Jaké je neprodávanější auto v českých autobazarech? Škoda Octavia. Ojetá Octavia láme prodejní rekordy snad ve všech provedeních, motorizacích i barvách. Proč tomu tak je? Je tohle auto skutečně tak skvělé?
Ano, ojetá Octavia láme prodejní rekordy snad ve všech provedeních, motorizacích i barvách. Je to prostě synonymum pro kvalitní vůz s poměrně vysokou užitnou hodnotou. Jen je potřeba dát velký pozor na původ vozu a jeho technický stav. Na trhu se totiž objevují i velmi nekvalitní vozy, například taxíky z Madridu, nebo vozy z italských půjčoven. A proč je vlastně „oktávka“ tak žádaná? Byla první škodovkou, která vznikala od samého počátku pod taktovkou koncernu Volkswagen. Pro domácí řidiče byla Octavia svého času vysněným automobilem a je jím lastně dodnes. Každoročně se totiž objevuje na špici prodejních statistik jak nových, tak ojetých vozů.
Dobrou volbou u první generace Octavie je agregát 1.6/74 kW nabízený od roku 1997 (později o výkonu 75 kW). Jde o povedený osmiventilový motor s rozumnou spotřebou
Martin Foltýn; CarTrax
Liftback Škoda Octavia se veřejnosti poprvé představil v roce 1996. Českým motoristům přinesl doposud nevídaný vnitřní prostor i techniku, o níž si dříve mohli nechat jen zdát. Zavazadelník nabídl neuvěřitelný objem i skvělý přístup, čehož si majitelé vozu cení dodnes. Pohled na prostor pro posádku se ale rychle změnil. Na zadních sedadlech totiž mnoho místa nenajdete. To ostatně platí i pro verzi kombi, která se na trh dostala o dva roky později. Objem zavazadelníku byl ale opět překonán. V témže roce se do vozidel začala montovat také nová palubní deska. Nejprve ji dostala nejvyšší výbava SLX, později se dostala i do ostatních verzí.
Rok 1999 přinesl také kombi v provedení 4x4. Pohon všech kol je zde řešen mezinápravovou spojkou Haldex. K připojení zadních kol tedy dochází až při prokluzu těch předních – nejedná se tedy o permanentní čtyřkolku. První generace Haldexu však pracuje se značnou prodlevou, při koupi ojeté škodovky s tímto pohonem je tedy potřeba důkladná prohlídka a zkušební jízda . V roce 1999 přišlo na trh také luxusní provedení Laurin & Klement.
První zásadní modernizaci absolvoval model Octavia v roce 2000. Do prodeje se dostal také sportovně laděný liftback RS s přeplňovaným motorem 1.8 T o výkonu 132 kW. Combi 4x4 s motorem 1.9 TDI/66 kW dostalo šestistupňovou převodovku, což byla premiéra šestikvaltu ve škodovce. Následující rok vyrazil k zákazníkům také liftback 4x4. V roce 2003 se objevilo kombi ve sportovním ladění RS. Octavia druhé generace přišla na trh v roce 2004. První řada se ale vyrábět nepřestala. S přídomkem Tour vydržela v nabídce až do roku 2008.
Pohonné jednotky v praxi
Úlohu základního motoru dlouho plnila osmiventilová šestnáctistovka. Nejprve šlo o agregát 1.6/55 kW, který má ale s Octavií dost práce. Ve vyšších otáčkách ztrácí dech a výfukový systém až abnormálně podléhá korozi a praská vlnovec výfuku. Daleko lepší volbou je agregát 1.6/74 kW nabízený od roku 1997 (později o výkonu 75 kW). Jde o povedený osmiventilový motor s rozumnou spotřebou. Nějakou extra dynamiku od něj ale nečekejte.
Později se stal základní pohonnou jednotkou agregát 1.4/44 kW, ten má ale s autem opravdu hodně práce. Trochu lépe je na tom později nabízený motor 1.4 16V/55 kW, ale ani zde zázraky nečekejte. Šestnáctistovka o výkonu 74 či 75 kW je rozhodně lepší volbou. Předčí i dvacetiventilovou jednotku 1.8 20V/92 kW. Jde totiž o nepružný motor s vysokou spotřebou. Jeho přeplňovaná provedení 1.8 T/110 kW a 1.8 T/132 kW ve verzi RS pracují po všech stránkách mnohem lépe. "Všechny osmnáctistovky mají stejné problémy. Častěji se u nich objevují vadné zapalovací cívky a u vozidel s vysokým kilometrovým proběhem vás mohou potkat potíže s turbodmychadly. Jednotka 2.0/85 kW se na trhu nevyskytuje často. Vzhledem k objemu výkonem neupoutá a navíc se nezřídka potýká s únikem i zvýšenou spotřebou oleje. Nepotěší ani vyšší spotřebou benzinu," popisuje některé nedostatky vybraných motorizací Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou prověrkou ojetých vozidel.
Velkému zájmu se těší vznětové varianty, zejména ty přeplňované. Atmosférický motor 1.9 SDI/50 kW je sice vyhlášený nezmar, ale i louda, takže může uspokojit jen opravdu nenáročné řidiče. Jeho předností je stejně jako u turbodieselů velice nízká spotřeba.
Agregát 1.9 TDI/66 kW zvolí motoristé co nikam nespěchají, ani ten totiž neoplývá temperamentem. Ostatní „té-dé-íčka“ si však s vozem snadno poradí. Za nejzdařilejší je považován motor 1.9 TDI/81 kW. Je totiž silný a nejspolehlivější, i když ne nejkultivovanější. Turbodiesely o výkonu 74 a 96 kW někdy trápí vadná turba, všechny diesely se potýkají s problematickými váhami vzduchu. Mnoho nevydrží ani dvouhmotový setrvačník, zejména v motorizaci o výkonu 96 kW má krátkou životnost.
Na silnici
Zatímco z počátku výroby byla palubní deska nevzhledná a z levně působících plastů, později uvedená palubní deska vypadá dobře i dnes. Cestující na předních sedadlech mají místa dostatek, sedačky jsou pohodlné a rozměrově vyhovující. Pasažéři vzadu ale pocítí nedostatek prostoru v oblasti kolen – je ho zde opravdu málo.
Výhodu auta představuje zavazadelník. V liftbacku má objem 528 litrů, kombi přepraví dokonce 548 litrů nákladu v základním uspořádání. K zavazadlům v obou automobilech je přitom výborný přístup. V kombi nic neobvyklého, liftback těší z rozměrné výklopné zadní stěny.
Podvozek zajistí příjemný cestovní komfort, ale i dobré jízdní vlastnosti. Kladně hodnotíme jak řazení a řízení, tak i práci brzd. Verze RS sice má tvrdší naladění podvozku, což s sebou nese i vylepšení jízdních vlastností, ale ani tak se o chrup bát nemusíte. Jde o vůz, kterým hravě odvezete rodinu na chatu a pak si můžete vyrazit užívat na klikaté okresky. Žádné brutálně sportovní nastavení nečekejte, jde jen o sportovnější ladění.
Časté problémy
Občas se objevují vozidla se zvlněnými brzdovými kotouči nebo vůlemi v uložení předního příčného stabilizátoru. Mnoho automobilů má zatuhlý mechanismus stěračů. Někdy se jej podaří rozhýbat, jindy je třeba přistoupit k výměně. Výjimkou nejsou ani vytlučené čepy přední nápravy nebo závady elektrického ovládání oken. Vozidla z počátku výroby mohou být napadena korozí. Vyskytují se také poruchy vnějšího osvětlení, kombíky někdy mají opotřebené zadní tlumiče pérování. Následkem přetěžovaní se u nich můžete setkat i s vadnými ložisky zadních kol.
Interiér platí za odolný. Výjimkou je pouze pojistka ruční brzdy, která u některých vozidel vypadává. Zpravidla jde o automobily s vysokým kilometrovým proběhem. U takových zbystřete i v případě, že mají pohon všech kol. Diferenciál může být nadměrně opotřeben a následkem toho se může kousat v zatáčkách nebo při couvání.