Na automobilovém trhu existuje zajímavý paradox. Zatímco Italové dělají skvělý design, ale kvalita jejich aut pokulhává, japonská Toyota staví nejspolehlivější auta na světě, ale nikdo se za nimi neohlédne. Alespoň za modelem Auris ne. Nechtěli by to dát dohromady? Trocha italského šmrncu by Aurisu určitě slušela.
Na trhu s ojetými vozy má totiž japonská Toyota opravdu skvělé jméno. Její modely jsou vyhlášené spolehlivostí již řadu let, což prakticky smýšlející zájemce o ojetinu láká. Jenže ouha, dobré jméno stojí za pomalým poklesem cen a motoristé toužící po toyotě si tak musejí připlatit. To se vztahuje na všechny modely, tedy i na hatchback Auris uvedený v roce 2007. Nic na tom nemění ani fakt, že vůz prošel v roce 2010 faceliftem a modernizací. Vozy vyrobené dříve si drží cenu stejně dobře jako mladší automobily. Výborná pověst zkrátka dělá své. Model Auris vyjel pouze v provedení hatchback, Corollu ale zcela nenahradil. Ta totiž zůstala ve výrobním programu automobilky ve verzi sedan. Zájemci o kombi mají smůlu, Toyota jim v nižší střední třídě nic nenabídne.
Pohonné jednotky v praxi
Nejslabší pohonné jednotky 1.33 Dual VVT-i/74 kW (od roku 2010) a 1.4 VVT-i/71 kW (do roku 2010) si s vozem dobře poradí, ale zejména ve vyšších rychlostech se mezi dravce řadit nebudou. Kdo chce jezdit svižněji, musí sáhnout po větším motoru. Narážíme tím na šestnáctistovku 1.6 VVT-i/91 kW, kterou po modernizaci nahradil agregát 1.6 Valvematic/97 kW. Starší z nich má jen pětistupňovou převodovku, což znamená, že při 130 km/h točí 4000 ot/min a to je na spotřebě znát (jde asi o 8,2 l/100 km při 130 km/h, v kombinovaném provozu cca 7,2 l/100 km). Mladší motor spolupracuje se šestistupňovou převodovkou a díky tomu má při shodné rychlostí přibližně o 500 ot/min méně. Při sto třicítce si tak řekne zhruba o 7,8 l/100 km a v kombinovaném provozu o 7,2 l/100 km.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ ZKUŠENOSTI S TOYOTOU YARIS
Auris má obecně kratší zpřevodování. To je výhodné ve městě, ale při vyšších rychlostech roste spotřeba pohonných hmot citelněji. Samozřejmě u pětistupňových převodovek to poznáte více.
Na trh přišla také zážehová osmnáctistovka o výkonu 108 kW, ale mezi ojetinami ji prakticky nevidíte. To platí i pro hybridní verzi 1.8 HSD. Za to turbodiesely nejsou výjimkou. Začínají motorem 1.4 D-4D/66 kW, který se chlubí nízkou spotřebou, jež se v kombinovaném provozu pohybuje okolo pěti litrů a při 130 km/h tuto hranici překoná asi o 0,7 l/100 km. Více výkonu nabízí jednotka 2.0 D-4D/93 kW, která si vede lépe ve vyšších rychlostech či při předjíždění. Oba turbodiesely jsou v inzerci poměrně časté, to však neplatí pro výkonný 2.2 D-4D/130 kW. Nejsilnější turbodiesel využívá jako jediná motorizace v nabídce víceprvkové zavěšení zadní nápravy. Auris nemá špatné jízdní vlastnosti, toto provedení je ale posouvá ještě dál.
Na silnici
Japonský hatchback Toyota Auris si zaslouží pochvalu za prostornost interiéru i pohodlná sedadla. Navíc i u zadních lze polohovat opěradla, což rozhodně není obvyklé. Pohodlí si tak ve voze najde snad každý. Palubní deska automobilu je pohledná a použité materiály působí hodnotně. Designem zcela ladí se ztvárněním karoserie. Co ale nemusí všem vyhovovat je parkovací brzda. Její rukojeť směřuje nahoru a obsluha proto není moc příjemná.
Zavazadelník vozu můžeme hodnotit maximálně jako průměrný. Se svým objemem 345 litrů zkrátka na víc nemá. Samozřejmě jej lze rozšířit sklopením opěradel zadních sedadel. Při tomto úkonu zajíždějí sedáky do podlahy, ale moc se neradujte. Vzniklá ložná plocha totiž není zcela rovná. Mnoho majitelů vozu upozorňuje ještě na jeden fakt, a to je nutnost více bouchnout dveřmi zavazadelníku, aby jejich zámek zaklapnul.
Jak již padlo, jízdní vlastnosti nejsou špatné. Kromě toho podvozek dobře tlumí nerovnosti, což je vzhledem ke stavu českých silnic a dálnic opravdu příznivá zpráva. Celkově se vozidlo dobře ovládá a jízda s ním je příjemná. Řízení by ale mohlo poskytovat lepší zpětnou vazbu.
Časté problémy
Ano, toyoty jsou velice spolehlivé, to ale neznamená, že nemají vůbec žádné problémy. Auris často trápí pískání brzd, kterého se většinou nezbavíte ani výměnou třecích segmentů za originální. Po čase se totiž vrátí. Situaci by nejspíš řešilo pořízení brzdových kotoučů a destiček z druhovýroby. Stejně jako u jiných aut, i zde je u turbodieselů s vysokým kilometrovým proběhem zvýšené riziko výskytu problémů se vstřikovači common railu. Častěji se u těchto motorů objevují problémy se zaneseným EGR ventilem.
Poruchy se nevyhýbají koncovým světlům, hluk při jízdě mají většinou na svědomí uvolněné tepelné štíty výfuku. Běžně se vyskytuje koroze spodku motoru u vozidel, které nemají jeho spodní kryt. Na funkci to ale nemá vliv. Kromě toho korodují také táhla řazení.