Obyčejný kruhový objezd dává mnoha řidičům zabrat. A kruhový objezd, který má dva jízdní pruhy, je potom pro většinu českých řidičů už v podstatě neřešitelný rébus. Mnohdy se z takového kruhového objezdu stává aréna bez pravidel.
Kruhový objezd je jednou z nejběžnějších křižovatek na silnicích. I když může mít některá specifika, v Česku není důvod se ho bát. Na rozdíl od kruhových objezdů v jiných zemích, například ve Velké Británii, kde se na „kruháči“ jezdí ve spirále a z našeho pohledu v protisměru, jsou české kruhové objezdy relativně snadno zvladatelné. Přesto mnoho českých řidičů nemá s jejich projížděním dostatečnou zkušenost a mnohdy ani neznají správné postupy, jak na objezd vjet, nebo z něj vyjet. A to včetně signalizace změny směru jízdy.
Podle studie, kterou před časem uskutečnila ve Španělsku společnost Axa, dva ze tří řidičů nevědí, jak správně projet kruhový objezd. Znají sice základní pravidlo přednosti pro vozidla v objezdu, pokud je před ním umístěna příslušná dopravní značka "Dej přednost v jízdě", nebo "Stůj, dej přednost v jízdě", avšak to je zpravidla vše, co o správném projíždění objezdu vědí. Blikání je často zanedbáváno, nebo je prováděno nesprávně.
Správné pravidlo je, že se blinkr nepoužívá při vjezdu na kruhový objezd, ale až při jízdě ven z něj. Tím pomůžete ostatním řidičům za vámi i těm, kteří se chystají na objezd vjet. Je frustrující, když řidič čeká, aby mohl vjet na objezd, ale vozidla, která z něj vyjíždějí, neblikají. Tím pádem může čekání na vjezd trvat zbytečně dlouho. Avšak pokud by došlo ke kolizi při unáhleném vjetí na objezd, byla by to vaše vina. Takže raději čekejte, až auto skutečně z kruhového objezdu vyjede, nebo projede kolem výjezdu dál. Další častou chybou je blikání levým blinkrem, kterým se řidič snaží nesprávně signalizovat záměr projet na objezdu několik kol, nebo minout více výjezdů.
Samostatnou kapitolou je potom kruhový objezd, na kterém je více než jeden jízdní pruh. Často se totiž stává, že řidič jedoucí ve vnitřním pruhu, odbočí najednou a bez použití blinkru přes vnější pruh na nejbližší výjezd. V Česku ale platí, že řidič, který přejíždí na kruhovém objezdu z pruhu do pruhu, musí dávat znamení o změně směru jízdy a zároveň nesmí ohrozit ani omezit vozidlo v tom pruhu, do kterého se chystá přejet. Pokud tedy jedete ve vnitřním pruhu a chcete z kruhového objezdu vyjet ven, musíte dávat znamení o změně směru jízdy. Zároveň při tom nesmíte ohrozit ani omezit řidiče, který jede ve vnějším jízdním pruhu. Někdy se tak bohužel můžete dostat do situace, že budete muset objet kruhový objezd vícekrát.
Ale pozor, například ve Francii to je přesně naopak. Tam má zase přednost řidič vozidla, který z vnitřního jízdního pruhu vyjíždí z „kruháče“ ven. Pozor si také dejte na kruhové objezdy, které nejsou označeny značkou "Dej přednost v jízdě", nebo "Stůj, dej přednost v jízdě". I když jsou označeny jako kruhový objezd, platí zde v takovém případě pravidlo přednosti zprava. Na tyto objezdy však na českých silnicích narazíte zřídka, což je pro všechny řidiče spíše pozitivní zpráva.
Přečtěte si: Naboural jsem do vybržďovače, který od nehody ujel
Jak podle vás zvládají čeští řidiči průjezd kruhovým objezdem? Napište nám do diskuze. A jestli se vám článek líbí, pošlete ho dál. Děkujeme.