přítomnost tlačítek pro manuální řazení pod volantem. Převodovka řadí rychle, přesně a při každé změně rychlosti tahle malá škodovka zaprská z výfuku. Neztratí se ani někde na závodním okruhu a je to vlastně docela schopné auto. Jistě, limituje ho koncepce podvozku s torzní nápravou vzadu a také poněkud vyšší stavba karoserie. Nicméně v dané kategorii kompaktních rychlých hatchbacků se rozhodně Škoda Fabia RS II 1.4 TSI neztratí a má své kouzlo.
Nicméně zájemce o ojetý kus musí počítat s několika důležitými věcmi. Předně je potřeba se smířit s tím, že Fabia RS je rychlé auto a asi se s ní nejezdilo pořád „důchodcovským“ tempem na spotřebu. Majitelé určitě párkrát byli na okruhu a auto určitě dostalo několikrát pořádně za uši. Je potřeba počítat s tím, že bude mít opotřebované brzdy a možná i sjeté pneumatiky, ale to je o prohlídce konkrétního kusu. Třeba naše testované auto mělo brzdy a pneumatiky skoro jako nové, ale narazíte i na opotřebovanější kusy. Jsou to ale spotřební díly a jejich výměna je nákladově únosná. Důležité je se zaměřit také na stav podvozku. Fabia RS má snížení a přitvrzený podvozek, což v kombinaci s nízkoprofilovými širokými pneumatikami nedělá z jízdy po průměrné české silnici zrovna zážitek srovnatelný s jízdou na létajícím koberci nebo v luxusní limuzíně. Dírám se budete muset vyhýbat o poznání víc než s obyčejnou fabií na plechových čtrnáctkách.
Choulostivou stránkou tohoto auta je motor. Jednou věcí je konstrukční složitost, druhou ale údržba. Kompaktní čtyřválec je přeplňovaný kombinací mechanického kompresoru a klasického výfukového turbodmychadla. Kompresor zabírá z nízkých otáček, turbo pak tahá nahoře. To poskytuje motoru velice lineární nástup výkonu a máte dojem, jako byste jeli dobře odladěným atmosférickým dvoulitrem, jen bez toho ostrého vršku. Když všechno funguje, je tohle vážně zajímavý a živý motor s charakterem a dostatkem síly. Navíc není nijak náročný na palivo. Pravda, je lepší tankovat aditivovaný benzín s oktanovým číslem 98, ale při normální jízdě se s touto Fabií RS vejdete do osmi litrů. Mimo město a dálnice se dá jet s přehledem za méně než sedm, pokud se umíte ovládat. Jistě, při využívání dynamického potenicálu počítejte se spotřebou 10 až 12 litrů na 100 km, ale tolik bude klidně „žrát“ i Fabia HTP, pokud jí budete stát na krku. Problémy s motorem 1.4 TSI Twin Charger ale mohou běžné náklady na palivo násobně překročit.
Potíže s rozvodovým řetězem jsou asi to nejmenší. Navíc díky automatu, který brání podtáčení motoru a tlumí torzní kmity při necitlivém zacházení se spojkou, netrpí rozvodový řetěz ve Fabiích RS tolik jako třeba v jiných aplikacích tohoto motoru s manuálem. Přesto je vhodné nechat hlavně napínák řetězu zkontrolovat a případně celý systém vyměnit. Je to investice za asi deset tisíc a dnes už je na trhu servisní řešení s odolnějším řetězem a napínákem, které by mělo problémy nadobro odstranit. Zejména s nájezdem po 60 000 km bychom už výměnu řetězu preventivně doporučili. Bohužel to ale není jediný problém. Motor 1.4 TSI trpí na spotřebu oleje, která může pramenit buď v poměrně dobře řešitelném problému s odvětráním klikové skříně, nebo hůře v opotřebovaných pístech. V extrémním případě mohou písty i prasknout. Motor také trpí na zrychlené zakarbonování. Bez důkladné diagnostiky a prohlídky auto nekupujte!
Lze problémy eliminovat? Ano. Je potřeba pečlivě motor ohřívat a také dochlazovat. I když má řídící jednotka sama dochlazovat po jízdě turbo, je dobré myslet na to, že spečený olej v horkém motoru umí nadělat neplechu. Navíc je chladící soustava toho motoru citlivá na poškození. Prověřte i elektriku, protože na kabeláži motorů TSI si rádi smlsnou hlodavci. K výměně oleje přistupujte velmi brzy, klidně už po 10 až 12 000 km. Pokud jezdíte ostře, měňte olej ještě dříve, už po 6000 km. Pokud berete Fabii RS jako hračku a najedete za rok třeba jen 5000 km, prostě olej jednou za rok nechte vyměnit. Tankujte také kvalitní benzín s aditivy a nebojte se jednou za čas motor po dostatečném ohřátí prohnat na dálnici. Pečlivý přístup k servisu tomuto motoru hodně pomáhá, ale při koupi ojetiny bohužel nikdy nevíte, co všechno má auto za sebou. Chtějte znát servisní historii a ověřte si minulost vozu v servisu, kam auto jezdilo. Před nákupem neprověřeného auta bez historie někde na ulici důrazně varujeme.
Celkové hodnocení
Ono to může vypadat, že ojetou Škodou Fabia RS příliš strašíme. Je ale dobré si vyjmenovat známé problémy, které mohou případného zájemce potkat. Nejsou rozhodně pravidlem a pečlivě udržovaná a servisovaná auta, ke kterým se majitel chová rozumně, mohou být v naprostém pořádku. To samé platí třeba o sedmistupňové převodovce, která je známá svými problémy se spojkami kolem nájezdu 100 000 km. Jenže i ona dost trpí na necitlivé zacházení. Pokud kupované auto důkladně prověříte a budete se o něj pečlivě starat, bude časem z Fabie RS velice zajímavá rarita, kterých na silnici zas tolik není. Spíše ale tohle trochu neobvyklé auto berte jako občasnou hračku než vůz na každý den a desetitisícové roční nájezdy. Pokud chcete jen kompaktní auto s automatem, Fabia se dělala s dobrou šestnáctistovkou s klasickým měničovým automatem, nebo později se solidním motorem 1.2 TSI a převodovkou DSG. Službu udělají, jen nepojedou tak rychle jako tohle ereso. Druhá generace Škody Fabia RS je spíše auto jen pro vyhraněného nadšence a fanouška značky, který ví, co chce a co kupuje.
Foto: favcars.com; ŠKODA Auto