Není šipka jako šipka. Městská policie reaguje na článek o zelených šipkách na křižovatce

Foto: Jiří Soukup

Kdo má přednost, svítí-li na semaforu zelená šipka? Záleží na tom, o jakou šipku jde. Není totiž šipka jako šipka a k jejich záměně, reps. k nepochopení a nesprávnému vyložení konkrétního signálu, může dojít relativně velice snadno.


Náš nedávný článek o tom, kdo má přednost při odbočování vlevo, resp. vpravo, na jedné konkrétní křižovatce v Praze, vyvolal u čtenářů nebývalý ohlas. Jejich názory se v drtivé většině shodovaly v tom, že autor článku nezná dopravní předpisy. Přiznáváme, že vyloučeno to není, nicméně pravda bude spíše taková, že při dotazu na konkrétní situaci na konkrétní křižovatce, nebylo se strážníkem dostatečně jasně vysvětleno, jaké šipky v daný okamžik na semaforech svítily. Ona totiž není šipka jako šipka.

Městská policie Praha vysvětluje

Na základě komunikace s Irenou Seifertovou, vedoucí Kanceláře ředitele komunikace s médii a veřejností Městské policie hlavního města Prahy, jsme obdrželi podrobné vysvětlení, jak to se šipkami na semaforech ve skutečnosti je. Vysvětlení přetiskujeme v plném znění:

„Signál se zelenou směrovou šipkou nebo šipkami“ dle § 70 odst. 2 písm. e), kdy směřuje-li zelená šipka vlevo, neplatí pro odbočení vlevo § 21 odst. 5 z.č. 361/2000 Sb. (řidič v tomto případě nemá povinnost při odbočení vlevo dávat přednost protijedoucím vozidlům). Tato protijedoucí vozidla ostatně budou mít zcela jistě na svém semaforu signál červeného světla. Jde o klasickou trojbarevnou soustavu, viz obrázek.  

Obdobná situace, kdy řidič nemusí při odbočení vlevo dávat přednost protijedoucím vozidlům, nastává, svítí-li signál "Signál pro opuštění křižovatky" (dle § 70 odst. 2 písm. c), umístěný v protilehlém rohu křižovatky.

Jiná situace nastává při užití signálu „Doplňková zelená šipka“ svítící současně se signálem s červeným světlem. Zde má řidič možnost pokračovat v jízdě jen ve směru, kterým šipka nebo šipky ukazují; přitom řidič musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím ve volném směru a útvarům chodců jdoucím ve volném směru; přitom nesmí ohrozit ani omezit přecházející chodce.

Z toho vysvětlení vyplývá, že v konkrétním případě, který jsme v článku popisovali, tedy na křižovatce Nedokončená – Českobrodská, by měli mít přednost řidiči odbočující vlevo z ulice Broumarská do ulice Českobrodská před těmi, kteří z Nedokončené odbočují vpravo do ulice Českobrodská. Toto platí samozřejmě v okamžiku, kdy všichni dodržují pokyny světelné signalizace.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.