Volkswagen Passat je jedno z nejprodávanějších aut v Evropě a na českém trhu se jedná o velice populární rodinné auto. V inzerátech jsou stovky nabídek na generaci označenou jako B7 a vybrat mezi nimi slušný kus dá docela dost práce. Nejlevnější auta začínají u 120 000 Kč, ale taková mají najeto přes 400 000 km. Slušný Passat s nájezdem do 100 000 km bude stát od 250 tisíc, ale s těmi kilometry opatrně. Je běžné, ža tahle auta v prvních třech letech najedou i více než 150 000 km. Naším testem prošel Passat Variant 2,0 TDI 103kW, z roku 2014 a nájezdem 152.000km. Prodejce si tento vůz v době testu cenil na 220.000,-Kč
Benzinové motorizace budou mít ale najeto méně, ovšem nejžádanější jsou diesely. Těch je stejně v inzerátech přetlak. Benzinového Passata později špatně prodáte, neboť o ně lidé moc velký zájem nemají. Ani vrcholný šestiválec 3.6 FSI, jinak docela spolehlivý a silný motor, kupce moc neláká. Velice žádaný je především praktický kombík Variant, o sedan zas až takový zájem na našem trhu není. Jelikož je nabídka velice široká, lze si dokonce vybírat podle barev, výbavy a podobně, ale doporučujeme se zaměřit především na historii vozu a celkový technický stav.
Statistiky spolehlivosti TÜV Report Volkswagenu Passat moc nefandí. Pětiletá auta jsou s průměrným nájezdem 113 000 km (nejvyšší průměrný nájezd mezi pětiletými auty vůbec) až na 109. místě ze 131 sledovaných modelů, a 13,8% výskyt závad řadí Passat mezi málo spolehlivá auta. Přesto je Passat zpracovaný relativně dobře a tohle auto snáší i velmi vysoké nájezdy. Problémy vycházejí spíše ze zanedbané údržby a přejíždění servisních intervalů, případně jejich striktního dodržování provozovateli operativních leasingů. Najíždět 30 000 km na jednu olejovou náplň nedělá dobře žádnému autu. Pečliví majitelé si ale včasným servisem dokázali Passata vychovat ke vzorné spolehlivosti a jsou taxikáři, co mají na Passatu najeto 600 000 km a řeší jen spotřební věci jako brzdy, pneumatiky a spojku.
Populární motor 2.0 TDI je v principu velmi slušný. V Passatu je díky vyvažovacím hřídelům tichý a pružný, spotřeba se dá udržet okolo šesti litrů nafty na 100 km. Dřívější problémy s mazáním už by měly být dávno pryč, ale u vytěžovaných kusů s oddalovanými výměnami oleje hrozí přidírání vačkových hřídelí a vahadel ventilů, což může vést až ke spadnutí ventilu do válce a totální destrukci motoru. Turbo vydrží přes 300 000 km, s regenerací filtru pevných částic problémy nebývají a jeho životnost je okolo 350 000 km. Pozor ale na funkci chlazení. Pokud se motor kvůli nefunkčnímu termostatu špatně ohřívá, regenerace DPF neproběhnou a filtr za 30 tisíc korun se brzy nenávratně zaplní.
Ideální je Passat 2.0 TDI ve verzi plnící Euro 5 bez AdBlue. Servisně nejméně náročná je předokolka s manuální převodovkou, čtyřkolky a verze s automatem DSG potřebují dodatečný servis (každých 60 000 km nebo tři roky je potřeba vyměnit v DSG a v systému pohonu všech kol olej). Motor 1.6 TDI je na Passat slabý a navíc mívá problémy se vstřikováním a okruhem EGR. Z benzinových motorů lze doporučit buď základní provedení motoru 1.4 TSI (90 kW a 200 Nm) nebo rovnou plnotučný šestiválec 3.6 FSI. Zážehové motorizace by mohly mít méně najeto. Čtrnáctistovka tu má ještě choulostivější řetězové rozvody, ale jinak je to slušný motor, který potřebuje jen kvalitní palivo a pravidelný servis. Silnější verze motoru 1.4 TSI (110 kW na CNG a 118 kW na benzín) už používá složitý systém dvojítého přeplňování s turbem a kompresorem a to není na servis a opravy nic levného. Verze na CNG navíc po vysokých nájezdech mívá problémy s nádržemi na plyn.
Motor 1.8 TSI je složitá továrna na problémy, to už je lepší silnější motor 2.0 TSI se stejnou servisní náročností, ale lepší dynamikou a hlavně odolnější převodovkou. K dvoulitru se dával spolehlivější automat 6DSG. Motory s točivým momentem do 250 Nm mají sedmistupňové DSG, které po 100 000 km často vyžaduje drahou generálku za padesát tisíc. Nejspolehlivější benzinový motor je ale již zmíněný šestiválec 3.6 FSI. Klidný řidič s ním zvládne jezdit za 10 litrů na 100 km, klidně i za méně. Největší riziko je, že neopatrný kupec pořídí extrémně stočené auto. Podvodníci extrémně ojetým Passatům vymění volant, řadící páku a pedály (někdy i sedačky) a tak na první pohled neopatrný kupec nepozná, že je auto stočené z půl milionu kilometrů třeba na 150 tisíc.
Vybírejte proto jen auta nabízená zavedenými prodejci ojetin, případně rovnou kusy z oficiálních značkových prodejců automobilky. Chtějte vidět úplnou servisní historii a nebojte se připlatit si za kompletní prověření auta v servisu, případně s pomocí nezávislého mechanika. Především ale počítejte s tím, že za deset let tohle auto najezdilo minimálně 200 000 km. Cokoli s průměrným ročním nájezdem pod 15 000 km by mělo být krajně podezřelé.
Foto: favcars.com