Auta pro hasiče, zdravotníky nebo policisty musí být spolehlivá a odolná, přitom výkonná, rychlá a bezpečně ovladatelná. Vozy značky ŠKODA se v takové službě osvědčují už přes sto let. První byla Voiturette typu C už v roce 1906
Jako první se do služby v roce 1906 přihlásila VOITURETTE typu C s prodlouženým rozvorem, která sloužila jako vojenský sanitní speciál pro přepravu čtyř nosítek pro zraněné, po dvou ve dvou patrech. Výroba sanitních a hasičských vozů se pak výrazně rozjela za první světové války: spolehlivých sanitních automobilů Laurin & Klement opouštělo mladoboleslavskou továrnu kolem stovky ročně.
Vozy Laurin & Klement sloužily například jako vojenské sanitky
Před druhou světovou válkou se pro stavbu sanitek používaly podvozky všech kategorií vozů ŠKODA, nejmenší byl jen 3 850 mm dlouhý litrový POPULAR 995 Liduška, větší rychlost, prostornost i komfort nabídly větší modely RAPID, FAVORIT a SUPERB o rozvoru až 3 415 mm. Na podvozcích stejných modelů vznikaly v Mladé Boleslavi i lehké otevřené „pohotovostní karoserie“, z nichž mohli například četníci či celní „financové“ snadno vyskákat například při pronásledování pachatele. Hasiči dostali k dispozici širokou paletu moderních užitkových vozů ŠKODA, vrcholících modely 606 a 806, tedy šestiválců s nosností 6 či 8 tun.
Foto: ŠKODA Auto
Škoda Favorit 904 ve službách nemocnice v Třebíči
V květnu 1946, rok po skončení války, odstartovala ve Vrchlabí výroba sanitek na podvozcích ŠKODA 1101/1102 „Tudor“. Jedenáctistovky o výkonu 23,5 kW jezdily 90-100 km/h a životy zachraňovaly dokonce i v egyptské Káhiře. Obratný kompaktní „Tudor“ měl dělicí přepážku vedle řidiče vyklenutou vpřed, aby se dovnitř vešlo lehátko. Zdravotník používal sklopné sedátko. Bezpečnostní složky po světě oceňovaly „bojové tudory“ ŠKODA 1101 P (policejní), které v rukách zkušeného řidiče a na vhodných pneumatikách dokázaly v terénu i bez pohonu všech kol pravé divy.
Foto: ŠKODA Auto
Poválečná ŠKODA 1101 jako sanita v Egyptě
Před 70 lety začala z Kvasin vyjíždět 4,6metrová sanita odvozená z kombi ŠKODA 1200 STW, do níž se vedle sebe vešla dvě lehátka. V roce 1961 převzaly štafetu sanitní vozy ŠKODA 1202, k inovacím patřilo třeba doplnění zadního listového pera dvěma vinutými pružinami. Ovšem nejrozšířenějším sanitní vozem automobilky se stala až ŠKODA 1203, legendární „dvanáctsettrojka“ s bezkapotovou karoserií vnitřního objemu přes 5 m3 při celkové délce jen asi 4,5 metru.
Foto: ŠKODA Auto
Škoda 1203 měla mnoho úprav, ale klasická byla především sanita
Zásadní kvalitativní skok znamenal na konci 80. let minulého století nástup nové generace vozů ŠKODA s motorem napříč u poháněných předních kol. To umožnilo snížit podlahu v zadní části automobilu a vytvořit prakticky libovolnou nástavbu. ŠKODA FAVORIT 788 z roku 1992 zůstala sice jen u prototypu, ale kombi FORMAN a FORMAN PLUS (1990-1995) už do běžného provozu v nemocnicích nastoupily. Následovaly sanitní verze modelu FELICIA COMBI (1995-2001) a po roce 1998 i OCTAVIA COMBI.
Foto: ŠKODA Auto
Laurin & Klement MF (1919)
Osobních a lehkých užitkových automobilů na podvozku luxusních automobilů L&K řady Mf a Mg bylo v období 1917-1923 vyrobeno celkem 176 kusů. Jednu z mnoha variant představovala hasičská nástavba. Mohutný čtyřválec 4 713 cm3 s tehdy impozantním výkonem 50 koní (36,8 kW) zkrátil díky maximální rychlosti 90 km/h dojezdový čas na místo požáru.
ŠKODA 1201 Ambulance (1957)
Na bázi vozu Š 1201 STW vznikla série ambulancí o vnějších rozměrech 4 620 x 1 680 x 1 600 mm, těžících z předností robustní konstrukce rámového podvozku s celokovovou karoserií a komfortního odpružení nezávisle zavěšených kol. Motor 1 221 cm3/45 k (33,1 kW) zrychlil ambulanci vážící jen 1 190 kg na 110 km/h. Vystavený vůz ze soukromé sbírky sloužil na Šumpersku u záchranné služby, od běžných sanitek pro převoz pacientů se lišil delší karoserií i dvoudílnými zadními dveřmi.
ŠKODA 120 VB (1986)
„Stodvacítka“ nabídla oproti předchůdci ŠKODA 110 především větší ochranu posádky a modernější design. Čtyřválec 1 174 cm3/50 k (36,7 kW) byl uložen u poháněných zadních kol. Tato koncepce byla výhodná nejen ve stoupáních na kluzkém povrchu, ale osvědčila se i v rally. Původní modré karoserie vozů VB (československá Veřejná bezpečnost) s bílými pruhy byly v letech 1975-1979 postupně nahrazovány žluto-bílým provedením s černými nápisy VB. Taková je i ŠKODA 120 ze soukromé sbírky.
ŠKODA 788 (1992)
Z karosářských verzí nového vozu s pohonem předních kol byl v sériové výrobě realizován hatchback (FAVORIT, od 1987), kombi (FORMAN) a lehký užitkový vůz (PICK-UP). Fázi prototypů neopustily alternativy jako lehký užitkový automobil Š 786 s rozvorem 3100 mm a částečně prosklenou nástavbou, určenou pro přepravu tělesně postižených osob ani zde vystavená sesterská sanitní verze s označením ŠKODA 788, jeden z řady prototypů a sportovních vozů uchovávaných v depozitářích ŠKODA Muzea.
ŠKODA FELICIA COMBI LX Policie ČR (1996)
Populární FELICIA COMBI (1995-2001: 351 905 ks) se díky vyváženému poměru užitných vlastností včetně zavazadlového prostoru objemu 447-1 366 l stala nejen oblíbeným rodinným vozem. Policie České republiky používala více než 5 500 kusů tohoto lehkého, obratného, spolehlivého a v provozu nenáročného kombi o délce 4 205 mm. FELCIA COMBI sloužila také v různých zemích u pošty či telekomunikací.