Stáří vozidla hraje často při výběru ojetého auta zásadní roli. Podle Martina Pajera, ředitele společnosti Cebia, se ale stáří aut přeceňuje a opomíjí se jiná důležitá věc. Co to je a proč by stáří nemělo být při volbě vozu samo o sobě klíčové?
V poslední době se hodně diskutuje stáří aut. Dováží se k nám stará auta a lidé je kupují. Vidíte v tom problém?
Máte pravdu v tom, že se k nám dováží hodně starých aut. V kategorii osobních vozů je letos přes 23 % z nich starších 15 let. Přesto ale jejich průměrné stáří dosahuje jen 10,5 let a průměrné stáří všech prodávaných ojetých vozů bez ohledu na jejich původ činí 9,7 let. Je to málo, nebo hodně?
To je otázka. Je to tedy podle vás málo, nebo hodně?
Víte problém je v tom, že se sice lidem vyčítá, že kupují stará auta, ale každý na nové auto nebo na zánovní či mladou ojetinu nemá peníze. To je realita. A ne každý ji potřebuje. Pokud chcete auto na to, abyste si zajeli jednou za týden nakoupit a občas na návštěvu, je to jiné, než pokud sháníte auto, kterým budete jezdit každý den do práce. Realitou je také to, že není dostatek nových a mladých aut na to, aby je mohli mít všichni. Samozřejmě by to bylo skvělé, ale o tom můžeme jenom snít. Podle mne se lidé až příliš zaměřují na stáří aut a opomíjejí přitom něco, co je mnohem důležitější.
Co je podle vás důležitější, než stáří auta?
Lpět na roku výroby není úplně vždy rozumné. Je lepší desetileté auto, nebo třináctileté? Většina lidí teď řekne desetileté. Ale zeptám se vás takhle: co když to desetileté auto má za sebou havárii a bylo nekvalitně opravené, zatímco to třináctileté bylo dobře udržované a servisované, byť třeba nějakým menším poškozením mohlo projít také. Tak které je lepší teď?
Z pohledu zákazníka to starší.
I z pohledu bezpečnosti na silnicích. Nejdůležitější je vždy technický stav a bezpečnost vozidla. Kolik lidí si zkontroluje, zda má auto funkční airbagy? Nebo lépe řečeno, zda vůbec nějaké má, pokud je mít má. A takových věcí je více.
A není těch havarovaných a špatně opravených aut více právě mezi těmi staršími vozy?
Máte pravdu, že u nich se to více čeká, ale spousta takových aut je právě mladších. Je to z toho důvodu, že jsou atraktivnější, dobře a rychleji se prodávají, a navíc na nich prodejce vydělá mnohem více peněz. Viděli jsme i roční, dvouletá či tříletá auta, která byla v Německu havarovaná a pak opravená a převezená do Česka jako vozidla v perfektním stavu, v minulosti nehavarovaná. To, co jsem chtěl říci, je, že s takovými auty se můžete setkat v jakémkoli stáří a prověřit si jejich minulost a vědět, že jsou bezpečná, je důležitější, než zda jsou stará například deset či třináct let.
Jsou tedy více riziková auta ze zahraničí?
Obecně ano. Ale opět platí, že každý nemůže mít auto s tuzemským původem, protože těch aut tolik není. Auto ze zahraničí nemusí být špatná volba, jsou mezi nimi i kvalitní vozy, ale je potřeba si dát pozor a prověřit si ho. To ale platí i u aut s českým původem, navíc stejně jako německý se i ten český často falšuje. U pětiny aut kupující vůbec nevědí, odkud auto pochází.
Vraťme se ještě k tomu stáří. Není důležité, aby lidé kupovali mladší auta z důvodu emisí a snížení uhlíkové stopy?
To samozřejmě je, vůbec to nerozporuji. Na druhou stranu jsme podle dat z STK zjistili, že ta starší auta s vyšší uhlíkovou stopou toho oproti těm mladším moc nenajedou. S postupným stářím klesá průměrný roční kilometrový nájezd. Těm, kteří jedou s autem občas na nákup, může stačit starší ojetina. Ti, co auto používají denně třeba pro cestu do práce, si kupují naopak mladší ojetiny. Díky přesným datům jsme zjistili, že polovinu kilometrů v Česku za rok najedou auta do osmi let stáří. Tedy ano, mladší auta jsou lepší, ale ten problém se stářím vozidel není tak velký, jak se na první pohled může zdát.
Takže klidně starší auto, ale hlavně bezpečné. Jak člověk zjistí, že je auto bezpečné?
V první řadě by si měl zkontrolovat jeho historii. Může to udělat online na www.cebia.cz a během pár minut se dozvědět, zda nemá auto stočený tachometr, zda bylo havarované či poškozené, má možnost vidět i fotografie vozu po havárii a vyčíslení škody pojišťovnou, dozví se skutečné stáří vozidla, jeho pravý původ, zda není odcizené či zatížené financováním, zda nejezdilo jako taxi, jak bylo v minulosti inzerované a řadu dalších důležitých informací. Pak je důležité si informace pro sebe vyhodnotit.
Co tím myslíte?
Například pokud zjistí, že auto mělo nějaké poškození či bylo havarované, musí se rozhodnout, zda o něj má zájem. Někdo by možná řekl, že havarované rozhodně ne, ale opět je realita taková, že stejně jako každý nemůže mít nové auto, nemůže mít každý ani nehavarované, nebo nepoškozené auto. Tolik nepoškozených aut na trhu není. U desetiletých aut je po havárii či poškození šest z deseti. Pokud o auto stále bude mít zájem, měl by si nechat v nezávislém servisu zkontrolovat, jak bylo opravené, a může zkusit i domluvit lepší cenu s prodejcem, který třeba o havárii vůbec nevěděl, nebo ji chtěl před ním zatajit.