Tvrdá cla Evropské unie na dovoz čínských elektromobilů nutí čínské automobilky hledat nové výrobní základny. Mezi zvažovanými lokalitami pro továrny je i Česká republika.
Evropská unie nedávno zavedla cla až ve výši 35 % na čínské elektromobily (EV), což má zpomalit jejich import a omezit konkurenční výhody plynoucí ze státních dotací. Tato opatření již ovlivnila prodeje čínských značek, jako je MG, která zaznamenala 58% pokles registrací na evropském trhu.
Opatření mají ochránit evropské výrobce, ale zároveň nutí čínské automobilky hledat nové způsoby, jak na trhu zůstat konkurenceschopné. Jednou z cest je zakládání továren přímo mimo Čínu.
MG buduje továrnu v Egyptě jako první krok
Společnost SAIC Motor, která vlastní značku MG, oznámila investici 135 milionů dolarů do nového výrobního závodu v Egyptě. Tento závod má zahájit výrobu v roce 2026 s plánovanou kapacitou 50 000 vozidel ročně, kterou lze později zvýšit až na 100 000 kusů.
Továrna bude nejen zásobovat místní a regionální trhy, ale také nabídne strategickou blízkost Evropě. Prvním modelem, který z tohoto závodu vyjede, bude faceliftované MG5, následované SUV a vozidly s novými technologiemi.
Česká republika v hledáčku pro evropskou výrobu
Vedle Egypta zvažuje MG i výstavbu továrny přímo v Evropě. Mezi potenciálními lokalitami se objevují Španělsko, Maďarsko a Česká republika.
Tato evropská továrna by umožnila MG vyrábět elektromobily přímo v EU, čímž by se čínská značka vyhnula clům a zvýšila konkurenceschopnost svých vozidel na evropském trhu.
Cla EU a jejich širší dopad
Nová cla Evropské unie jsou součástí širšího trendu ochrany domácího průmyslu. Evropský automobilový sektor čelí nákladnému přechodu na elektromobilitu a vyšší cla na čínské vozy mají dát evropským výrobcům čas na přizpůsobení.
Zatímco tato opatření podporují místní automobilový průmysl, čínští výrobci hledají kreativní způsoby, jak tato omezení obejít. Zakládání továren mimo Čínu je jedním z klíčových řešení.