Léto bývá pro auta zátěžovou zkouškou. Dovolenkové cesty s vozy naloženými až po střechu si vybírají svou daň a motor zanášejí usazeniny. Výkon klesá. Jak „plechové srdce“ ošetřit a dostat do kondice?
Ten výkon už není, co býval… Takový pocit čas od času pozná snad každý motorista, jehož automobil je pravidelně na cestách a v plné zátěži. A když se k tomu přidají dovolené, rodinné výlety a tisíce prázdninových kilometrů navíc, motor vozu se začne ozývat. Výkon se snižuje a emise při jízdě se vesele zvyšují. Je vám tohle povědomé? Pak srdce vašeho auta trápí usazeniny.
Alarmující je fakt, že téměř polovina českých řidičů nemá o problému usazenin v motoru ani tušení. Jak ukázal průzkum agentury Median vypracovaný pro společnost Shell, naopak edukovaní řidiči seznámení s touto problematikou vědí, jaké ohrožení pro funkci motoru znamenají. Motor, podobně jako lidské tělo, potřebuje pravidelnou péči. Pokud se mu jí nedostává, jednoduše se zanáší, a to je cesta k jeho konci. Proč se v jeho útrobách vlastně hromadí usazeniny?
Počátek problému najdeme už při výrobě vozů, kdy se automobilové značky přizpůsobují emisním normám a s nimi související potřebou snižovat spotřebu paliva. Jednotlivé součásti motorů se zmenšují a palivo musí odolávat vyšším teplotám i tlakům. Samotné spalování nafty a benzínu je tak méně dokonalé. Palivový trakt, písty válců a vstřikovače se postupně zanášejí jemným filmem, s nímž si nedokáží poradit ani regenerační cykly motoru.
První pomoc na pumpě
Je to jako syndrom vařené žáby. Usazené částice postupně ucpávají útroby, spalovací směs je chudší, auto se stává hlučnějším, spotřeba roste, ale jeho výkon v tichosti slábne… Co s tím dělat, i když nejste odborníci z motoristického odvětví? Pomoc je mnohem snazší, než si možná myslíte.
Způsobů, jak se zbavit usazenin v motoru, existuje více. Pokud už je situace vážná, zafungovat může specializovaný zákrok autoservisu, který motor dekarbonizuje. Mechanické i chemické čištění je však náročný úkon s nemalou finanční investicí. Abyste se nedostali až do této fáze vyžadující zásah automechanika, můžete začít například na pumpě.
Dekarbonizovat motor velmi účinně totiž dokáží paliva s obsahem čisticích aditiv, kterými se od sebe benzín a nafta jednotlivých značek významně liší. Základ benzínu a nafty je tvořen primárně palivem z rafinerie, které musí splňovat mnoho technických požadavků. Nastavené normy však řeší primárně to, aby motor správně fungoval. Životnost motoru a snižování tvorby usazenin ovlivňují až právě aditiva.
Vyvíjí se roky
Vývoj aditiv je přitom běh na dlouhou trať a celý proces zabere několik let. Po laboratořích následují zkoušky a prověrky jejich účinků v různých typech motorů od více automobilek. V Česku nabízí společnost Shell jako jediná aditiva vyvinutá na základě vlastního výzkumu a vývoje, který probíhá v technologickém centru v německém Hamburku. Odehrává se v různě náročných podmínkách včetně závodů Formule 1. Výsledkem tohoto vývoje a testování je, že aditivované palivo Shell účinkuje stejně v různých typech motorů, a to v nových i starších.
Jak přesně aditiva pomáhají a vrací motoru jeho původní výkon? O tom si můžete přečíst podrobné informace a doporučení technických expertů na portálu www.stopusazeninam.cz. Navíc také zjistíte, jak je možné bojovat s usazeninami pomocí změny vlastních návyků při řízení. V boji za čistý motor radí odborníci na vývoj paliv ze společnosti Shell a experti ze společnosti SGS, kteří stojí za komplexním hodnocením kvality paliv Pečeť kvality a portálem www.dobrapumpa.cz.