Líbil by se vám tenhle „citrón“ v garáži? Škodovka představila studii Joyster již v roce 2006

Foto: ŠKODA Auto

Škoda, že se do výroby tahle studie v původní podobě nedostala. Určitě by dnes dělala radost mnoha šťastným majitelům. Radost byla totiž hlavní myšlenkou designové studie Joyster, kterou automobilka Škoda ukázala na autosalonu v Paříži již v roce 2006.


Auto pro život a pro radosti, které život nabízí. Takové bylo heslo spojené se studií Joyster, kterou přivezla značka Škoda na podzimní autosalon do Paříže v roce 2006. „Tehdejší šéfdesignér Jens Manske chtěl navrhnout auto speciálně pro Paříž. Měla z něj být cítit láska, krása, emoce,“ vzpomíná Jiří Hadaščok, designér, který měl na starost třeba exteriér modernizovaného modelu Fabia z roku 2018.

Joyster byl zlomový vůz v jeho kariéře. „Do té doby jsem pracoval jako modelář, například na konceptu Škoda Yeti z roku 2005. K dalšímu konceptu, kterým byl Joyster, jsem přinesl Jensi Manskemu svoje návrhy a on mě hned zařadil do jednoho ze tří týmů, které připravovaly návrh, jak bude auto pro Paříž vypadat. Můj návrh sice neprošel, vyhrála podoba navržená kolegou Janem Tučkem, ale to vůbec nevadilo, dostal jsem díky tomu práci exteriérového designéra, což byl můj splněný sen.“

ŠKODA Auto návrhem třídveřového kompaktního hatchbacku ukázala nejen svou představu o tom, jak by mohl vypadat malý vůz budoucnosti, ale naznačila také možný směr vývoje řady prvků či řešení typických pro vozy Škoda. Už citronově žlutý lak karoserie dával tušit, že tohle nebude žádné auto pro usedlé manažery, ale vůz pro dynamické mladé lidi.

Díky svým proporcím působí Joyster širší než ve skutečnosti je. Sportovní nádech mu dodávají krátké převisy karoserie, dopředu posunutá boční linie kabiny, robustní rozšířené blatníky a také velká kola z lehkých slitin, která se svými rozměry vymykala tehdejšímu standardu této kategorie.

Stejně jako předchozí studie Roomster a Yeti má i Joyster velkorysé prosklení, které umocňuje zatmavení A sloupků karoserie. Na výraznou masku chladiče navazují nízké světlomety s LED technologií.

Pod panoramatickou prosklenou střechou se v interiéru skrývají čtyři samostatná anatomicky tvarovaná sedadla. Pasažéři mají kolem sebe spoustu bohatě dimenzovaných odkládacích prostor, které pojmou laptop nebo digitální kameru. Boxy instalované na zadní straně předních sedadel jdou dokonce i vyjmout z úchytů a díky integrovaným popruhům použít jako batohy.

Uprostřed palubní desky je na místě audiosoustavy schránka pro zasunutí tenkého notebooku. Počítač slouží řidiči i mimo vozidlo jako záznamové médium pro video, hudbu nebo jako digitální diář. Návrh počítal s tím, že po zasunutí do palubní desky by se přes počítač ovládala i řada funkcí v autě, jako třeba audiosoustava nebo ambientní osvětlení.

Ze studie Yeti bylo částečně převzato originální řešení zadních dveří, které jsou rozdělené na dvě části. Spodní díl se vyklápí ve dvou polohách. První část vodorovně navazuje na podlahu zavazadlového prostoru. Z vnitřní strany víka pak jde jednou rukou vyklopit druhý stupeň, který se upevní v mírně dozadu skloněné pozici. Tím se zadní dveře promění v lavici s nosností až 150 kg, určenou pro dvě osoby. Sedáky a opěrky pro záda jsou čalouněné. 

Se sériovou výrobou se už od počátku nepočítalo,“ vzpomíná Jiří Hadaščok. „Chtěli jsme ale ukázat, jak by mohl vypadat tzv. A-entry model, tedy první auto, které by si pořídili mladí lidé nebo mladá rodina. I když nešlo o předobraz nějakého sériového vozu, řada prvků se později na vozech Škoda objevila. Do výroby se například dostal design kol, která byla použita pro modely Roomster Scout a Fabia Scout. Velká prosklená plocha, která na zádi přechází od střechy přes zadní okno až po víko kufru, pak byla použita v modelu Rapid Spaceback. I hranatější maska chladiče se později prosadila v dalších modelech Škoda.“

A jaký vlastně má smysl dělat studie vozů, s jejichž výrobou se nepočítá? Všechno má svůj smysl. Lidé ve vývoji i ve vedení firmy mají nějaké představy, vize, kam by se měly modely Škoda vyvíjet. Můžeme o tom diskutovat, ale dokud nějaké řešení reálně neexistuje, neposouvá to firmu dál. Je potřeba zkoušet různé nápady. Design je navíc i taková laboratoř nových technologií. Bez něj by nevzniklo mnoho věcí. Příkladem jsou třeba světla. Kdyby designéři nenavrhovali úzká světla, nebyl by tlak na vývoj nových technologií, aby se světla mohla zmenšovat. Bez designu bychom tak třeba dnes neměli moderní diodová světla.

Jak se vám Joyster líbí? Chtěli byste ho mít ve své garáži? Napište nám do diskuze.

Líbil by se vám tenhle „citrón“ v garáži? Škodovka představila studii Joyster již v roce 2006

ŠKODA Auto

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.