Ojetá Škoda Octavia RS II - rizikem jsou turba


Druhá generace rychlé Octavie RS dostala poprvé diesel a automatickou převodovku. Pokud v ní nebudete hledat čistokrevné sportovní auto, nabídne skvělou kombinaci schopností. Stačí jen vybrat jestli kombi nebo sedan, případně diesel nebo benzín. Ale pozor, někteří původní majitelé měli pocit, že musí za volantem "eresa" neustále závodit. Některé vozy tak mohou mít turba na konci životnosti a je potřeba vůz velmi dobře prověřit a zkontrolovat jeho technický stav.


Ani ve druhé generaci populární Škody Octavia nemohla chybět sportovně laděná verze RS. Ta sice skutečné nadšence neosloví jako pravověrné sportovní auto, ale kdo potřebuje známé a praktické balení Octavie s trochu lepší dynamikou, ten může v Octavii RS najít velmi příjemného společníka na každý den. Ostatně, to potvrdil i týdenní test benzinového kombi po faceliftu. Škoda Octavia RS je jednoduše povedená. Stejně jako v případě všech ojetých Octavií platí ale i pro ereso určité kroky, které je třeba učinit, než půjdete nakupovat. Nicméně s motory je to významně jednodušší a stačí se vyhnout vlastně jen prvnímu dvoulitrovému turbodieselu se vstřikováním PD a šestnácti ventily. S tím bylo tolik problémů, že ho automobilka jako vůbec první motor nahradila moderní verzí se vstřikováním common-rail. Ostatní motory už jsou dobrá volba, i když i u nich najdeme pár věcí, na které je třeba se zaměřit.

Doporučujeme: Test ojetá ŠKODA Octavia Tour - český evergreen

I když se bavíme o „obyčejné“ Octavii, verze RS jezdí opravdu dobře. Na kvalitním asfaltu vynikne dobře nastavený podvozek s nezávislým zavěšením vzadu a i řízení je příjemné, i když postrádá lehkost a odezvu jako u opravdových sportovních aut. Škoda Octavia RS je zkrátka jen o tom, že rychleji vypadá a trochu rychleji jezdí. Skutečný sporťák by v ní asi nikdo soudný hledat neměl, od toho jsou tu jiná auta. Jenže ona ta nenucená dynamika je velmi uklidňující a u testovaného auta silnému motoru navíc skvěle asistoval šestistupňový dvouspojkový automat DSG s řazením pod volantem. Velmi příjemně překvapený jsem byl z dlouhodobé spotřeby paliva, kterou jsem u benzínového dvoulitru s přeplňováním, výkonem 147 kW (200 k) a točivým momentem 280 Nm opravdu nečekal. Na konci testu se průměr ustálil na 8 litrech na 100 km, ale nebyl problém jezdit mimo město i za méně než 7 litrů na 100 km. Hodně tomu pomáhá právě DSG, které při nízkém zatížení drží motor v nízkých otáčkách.

První verze druhé generace modelu RS měla pod kapotou motor 2.0 TFSI, který pocházel ze starší konstrukční řady EA 113. U něj jsou ještě rozvody poháněny ozubeným řemenem. Potřebuje pravidelnou výměnu, tak na to nezapomeňte. Po mechanické stránce je to velmi bytelný motor a jediným vážnějším rizikem je životnost turbodmychadel u vozů, které prochází nepříliš šetrným zacházením. Turbo je potřeba nechat po ostřejší jízdě trochu vydýchat, jinak hrozí prasknutí skříně turba kolem obtokového kanálu. Poznáte to na ztrátě výkonu. Nevýhodou tohoto motoru je potřeba tankovat benzín s oktanovým číslem aspoň 98, ale pokud toho najezdíte méně, vysoká mechanická spolehlivost vám to vynahradí. Průměrná spotřeba se ale pohybuje okolo 9 až 10 litrů na 100 km. Tenhle starší motor „žral“ vždycky trochu víc než moderní jednotka montovaná po faceliftu. Pozor si dejte také na pravidelné výměny oleje, i když na jeho stav a hladinu není starší motor tak citlivý jako novější verze 2.0 TSI, kterou mělo i naše testované auto.

Čtěte také: Test ojetá ŠKODA Yeti

Před faceliftem přišel také naftový motor 2.0 TDI-PD 16V. Jeho 125 kW (170 k) a 350 Nm vypadají lákavě, ale z hlediska dlouhodobých provozních nákladů se jedná o extrémně rizikový motor. Předně jsou tu na kvalitu a čistotu nafty velmi citlivé vstřikovače, které se v případě problému odpojí úplně a auto bohužel nejede ani alespoň na tři válce. Prostě se to celé zastaví. K tomu se přidávají ještě problémy s regenerací filtru pevných částic, který byl k tomuto motoru dodáván standardně. To ale není všechno. Objevují se praskající hlavy válců, zadírání na klice (především u aut s oddalovanými výměnami oleje) a spousta dalších potíží, třeba nižší životnost dvouhmotových setrvačníků a krátká životnost spojky. Navíc tento motor dnes už za sebou bude mít velmi velké kilometrové nájezdy (pokud se jich tedy vůbec dožil) a sotva si na svou údržbu vydělá nižší spotřebou. Ta se v reálu pohybuje kolem 6,5 litru na 100 km.

Motor 2.0 TDI-PD 16V byl tak špatný, že ho Škoda ještě před faceliftem nahradila modernější verzí se vstřikováním common-rail už v první polovině roku 2008. Proti základnímu provedení jednotky 2.0 TDI CR má ale verze v modelu RS (parametry 125 kW a 350 Nm zůstaly) jiné turbodmychadlo a také jiné vstřikování. Zůstalo vlastně jen riziko praskání hlavy válců u motorů, které dostávají za studena za uši, ale už existují levnější způsoby, jak to řešit. Protože tento motor nemá vyvažovací hřídele, není tu tak rizikové mazání jako třeba u Passatu nebo Superbu. I tak si ale dejte pozor na padající rozvody a měňte olej raději dříve než pozdě (doporučený je interval maximálně 15 000 km). Také preventivně dochlazujte turbo a celý motor po dynamičtější jízdě. Když letíte 150 km/h po dálnici a odbočíte k pumpě, nechte raději motor ještě aspoň půl minuty běžet na volnoběh, ať se dochladí. Výhodou nového motoru 2.0 TDI CR je i to, že má měkčí chod a už u něj dvouhmotový setrvačník nebo spojka neodchází tak rychle. S převodovkou DSG je to velmi příjemný a spolehlivý společník.

Tip: Test ojetého liftbacku Škoda Octavia III 1.6

Testovaná Škoda Octavia Combi RS měla velmi zajímavý motor 2.0 TSI, který již patří do nové konstrukční řady EA 888. Jedná se vlastně o motor 1.8 TSI s delším zdvihem, ale s tím souvisí i příbuzné konstrukční problémy. Pokud jde o samotný chod, motor má díky dvěma vyvažovacím hřídelům příkladnou kultivovanost srovnatelnou s řadovými šestiválci. Je tichý, pružný, výkon nabírá lineárně, a stejně ochotně se cítí u 1500 ot./min. na šestku jako za hranicí 6000 ot./min. Aspoň pocitově je to pro model RS špičková volba. Výhodou může být i to, že benzínová eresa za sebou mívají menší nájezdy než diesely a navíc nový motor 2.0 TSI už nepotřebuje osmadevadesátku. Stačí mu benzín s oktanovým číslem 95. Jsou tu ale jistá konstrukční rizika, se kterými je potřeba počítat. Asi největší se ukrývá v selhání mechanické aretace napínáku rozvodového řetězu, částečně kvůli variabilnímu výkonu pohonu olejového čerpadla.

Výsledkem tak může být to, že se motor dokonce i potká. I ten, kdo mění olej včas po 15 000 km, zbytečně motor nepodtáčí a pohlídá si preventivní výměnu řetězových rozvodů po 90 000 km (někdo doporučuje 120 000 km, ale lepší dříve než později), se musí mít na pozoru. Na trhu se ale začínají objevovat díly a úpravy, které pomohou problémům s rozvody předcházet. Prozatím ale ještě nevíme o odolnějším rozvodovém řetězu, takže k jeho výměnám jste stejně odkázáni doživotně. Pokud ale najezdíte do 20 000 km za rok, není to zas tak strašné. Navíc tichý, kultivovaný a dynamický projev motoru vám to vynahradí. Pokud jde o převodovku DSG, ta je v RS vždy šestistupňová s tzv. „mokrými“ spojkami. Každých 60 000 km potřebuje novou olejovou náplň, pak se životnost spojek pohybuje za hranicí 250 000 km. Kompletní repase převodovky stojí zhruba 30 až 50 000 korun podle náročnosti práce. Pozor na bručivé zvuky z automatu a kolísání jeho otáček při akceleraci. To už může napovídat, že toho mají spojky dost.

Celkové hodnocení

Škoda Octavia RS je zajímavá ojetina, ale potřebuje pečlivého majitele. Výběr na trhu je veliký, takže kupujte jen prověřená auta s naprosto jasnou servisní historií. Vyhněte se vozům po tuningu, zejména načipované diesely jsou rizikové. Čipnutá auta mohou mít problém na emisích a STK a především u dieselů pak více trpí dvouhmotový setrvačník a spojky. Kdo má omezený rozpočet, ať raději hledá benzínovou Octavii RS 2.0 TFSI před faceliftem s manuálem. Sice si bere deset litrů osmadevadesátky, ale motor je trvanlivý a jede pěkně. Po faceliftu berte cokoli, jak diesel 2.0 TDI CR, tak benzínový motor 2.0 TSI jsou solidní. Důležité je pohlídat si specifické servisní úkony. A protože se bavíme o Octavii, nějak si ji vhodně zabezpečte, například zámkem řadící páky či vyhledávacím zařízením. Zvažte také, jestli nutně potřebujete auto s navigací, neboť ty se stále kradou. Škoda Octavia druhé generace bylo vždycky výborné auto a v modelu RS se ke komfortu a prostoru přidává ještě lepší dynamika. Pokud ale chcete opravdové sportovní auto, poohlédněte se raději jinde. Octavia RS je pořád spíše rodinná a moc racionální. Špatně to ale v tomto případě rozhodně není.

Foto: ŠKODA Auto

Ojetá Škoda Octavia RS II - rizikem jsou turba

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.