Mít vůz kategorie SUV ještě neznamená, že se jeho majitel odváží dál, než na lesní cestu. A někteří ani to ne. Bojí se přejet například i příčný práh přes silnici. Kolony na některých místech jsou pak kilometrové.
Přejet zvýšený práh na silnici může být někdy problém i pro majitele vozů SUV. Tahle módní auta sice nejsou většinou určená pro jízdu v težším terénu, přejet obrubník, případně zvýšený práh přes silnici, by ale měla bez problémů. Jejich majitelé ovšem nikdy do žádného terénu se svými miláčky nevyrazili a i obyčejný zpomalovací retardér, nebo třeba překlad přes silnici, na ně působí jako překážka, kterou je potřeba zdolat způsobem dakarských závodníků.
Zbytečné kolony nejen v Praze
V praxi to znamená pořádně zpomalit, nejlépe zastavit, prohlédnout si překážku a potom ji s velkým respektem a co nejopatrněji přejet. A protože to takto udělá skoro každý řidič, není divu, že před „překážkou“ vznikají i několikakilometrové kolony. Naprosto zbytečně, protože taková překážka lze mnohdy přejet naprosto bez problému jen s mírně sníženou rychlostí.
Ucpaná Jižní spojka
Příkladem může být pražská Jižní spojka, kde je před sjezdem na Štěrboholy směrem do centra položen přes silnici kovový překlad. Není vyšší než běžný zpomalovací práh. Je spíš nižší, navíc s krásně modelovanou nájezdovou hranou. Přesto před tímto překladem zpomalí drtivá většina řidičů téměř na nulu a šnečím tempem se přes překlad přeplazí. Kolona v ranních hodinách tak sahá většinou až na Černý Most. „Hlavně že mají terénní auta. Bojí se přejet i klacek přes cestu,“ zlobil se řidič kamiónu, který s cigaretou v ruce z otevřeného okénka hodnotil situaci před sebou.
Většina SUV se do terénu nikdy nepodívá
A má pravdu. Podle neoficiálních statistik se totiž až 85 procent majitelů vozů kategorie SUV nikdy se svým autem neodvážilo do většího terénu než na lesní cestu, když vyrazili na houby nebo ke své chatě. Ovšem dnešní vozy této kategorie toho zvádnou mnohem více. Mnohdy dokonce i více, než samotný řidič.
Chci čtyřkolku. Proč? Nevím
Otázkou tak zůstává, proč si lidé vozy kategorie SUV kupují. „Je to určitá móda, ale také praktičnost auta,“ říká prodejce z pražského autosalónu, který ale nechce být jmenován, a pokračuje: „Například ženy řidičky ocení, že sedí výš a mají větší pocit bezpečí. Že by s autem mohli přejet i kládu, nebo vyjet na Říp, to je vůbec nezajímá. Přesto takové auto, často s pohonem 4x4, chtějí,“ uzavírá.
Jak se na podobné situace díváte vy? Jaký máte názor na záplavu aut kategorie SUV ve městech? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.