Škoda Yeti bylo první české SUV a nutno říci, že povedené. Je proto velká škoda, že model Yeti z nabídky zmizel a nahradil ho bezpohlavní Karoq. Takže rada pro zájemce o SUV – kupujte Yeti, dokud je ještě k sehnání.
Ojetých SUV je opravdu celá řada, jedním takovým je i Škoda Yeti. V autobazarech je o domácí SUV velký zájem, klidně můžeme říci, že se prodává samo. Při výběru je třeba mít na mysli, že se vůz vyráběl jak s pohonem předních, tak všech kol (pomocí mezinápravové spojky Haldex). Kdo chce čtyřkolku, měl by si ohlídat, že právě takový automobil kupuje. Přitom je dobré vědět, že nejde o permanentní pohon všech kol. Řešení je zde stejné jako například u Škody Octavia. Tedy pokud dojde k prokluzu přední nápravy, mezinápravová spojka Haldex se postará o připojení zadních kol. Za běžných podmínek se ale roztáčejí pouze přední kola. To pozitivně ovlivňuje spotřebu, která je nižší, než kdyby byla permanentně poháněna všechna kola. Na druhou stranu vůz nemá takové terénní schopnosti. To by však u SUV nemělo vadit, vždyť nejde o off-road.
Pohonné jednotky v praxi
Nejedna ojetá Škoda Yeti je poháněna základním motorem 1.2 TSI, který se hodí jen pro cestování na kratší vzdálenosti. Navíc u něj citelně roste spotřeba při rychlejší jízdě. Stejně jako jednotku 1.4 TSI mohou i dvanáctistovku trápit problémy s rozvody (prozradí je typické chrastění rozvodového řetězu). Čtrnáctistovka má sil dostatek, komu by to bylo málo, může sáhnout po motoru 1.8 TSI. Kdo chce ale jezdit úsporně, zvolí turbodiesel. Jenže ouha, v nabídce je pouze 2.0 TDI se značně pošramocenou pověstí a 1.6 TDI, jež se začal montovat v roce 2010. Dvoulitrový vznětový agregát může mít ve špatném stavu vstřikovače, zejména pokud má více najeto. Objevit se mohou i jiné problémy. Zájemce o starší vůz mnohdy láká dvouspojková převodovka DSG, ale právě té je lepší se vyhnout. Přibližně okolo nájezdu 150 000 kilometrů ji potkávají potíže vznikající z opotřebení. Oprava pak přijde klidně i na desetitisíce.
Na silnici
Kladem vozu je slušná nabídka místa nejen pro posádku, ale i pro zavazadla. Nákladový prostor totiž disponuje objemem 416 litrů, což bude určitě většině motoristů dostačovat. Musíte ale počítat s vyšší nákladovou hranou, což je u SUV zcela běžné. Pozitivně můžeme hodnotit i sedadla a především pak jízdní vlastnosti. Yeti je SUV, takže není určen pro nějaké dovádění v terénu. S polní cestou, lehkým terénem nebo pohybem ve sněhu si ale poradí. Tedy verze s pohonem všech kol určitě. Varianty s pouze jednou poháněnou nápravou se přirozeně dostanou na limit svých možností mnohem dříve.
Časté problémy
Vozidla někdy trápí vůle v uložení předních ramen, občas i v uložení ramen zadní nápravy. Výjimkou není opotřebená spojka nebo dvouhmotový setrvačník. Automobily se střešním oknem nezřídka trpí průnikem vody do interiéru právě okolo tohoto okna. Vznětové motorizace se mohou potýkat s vadným čidlem výfukových plynů, potíže může působit také filtr pevných částic. Před koupí automobilu je dobré věnovat patřičnou kontrolu podvozku a ujistit se, že není poškozen neopatrnou jízdou v terénu. i přes všechny možné nedostatky je ale podle nás model Yeti vynikajícím autem, navíc s velmi neotřelým designem. Jednou bude z modelu Yeti určitě ceněný youngtimer. Vzpomeňte si na nás...
LÍBILO:
- rozsáhlá servisní síť
- prostornost
- líbivý design vozu
- pomalejší pokles hodnoty automobilu
- dílenské zpracování
- pohodlné odpružení
NELÍBILO:
- mnoho ojetin jen s pohonem přední nápravy
- u 1.2 TSI citelně roste spotřeba při rychlejší jízdě
- nezřídka vyšší ceny ojetin