Pouze 4 procenta řidičů uvádí, že by zaparkovali kdekoliv. Ostatní řidiči se nejvíce obávají podélného parkování. V oblibě však není ani couvání kolmo k chodníku, nebo vyjíždění z úzkého parkovacího slotu.
Parkování je totiž velkým problémem pro velkou část řidičů. A je úplně jedno, jestli se jedná o řidiče z Prahy, Brna, Vídně, nebo třeba z Londýna. A právě z Velké Británie pochází průzkum, který realizovala ŠKODA UK. Průzkum zjistil, že britští řidiči nejvíce nesnáší podélné parkování, kterého se záměrně vyvaruje 43 % dotázaných. Na druhém místě se umístilo parkování vzad do kolmého slotu (21 %) a parkování do úzkého slotu, ze kterého bude následně potřeba vycouvat (14 %).
Měl jsem přítelkyni a ta parkovala jen na místech, kam by se vešel kamion. Je ale pravda, že pokud člověk nemá aspoň trochu prostorové představivosti, podélné couvání pro něj bude velmi složité
Kajan Čiko; čtenář webu TestyOjetin.cz
Z celkového počtu dotázaných 73 % uvedlo, že by se vzdalo parkování na určitém místě, protože parkovací manévr by pro ně byl příliš složitý. Raději by se přesunuli a hledali jiné místo. Pouze 4 % řidičů uvedlo, že by nemělo s parkováním žádné problémy. Průzkum společnosti Škoda UK také ukázal, jak důležitý je pro řidiče parkovací asistenční systém. Téměř 55 % dotázaných totiž uvedlo, že je to pro ně nezbytná součást výbavy automobilu.
Respondenti byli také dotázáni na nejvíce ceněné parkovací asistenty. Necelých 68 % z nich označilo zadní parkovací senzory jako zásadní. Další prioritou pro potenciální kupující nových vozů je couvací kamera, zatímco přední parkovací senzory se umístily až na třetím místě.
Průzkum dále odhalil, že 33 % řidičů utrpělo při parkování poškození kola nebo pneumatiky. Například odřením litých kol o obrubník, nebo protržením bočnice pneumatiky. Údaje rovněž ukázaly, že téměř čtvrtina (23 %) britských řidičů narazila při pokusu o parkování do jiného vozidla.
Parkování ale není žádná atomová věda. Chce to jenom trochu cviku, správně nastavená vnější zpětná zrcátka a přehled o tom, kde auto začíná a končí. Pro účely tohoto článku budeme předpokládat, že parkujete na pravé straně vozovky. Ideální je, aby parkovací místo bylo tak veliké, že vám vepředu i vzadu zůstane alespoň 30 centimetrů. To kvůli následnému vyjetí nejen vašeho auta, ale i toho před vámi a za vámi. Jakmile takové místo najdete, musíte si vhodně najet. V praxi to znamená, že byste měli stát od vozidla na vašem pravém boku přibližně jeden metr a zadní nárazník byste měli mít na stejné úrovni, jako je ten jeho.
Nyní přijde ke slovu práce s volantem, spojkovým a plynovým pedálem. Pokud tedy nemáte automat. Volant vytočte doprava do jeho krajní polohy a začněte couvat. Jakmile bude vaše auto v úhlu 45 stupňů k linii vozovky, zastavte a vraťte kola do přímé polohy. Couvejte, dokud nebude levý zadní roh vašeho auta na stejné úrovni jako levý přední roh auta za vámi. V tom okamžiku vytočte volant opět do krajní polohy, ale tentokrát doleva. Pomalu couvejte až do chvíle, kdy bude auto rovnoběžně s chodníkem.
Zní to možná složitě, ale v reálu to skutečně není nic, co byste nezvládli. Ze začátku sice budete muset asi několikrát popojet dopředu a dozadu, abyste vůz hezky srovnali, ale jakmile párkrát zaparkujete a dostanete auto tzv. „do oka“, bude to pro vás čím dál tím jednodušší. S postupem času zaparkujete bez problémů i do místa, kde vám zůstane 15 centimetrů na každé straně auta.
Zvládnete zaparkovat podélně do parkovacího místa, které je o 60 centimetrů delší, než vaše auto? Napište nám do diskuze.