Parkovací zóny jsou v Praze opravdové peklo. Jakoby nestačilo, že jich je málo. Na některých totiž nezaparkujete, ani kdybyste byli rezidenti, nebo měli zaplaceno parkovné
Parkování ve velkých městech, jako je npříklad Praha, je dlouhodobým problémem, a situace se neustále komplikuje. Parkovacích míst v centru je málo, a parkovné na místech, která jsou k dispozici, není zrovna nejlevnější. Situaci dále zhoršuje nedostatek záchytných parkovišť na okrajích města. Navíc se objevují nová omezení, jako jsou dodatkové tabulky, které umožňují parkování jen vozidlům do určité šířky.
Omezení šířky vozidla
Dodatkové tabulky, omezující šířku vozidel na parkovacích místech, přidávají řidičům další komplikace. Tabulky, které povolují parkování pouze vozidlům s maximální šířkou 200 centimetrů, způsobují zmatek, protože mnoho řidičů nezná přesnou šířku svého vozu. Šířka vozidla je navíc v technickém průkazu uváděna bez zpětných zrcátek, což znamená, že je třeba k uvedené šířce přičíst dalších 15 až 25 centimetrů na každé straně.
Metodika měření
Podle strážníků městské policie, které jsme oslovili přímo na ulici, neexistuje žádná jasná metodika pro měření šířky zaparkovaných vozidel. Strážníci nevědí, jak by měli přesně zjišťovat, zda vozidlo splňuje podmínky dodatkové tabulky. To vyvolává otázky ohledně účinnosti a praktického využití těchto omezení.
Žádnou tabulku ani aplikaci nemáme a s metrem kolem auta skutečně neběháme
Strážník městské policie; Praha
Výsledky měření šířky vozidel
ÚAMK provedl před časem měření šířky přibližně 150 automobilů a výsledky ukázaly, že většina moderních vozidel se zrcátky překračuje šířku dvou metrů. Pod tento limit se vešly pouze menší vozy jako Citroen C1, Dacia Sandero nebo první generace Hyundai i40. Moderní modely, jako například Mazda 3 nebo Kia Soul, tento limit překračují, což znamená, že mnoho řidičů může nevědomky porušovat pravidla. A to už vůbec nemluvíme o velkých SUV typu Škoda Kodiaq, Audi Q7 nebo třeba BMW X7.
Dopady na řidiče
Pokud by došlo k nehodě, a při vyšetřování by se zjistilo, že zaparkované vozidlo nesplňovalo podmínky dodatkové tabulky, mohl by být řidič/majitel vozidla sankcionován. Proto je důležité, aby si řidiči zjistili nejen šířku svého vozu podle technického průkazu, ale i reálnou šířku se zrcátky.
Závěr
Omezující parkovací zóny v Praze představují další komplikaci pro řidiče. Bez jasné metodiky měření šířky vozidel, a s většinou moderních vozů přesahujících stanovený limit, se tyto dodatkové tabulky jeví spíše jako překážka než účinný nástroj regulace parkování. Řidičům se doporučuje, aby si byli vědomi reálné šířky svých vozidel, což může pomoci vyhnout se možným problémům a sankcím.