Evropská unie čelí rostoucímu tlaku na zmírnění emisních předpisů. Konzervativní politici a automobilky varují, že hrozí miliardové pokuty a zaostávání EU v závodě o elektrifikaci. Průmysl volá po „naléhavých“ změnách.
Automobilky pod tlakem emisních limitů
Automobilový průmysl v EU čelí zásadní výzvě. Od příštího roku začnou platit přísnější emisní normy CO2, které sníží povolený průměr emisí na 93,6 gramu na kilometr. Výrobci však upozorňují, že nízký prodej elektromobilů ohrožuje jejich schopnost tyto limity splnit.
Evropská lidová strana (EPP), největší politická skupina v Evropském parlamentu, tvrdí, že trh s elektromobily „nefunguje podle očekávání.“ Automobilky tak mohou čelit pokutám v řádech miliard eur. EPP navrhuje změnu metodiky výpočtu emisí, která by zohlednila tříletý průměr a počet vyrobených, nikoliv prodaných vozidel.
Zákaz spalovacích motorů pod palbou
Připravovaný zákaz prodeje benzinových a naftových vozů od roku 2035 je dalším bodem sporu. Konzervativní politici chtějí zavést „technologicky neutrální přístup,“ který by zahrnoval alternativní paliva, biopaliva a syntetické uhlovodíky.
„Evropská komise musí uznat význam všech technologií při snižování emisí CO2,“ uvedl německý europoslanec Jens Gieseke. Navrhl, aby byla stanovena nová pravidla, která by srovnala emise z alternativních paliv s emisemi fosilních paliv během jejich životního cyklu.
Odborníci však upozorňují, že syntetická paliva a biopaliva mají řadu problémů, od nižší účinnosti po přetrvávající znečištění. Elektrifikace je podle nich jediným dlouhodobě udržitelným řešením.
Evropa zaostává za Čínou a USA
Navzdory masivní veřejné podpoře v minulých letech evropští výrobci elektromobilů velmi zaostávají za konkurenty z Číny a USA. Gieseke varoval, že pokud EU nevytvoří příznivější regulační rámec, hrozí ztráta pracovních míst v odvětví, kde pracují miliony lidí.
Evropská komise má začátkem příštího roku představit nový balíček čistého průmyslu. Předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová již zahájila dialog o budoucnosti automobilového sektoru. Konzervativní strany a průmyslové skupiny však apelují na rychlá opatření, která by pomohla evropským automobilkám udržet konkurenceschopnost a předejít miliardovým pokutám.
Budoucnost?
Jak se EU postaví k výzvám automobilového průmyslu, ovlivní nejen ekologickou transformaci, ale i ekonomickou stabilitu regionu. Odpovědi na otázky týkající se emisí, technologie a regulace budou klíčové pro budoucnost evropské mobility.