Volvo 960, představené v roce 1990, je posledním zástupcem tradiční linie velkých, zadokolkových sedanů a kombi švédského výrobce. Tento model se stal nástupcem řady 700 a přinesl několik významných vylepšení.
Výroba modelu 960 probíhala od roku 1990 až do roku 1998, kdy byl vůz inovován, dostal nové jméno - Volvo S90 (sedan) a V90 (kombi), a nakonec nahrazen modernějšími modely. Volvo 960 bylo navrženo s ohledem na maximální bezpečnost a pohodlí, což je znakem celé značky Volvo. Tento vůz byl vyráběn v továrnách v Torslandě ve Švédsku a Gentu v Belgii.
Zajímavosti a bezpečnostní inovace
Volvo 960 bylo plné technických inovací, které se odrazily na jeho výkonu, bezpečnosti a komfortu. Volvo 960 bylo například jedním z prvních vozů, které byly vybaveny systémem SIPS (Side Impact Protection System) – konstrukce, která výrazně zvyšovala ochranu při bočním nárazu. Volvo 960 bylo navíc vybaveno pokročilým brzdovým systémem s ABS, který zvyšoval bezpečnost při nouzovém brzdění. Vůz nabízel moderní elektronické systémy, jako například klimatizaci, elektrická okna a zrcátka, a vyspělý audio systém. Pokročilý systém zadního víceprvkového zavěšení Multilink II zajišťoval lepší ovladatelnost a komfort při jízdě.
Design a komfort
Model 960 byl známý svým prostorným a luxusně zařízeným interiérem. Vůz nabízel kožené čalounění, dřevěné dekory a vysoce kvalitní materiály, což mu dodávalo prémiový vzhled a pocit. Ostatně, pocit prémiovosti čiší z tohoto vozu i dnes, skori 35 let od zahájení jeho výroby.
Řadový šestiválec pod kapotou
Volvo 960 bylo prvním modelem značky, který využíval zcela nový řadový šestiválcový motor, což byl významný krok od předchozích čtyřválcových motorů používaných v řadě 700. Tento motor byl jedním z hlavních technologických pokroků, které Volvo 960 přineslo ve srovnání s předchozími modely. Třílitrový řadový šestiválec s označením B6304F byl jedním z hlavních motorů nabízených pro Volvo 960. Nabízel výkon kolem 204 koní (151 kW) a byl známý svým hladkým chodem a relativní tichostí. Později byla dostupná také 2,5litrová varianta tohoto řadového šestiválce s označením B6254F, která nabízela nižší výkon než 3,0litrová verze, ale stále poskytovala dobrý výkon a spolehlivost. Tyto motory byly považovány za robustní a spolehlivé, což přispělo k celkově pozitivní reputaci modelu 960.
Automatická i manuální převodovka
Většina modelů Volvo 960 měla čtyřstupňovou automatickou převodovku. Přesněji, automobily vyráběné v prvních letech produkce (1990-1994) používaly čtyřstupňovou automatickou převodovku AW71, zatímco modely vyrobené po roce 1994 mohly být vybaveny modernější čtyřstupňovou automatickou převodovkou AW40 s elektronickým řízením. Jinou možností byla pětistupňová manuální převodovka, která byla dostupná v některých variantách tohoto modelu, což mohlo vést k nedorozumění ohledně dostupnosti pětistupňové automatické převodovky.
Ceny v České republice
Aktuální ceny Volva 960 na českém trhu se liší v závislosti na stavu vozidla, roku výroby a vybavení. Zachovalé kusy z poloviny 90. let se pohybují v rozmezí 50 000 až 150 000 Kč. Vzácnější a lépe vybavené verze mohou dosáhnout i vyšších částek, zejména pokud jsou v původním stavu a s nízkým nájezdem kilometrů.
Závěr
Volvo 960 zůstává ikonou mezi klasickými vozy této švédské značky. Jeho bezpečnostní inovace, komfortní interiér a technické pokroky z něj činí nejen zajímavý sběratelský kousek, ale i spolehlivý a pohodlný vůz pro každodenní použití. Ačkoli jeho design může působit konzervativně, v jádru jde o technologicky pokročilý a velmi dobře navržený automobil, který stále nachází své místo na silnicích a v srdcích motoristických nadšenců.